رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سطح جمهوری اسلامی ایران بالاتر از آن است که به دنبال هلال شیعی باشد و ما همیشه به دنبال مقوله آزادی فکری بوده‌ایم.
کد خبر: ۴۱۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ 02 May 2017
به گزارش تابناک : علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: از همه کسانی که تلاش کردند این رویداد فرهنگی به خوبی برگزار شود تشکر می‌کنم، در سال‌های گذشته در وضعیت‌های متفاوت نمایشگاه کتاب تهران برگزار شده است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه کتاب در موقعیت‌های مختلف بیان کننده تعلق خاطر ایرانیان به تعقل، فکر و اندیشه است. از نماینده کشور ایتالیا و پیام دوستی که قرائت کردند تشکر می‌کنم در این پیام این نکته نهفته بود که ایران و ایتالیا کشور با عزمت تاریخی هستند و سابقه تاریخی ایران و ایتالیا یک خصوصیاتی را بین ایرانیان و افراد ایتالیایی رقم زد که این موضوع همچنان در سنن کشور ایتالیا به خوبی دیده می‌شود.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: این رویداد فرهنگی یک ویژگی را در نهان تفکر ایرانیان نشان داد و آن علاقه به علم و دانش از فرهنگ سایر کشورها است در تفکر اسلامی نیز توجه به تفکر و عقلانیت در بطن کتاب مقدس و همچنین کتب احادیث اشاره شده است.

لاریجانی تصریح کرد: توجه به علم و عقل در کتاب اصول کافی نیز به خوبی بیان شده و وقتی آن را مطالعه می‌کنیم جزو اولین مباحث آن توجه به عقل و علم است این مقوله تفکر و مقوله کتاب و زبان که بسیار به هم پیوسته و وابسته هستند بسیاری از فیلسوفان بر این نکته تاکید کردند و اگر ما نیز در وجدانمان بر این نکته تفکر کنیم، پی می‌برید که حوزه زبان بدون تفکر ممکن نخواهد بود لذا کسانی که از قدمت زبانی برخوردار هستند از قدمت تفکر نیز برخوردار هستند و ایرانیان با توجه به اقدامات باستان‌شناسان از قدمت زبانی برخوردار بوده که این نشانگر ان است که تفکر در ایران ریشه‌دار بوده است.
 
وی در ادامه تأکید کرد: بعد از ورود اسلام به ایران حوزه تاملات عقلانی بسیار وسیع شد، تفکرات اسلامی و برخی از فیلسوفان در تفکر و  عقلانیت تأکید داشتند از چند سده قبل این تفکر در میان متفکران غرب به وجود آمد که حوزه ایمان جدا از حوزه تعقل نیست یعنی تنها حوزه علم را شامل نمی‌شود بلکه حوزه کلام و فلسفه را نیز در برمی‌گیرد برداشت آن‌ها این است که حوزه متافیزیک در انتهای عقلانیت قرار گرفته و آن ایمان است، در حوزه ایمان عقلانیت به معنای استدلال عقلی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به دلایل این باور به که در ریشه‌های فرهنگی آن‌ها است کاری نداریم، برخی از فیلسوفان می‌گویند که ما بعد از تعملات عقلانی در حوزه ایمان، جست می‌زنیم، در حوزه ایمان دیگر با استدلال عقلانی مواجه نیستیم اما در تفکر اسلامی ایمان جدا از عقلانیت نیست یعنی یک مسلمان باید با استدلال عقلانی ایمان بیاورد و تفاوت در این مقوله بسیار اهمیت دارد البته همه فرق اسلامی این نظر را ندارند اشعریان و اهل حدیث ممکن است این نظر را نداشته باشند اما شیعیان و معتزله اعتقاد دارند که حوزه ایمان از حوزه استدلال عقلانی جدا نیست این نشان دهنده آن است که عقلانیت با توجه به علم در بین ایرانیان و مسلمانانی که این اندیشه را دارند عمیق است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بعد از حوادث صدر اسلام گرایش زیادی به تفکر عقلانی در بین مسلمانان به وجود آمد به طوری که بحث‌های کلامی که ریشه‌های عقلانی داشت باعث ایجاد تفرقه بین گروه‌های اسلامی شد، پس از آن نهضت ترجمه آغاز شد نهضت ترجمه تلاش می‌کرد آثاری که متفکرین آن زمان غرب وجود دارد غرب به دست آورده و ترجمه بکند در آن زمان که یونان باستان گرایش علمی وسیعی داشت لذا از قرن دوم هجری به بعد کتب زیادی از از یونان و دانشمندان، فیلسوفان و ستاره‌شناسان ترجمه شد و در دسترس مسلمانان قرار گرفت.

وی تأکید کرد: آثار افلاطون، ارسطو و افلاطین به زبان عربی ترجمه شد این فقط یک اقتدار و گرده برداری علمی نبود بلکه با تاملات اسلامی و یک فکر مبذوج شد که از درون آن‌ها بروز می‌کرد مثلا اگر کتاب‌های ابن سینا را مشاهده کنید می‌بینید که از آثار ارسطو متأثر شده است ولی موضوعات ونحوه استدلال آن متفاوت است. 





منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار