کد خبر: ۴۰۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶ 03 April 2017
هیفاء پردل‌
یزد به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی، کویرهای وسیع و همچنین بافت تاریخی منسجم و زنده خود در طول ایام نوروز از مقاصد مهم گردشگری و سیر و سفرهای نوروزی به شمار می‎رود.
کهن شهر یزد با وجود بافت تاریخی که اکنون در حال ثبت جهانی در فهرست یونسکو به عنوان «نخستین شهر تاریخی» کشور است، امسال با توجه به برنامه‌های ستاد سفرهای نوروزی استان، پذیرای مسافرانی بود که به تاریخ و فرهنگ علاقه مند هستند.
در تعطیلات نوروز امسال جاذبه‌های تاریخی،گردشگری و فرهنگی و همچنین مناطق ییلاقی با استقبال خوب مسافران نوروزی همراه بود. مسجد جامع یزد،آتشکده، بافت تاریخی، امیرچخماق و بازارهای سنتی یزد دارای بیشترین بازدید کننده بود که «باغ جهانی دولت آباد» پذیرای بیشترین بازدید کننده مسافران نوروزی بود.

مهمان نوازی در اقامتگاه‌های بوم گردی
یکی از مسافران نوروزی می‌گوید: بازدید از کهن شهر یزد انتخاب نوروز امسال ما بود و به اتفاق خانواده در طول چند روز اقامت در استان از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن بازدید کردیم.
«سامان ستایش نیا» که از استان قزوین به یزد سفر کرده بیان می‌کند: من و خانواده اقامت در اقامتگاه‌های به اصطلاح «بوم گردی» را انتخاب کردیم و از نزدیک با نحوه پذیرایی، سنت‌ها و غذاهای مردم کویر از جمله «قیمه یزدی» و «شولی» آشنا شدیم خانواده ام علاقه زیادی به این غذاها دارند.
یکی دیگر از مسافران نوروزی که از استان اردبیل به یزد سفر کرده است، می‌افزاید: با توجه به آب و هوای شهر اردبیل، اقلیم گرم یزد برای ما رضایت‌بخش بود. یزدی‌ها مهمان نواز هستند. برای من و خانواده ام کویرنوردی و شترسواری تجربه خیلی خوبی بود. و جاذبه‌های تاریخی یزد به ویژه شاهکار معماری«مسجد جامع» و «باغ دولت آباد» الگویی از معماری ایرانی- اسلامی است.
«سارا ساجدی» از مسافران نوروزی از شهر مقدس مشهد درباره یزد می‌گوید: دومین باری است که یزد را برای سفر انتخاب می‌کنم. برای من اقامت در هتل‌های سنتی. کویر نوردی و علاوه بر آن خرید از شیرینی‌های سنتی یزد تجربه بسیار دل انگیزی است.
یزد با توجه به اقلیم گرم و خشکی که دارد، مقصد مهمی برای گردشگری است.به گفته این مهمان نوروزی، معماری خاص کویر، وجود مناطق ییلاقی با آب و هوای کوهستانی و برعکس آن تجربه یک شب اقامت در کویر و رصد ستارگان به همراه شتر سواری در جای دیگری از کشور یافت نمی‌شود. باید مسئولان استان بیشتر در زمینه کویر نوردی برنامه ریزی کنند.

میزبانی کهن شهر یزد از بیش از 700 هزار مسافر
سرپرست معاونت گردشگری،اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید:کهن شهر یزد در نوروز سال 96 تا 12 فروردین ماه پذیرای 770هزار مسافر نوروزی بود که در مقایسه با آمار سال گذشته با کاهش 15 درصدی روبه‌رو بود. امسال در 200 مرکز اقامتی زیر نظر میراث فرهنگی از جمله هتل ها، مهمان خانه ها، هتل آپارتمان ها، خانه‌های مسافر و همچنین مراکز فرهنگیان که زیر نظر آموزش و پرورش هستند اسکان یافتند.
«محمدرضا نصیری» می‌افزاید: طبق آمارهای راهداری و حمل و نقل استان تا 12 فروردین امسال 4 میلیون خودرو سبک از شهر یزد تردد داشتند که در مجموع آمار ورودی معادل 16 میلیون نفر خواهد بود. همچنین نباید آمار اسکان مسافر را در49 اقامتگاه بوم گردی یا اقامت در خانه دوست و آشناها را فراموش کرد.
وی با اشاره به بیشترین جاذبه‌های گردشگری بازدید شده از سوی مسافران نوروزی، بیان می‌کند: باغ جهانی دولت‌آباد با توجه به شاهکار معماری و زیبایی خاص و الگویی از یک باغ ایرانی در صدر بازدید‌های نوروزی قرار گرفته است. مسجد جامع،مجموعه آتشکده و دخمه زرتشتیان، مسجد جامع یزد و نارین قلعه میبدو همچنین باغ جهانی «پهلون پور» مهریز در رده‌های بعدی بازدیدهای نوروزی قرار دارند.
نصیری افزود: اسکان مسافران با توجه به برنامه ریزی ستاد سفرهای نوروزی 36 درصد در اقامت گاه‌های موقت مانند کانکس‌ها و چادرهای مسافرتی و همچنین 40 درصد در مدارس و مراکز فرهنگیان وهمچنین مابقی در هتل‌ها بوده است.

5 شاخص مهم در برنامه‌های پذیرایی امسال
سرپرست معاونت گردشگری،اداره کل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان می‌گوید: میراث فرهنگی برای پذیرایی خوب از مسافران امسال 5 شاخص را محور برنامه‌های خود قرار داده است. اسکان و پذیرایی از مهمانان نوروزی در قیاس با سال گذشته از وجه تمایز زیادی برخوردار بوده است. مهم ترین این دستاوردها، تدوین برنامه‌های مرتبط با ثبت جهانی بافت تاریخی، ثبت قنات‌های جهانی حسن‌آباد و زارچ و همچنین برنامه نوروزگاه‌های شهرستان‌ها است.

   10 کمپ کویر نوردی موقت در نوروز
سرپرست معاونت گردشگری،اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بیان می‌کند: مسافران نوروزی از برنامه‌های کویر نوردی استقبال خوبی داشتند و برای برنامه‌های کویر نوردی10 کمپ موقت در کویرهای استان ایجاد شد.
«محمدرضانصیری» می‌افزاید: همکاری خوب سمن‌ها به عنوان سین هشتم نوروزی و همچنین همکاری خوب ستاد نوروزی در زمینه اسکان،نظارت امسال قابل تقدیر بود. در زمینه صنایع دستی اجرای هنرهای دستی به طور زنده در بافت تاریخی در کنار جاذبه‌های گردشگری مهم ترین برنامه صنایع دستی استان بود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار