کد خبر: ۴۱۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 01 May 2017
به گزارش تابناک یزد، مجری طرح کوهورت در یزد با اشاره به اجرای طرح کوهورت در این استان،‌ گفت:‌ سه هزار و 200 مادر باردار در استان یزد تحت پوشش طرح کوهورت قرار می‌گیرند.

دکتر «جواد زارع» در مورد طرح کوهورت سلامت کودکان و مادران با بیان این که فاکتورهای متعددی روی سلامت تاثیر گذار هستند، اظهار کرد: بعضی از این فاکتورها، فاکتورهای کلاسیک نظیر مصرف نمک، چربی و قند است که می‌تواند بیماری‌های خاصی ایجاد کند.

وی افزود: پاره‌ای از عوامل وجود دارند که تاثیر آنها کمتر شناخته شده، مثلا ما هنوز نمی‌دانیم که تغییرات اقلیمی دنیا و منطقه چه تاثیری روی سلامت کودک می‌گذارد و در رشد نسل آینده این کشور چه تاثیراتی دارد .

زارع گرم شدن زمین، مواجه شدن مادران با گرمای بیش از حد یا آلودگی‌هایی که در محیط وجود دارد را از  عوامل وجود عوارض زیاد در کودکان دانست و بیان کرد: فرضیه‌هایی وجود دارد که می‌گوید در مکان‌هایی که آلودگی هوا و خاک زیاد باشد بچه‌هایی متولد شده تا سن پنج سالگی ضریب هوشی کمتری دارند.

مجری طرح کوهورت در استان یزد با اشاره به وجود فرضیه‌های متعدد در این زمینه، گفت: مواجه شدن مادران در دوران بارداری با یک سری آلودگی‌ها مشکلات خاص در سنین مدرسه را برای کودکان در پی دارد.

این مقام مسئول با بیان این که روند اشتغال تغییر کرده و زنان در مکان‌های خاص مانند کارخانه کار می‌کنند اظهار کرد: فعالیت زنان در محیط کارخانه ای شرایط نامطلوبی برای زمان بارداری و زایمان زنان ایجاد می‌کند.

زارع تأثیر نوع تغذیه، مصرف زیاد فست فود، نوع رژیم غذایی و مکمل هایی که مصرف می‌شود بر سلامت نوزاد و مادر را از جمله سئوالات کلیدی در راستای تأمین سلامت عمومی جامعه عنوان کرد و ادامه داد:  این سوالی است که ما باید با اجرای طرح کوهورت، پاسخ آن را برای جامعه پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تقریبا در پنج یا شش دهه پیش مطالعاتی در این زمینه آغاز شد، ولی در کشور ما این مطالعات انجام نشده و برای اولین بار در سطح کشور در سه استان یزد، سمنان و اصفهان انجام می‌شود که یزد زودتر از بقیه مراکز شروع کرد و نزدیک به 500 مادر باردار مورد مطالعه قرار داده است.

سرپرست واحد مطالعات طرح کوهورت در یزد گفت: این مطالعه قرار است در استان یزد نزدیک به 3200 مادر باردار و همسرانشان و طبیعتا 3200 پیامد زایمان که فرزندان زنده است را تحت پوشش قرار دهد .

زارع ادامه داد: این مطالعه در سه مرکز در کشور در حال انجام است، بنابراین روی هم رفته در کشور، ما تقریبا 10 هزار نفر مادر باردار، فرزند و همسرانشان که از لحاظ آماری حدودا 10 هزار نفر کفایت می کند .

وی تصریح کرد: در خرداد ماه 95 ارزیابی‌های لازم در تیم اجرایی جمع بندی به نتیجه نهایی رسید که در این راستا 29 خرداد ماه سال 1395 مرحله پایلوت شروع و در انتهای سال گذشته به پایان رسید .

این مقام مسول با بیان این که در حال حاضر در مرحله عملیاتی هستیم خاطرنشان کرد:‌ در مرحله پایلوت حدود 480 نفر از 3200 نفر وارد شدند و امیدواریم امسال نیز نزدیک 700 تا 900 نفر را وارد مطالعه کنیم .

مجری طرح کوهورت در استان یزد افزود: باتوجه به برنامه‌های کلانی که وزارت بهداشت به ما تکلیف شده است، امیدواریم این طرح تا پایان دوسالگی فرزندان بتواند پوشش لازم را داشته باشند.

زارع با اشاره به این که تأمین تا پایان پنج سالگی از جمله برنامه های در دستور کار است، گفت: در نظر داریم سه سال مادر باردار را بتوانیم وارد کنیم و آخرین مادر بارداری که وارد شود پایان سال دوم باشد.

وی در ادامه در مورد جایگاه یزد گفت: وقتی در مورد جایگاه یزد صحبت می‌کنیم باید چند فاکتور را داشته باشیم، استان یزد همواره از استان‌های پیشتاز در عرصه سلامت بوده و از طرف دیگر متاسفانه بعضی از شاخص‌های بیماری‌ها از جمله دیابت وضعیت خیلی مناسبی در کشور نداریم.

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: طرح کوهورت دامنه وسیعی از متخصصین و رشته ها را شامل می‌شود و در استان دکتر نیکوکار متخصص اطفال، دکتر نوری متخصص نوزادان، دکتر مهرپرور متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی فعالیت می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار