نیاز عزیزی در گفتگو با تابناک:
دکترای روانشناس گفت: با تنظیم برنامه زندگی، بهره گیری از آموزش های بهداشت روانی، مشاوره و مراقبت های روانی، از شروع و پیدایش بیماری های روانی پیشگیری کرد و در مرحله دوم با کنترل از عوارض و و تشدید آن پیشگیری کرده و در باز توانی بیماران مزمن، می توان آنان را به سوی زندگی طبیعی و سلامتی حرکت داد.
کد خبر: ۳۹۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 15 March 2017
 نیاز عزیزی امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، اظهار داشت: سلامت روانی هنگامی وجود دارد که انسان رفتار صحیح و متناسبی با جامعه ی خود داشته باشد که این رفتار بر خواسته از اندیشه ی منطقی و واقع گرا، درک صحیح و عکس العمل مناسب است که فرد سالم با جامعه رابطه ی سالمی برقرار می کند.

 وی با بیان اینکه فرد سالم رضایت و نگرانی منطقی دارد، می تواند فشارهای زندگی را تحمل کند، افزود: چنین فردی تسلط به کنترل خشم، ترس، اضطراب خود داشته و انعطاف پذیر است، که خود و دیگران را دوست دارد که این رفتار بنا به روایات از  بزرگان دین در باب مدارا با مردم و اجتناب از  اختلاف، آمده است.
 
این دکتر روانشناس ادامه داد: چنین فردی در مقابل فرد ناسالم، نارضایتی و نگرانی غیر واقعی از خود نشان می دهد و قادر نیست احساسات، عواطف و خشم خود را در مقابل فشارهای روانی کنترل کند و اندیشه ی غیر منطقی داشته و اهل افراط و تفریط است.

 عزیزی تصریح کرد: انسان همواره با فشارهای روانی و محرک های ناخوشایند روبرو است، و هر گاه فشارها تهدید کننده باشد و تعادل را بهم بزند از خودش  عکس العمل نشان داده که اگر متناسب با فشارباشد طبیعی بوده، در غیر این صورت غیر طبیعی و بیمار گونه است.

او با اشاره به اینکه اضطراب اندک، در مقابل فشارهای روانی غیر طبیعی نیست، افزود:  اگر میزان اضطراب به اندازه ای باشد که باعث از پا افتادگی انسان شود، نشان از بیماری روانی بوده که فرار از واقعیت ها، خود خواهی، حالت بدبینی و... در افرادی که دچار بیماری های روانی هستند، بروز می کند.

دکترای روانشناسی با اشاره به توجه جنبه ی روانی در کنار بهداشت جسمی و اجتماعی ضروری است،  گفت: سلامت بدون دستیابی به مراتبی از رفاه روانی و نبودن بیماری روانی و معلولیت های روانی تامین نمی شود که به دلیل اهمیت آن معمولا سلامت روانی و بهداشت روان را جداگانه بررسی می کنند.


 عزیزی خاطر نشان کرد: در مورد علت بیماری های روانی به نظر می رسد که این گونه بیماری ها چند علتی هستند که وجود یک زمینه ی استعداد سرشتی و ارثی در کنار استرس های روانی اجتماعی مانند جدایی، محرومیت و از دست دادن فرد، شیئی یا مقام و.... در پیدایش این بیماری ها نقش دارند.
 
 این روانشناس با بیان اینکه  بسیاری از بیماری های جسمی در حقیقت بیماری روان تنی هستند که تظاهر آن ها در بدن بیمار دیده می شود، افزود: ریشه  این بیماری نا خوشی، روانی است و بسیاری از معیارهای ارزشی که مایه ی آرامش خاطر فرد شده تغییر کرده ک بیماری روان تنی در مجموعه بیماری ها، سهم بیشتری دارد.

 وی بیماری های روانی را درمان پذیر دانست و گفت: در درمان بیماری های روانی علاوه بر به کار گیری روش هایی که با باز شناسی معمولی همراه است، که از رفتار درمانی، گروه درمانی، دارو در مانی، و...نیز استفاده می شود.

  عزیزی عنوان کرد: پیشگیری از بیماری های جسمی را می توان به مراحل اولیه، ثانویه و مرحله سوم تقسیم کرد و به تناسب نوع سابقه و شدت وضعیت بیماری از هر کدام از این مراحل استفاده شده که در بیماری های روانی نیز می توان به همین گونه عمل کرد.

گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار