کد خبر: ۳۸۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 27 February 2017
به گزارش تابناک یزد، در گوشه گوشه یزد محله‎‎های تاریخی زیادی وجود دارد که دارای ارزش‎‎های تاریخی زیادی است و بناهای آنها جزوی از میراث فرهنگی این دیار است.
«شش بادگیری» از جمله این محله‎‎هاست که اسم آن برگرفته از وجود آب انباری با 6 بادگیر واقع در دل این محله تاریخی است که با گذر از خیابان امام خمینی(ره) و کوچه تاریخی برخوردار به آن می‌رسیم.
شاخص‎‎ترین عنصر معماری این محله همین آب‎‎انبار است که نه‌تنها یک عنصر شاخص برای محله به شمار می‌    آید، بلکه یکی از عناصر شاخص معماری یزد محسوب می‎‎شود.
به همین دلیل نیز گردشگران زیادی برای بازدید آن از این محله گذری می‎‎کنند.
 «شش بادگیری» در همسایگی محلات «سرتل»، «پنبه کاران» و «خواجه خضر» قرار دارد و مهم ترین راه‎‎های دسترسی آن خیابان امام‎‎خمینی (ره) و کوچه برخوردار خیابان دهم فروردین و دروازه قصاب‎‎هاست.بنای شاخص محله که همان آب انبار شش‌بادگیری است، دارای 2 ورودی، 6 بادگیر و مخازن بزرگی به حجم 2هزار مترمکعب است. این آب انبار 55 پله دارد و ورودی اصلی آن در قسمت جنوبی آن واقع شده است.
در بالای آن یک هشتی با سنگ فرش آجری، 2 عدد شیر یا راه دسترسی به شیر آب انبار وجود دارد.
این محله با وجود بناهای با قدمت، تاریخی و فرسوده، برای مرمت یا بهسازی، دچار بی‎‎توجهی مسئولان است به طوری که گلایه ساکنان را به دنبال داشته است. این محله به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی کوچه برخوردار که یکی از کوچه‎‎های قدیمی مملو از مطب‎‎های پزشکان است، بار ترافیکی زیاد و مشکلات عدیده    ای به همراه دارد.

مشکلات اهالی محله
محصور شدن در نخاله‎‎های ساختمانی

یکی از شهروندان ساکن در محله شش بادگیری می‌گوید: این محله، یکی از محلات تاریخی یزد است ولی از سوی مسئولان هیچ توجهی به خدمات شهری آن نشده و به تازگی نیز به دلیل ساخت و سازهای مالکان در خانه‎‎های قدیمی یا تغییر کاربری آنها، معابر کم عرض محله در حصار نخاله ها گرفتار شده است.
«حسین عنبر» می‌افزاید: بعضی مالکان نیز تا مدت‎‎ها بی‌توجه به نخاله‎‎های ساختمانی باقیمانده از عملیات ساختمان‎‎سازی خود هستند و به جمع‎‎آوری این نخاله‎‎ها اقدام نمی    کنند. این در حالی است که همگان به کم عرضی و پرتردد بودن معابر آگاهی دارند.
یکی دیگر از شهروندان این محله نیز با بیان این که نخاله‌‌های ساختمانی، منظره زشت و نازیبایی را به محله داده است، عنوان می‌کند: در سرتاسر کوچه شش بادگیری به ویژه آخرین نقطه از کوچه برخوردار، نخاله‎‎های ساختمانی زیادی وجود دارد که نه شهرداری و نه مالکان به جمع‎‎آوری آنها توجهی نمی‌کنند.
به گفته «زهرا دربیدی»، البته بعضی نخاله‎‎ها نیز مرتبط با میراث فرهنگی است و گفته می‎‎شود که این مالکان با ضوابط میراث اقدام به تغییر کاربری این خانه ها می‌کنند ولی این افراد نیز برای جمع    آوری نخاله‎های به جا مانده اقدامی انجام نمی‎‎دهند.

بی‌توجهی به حوزه گردشگری محله
 یکی از شهروندان قدیمی ساکن در محله شش بادگیری می‌گوید: این محله دارای آثار تاریخی بسیار با ارزشی به ویژه آب‎‎انبار شش بادگیری است که باعث شده مسافران نوروزی و همچنین گردشگران خارجی از این محله گذر کنند ولی هیچ توجهی به زیباسازی محله نشده است.
«سیدمحمد سالاری» می‌افزاید: دیوارهای فرو ریخته و خانه‎‎های تاریخی خراب و مرمت و بازسازی نشدن بافت‎‎های فرسوده این محله باعث شده است که منظره نازیبایی با توجه به قدمت تاریخی محله در ذهن گردشگران ایجاد شود.
وی مرمت، بهسازی و احیای بافت فرسوده این محله را ضروری می‎‎خواند و اظهار می‎‎کند: اگر به این محله توجه شود، گردشگران زیادتری از این محله بازدید می‎‎کنند و حیات دوباره به این محله باز می‌گردد.
سالاری با ابراز تاسف از ساکن شدن افراد غیربومی در محله، می‌افزاید: ساکنان اصلی این محله به دلیل بی‌توجهی به خدمات شهری و بهسازی آن از محله رفته‎‎اند و جای آنها افراد غیربومی ساکن شده‎‎اند که این امر می‌تواند در وضعیت محله و ابعاد فرهنگی آن تاثیرگذار باشد.
این شهروند معتقد است در محله شش بادگیری، خانه‎‎های فرسوده و خراب زیادی وجود دارد که با دادن تسهیلات و تشویق میراث‎‎ فرهنگی می‌توان با تغییر کاربری، آنها را به اقامتگاه بوم‎‎گردی یا یک فعالیت فرهنگی تبدیل کرد.

نبود فضای سبز و پارک درون محله‎‎ای
 یکی از شهروندان در گفت‎‎و‎‎گو با همشهری می‌گوید: ساکنان این محله حق دارند، فضای تفریحی کوچکی مانند دیگر محله‎‎های مجاور داشته باشند ولی در این محله فضای سبز و پارک درون محله‎‎ای وجود ندارد.
«لیلا یادگاری» بیان می‌کند: کودکان ما در تابستان و اوقات فراغت نیازمند جایی برای تفریح و بازی هستند، در حالی که در این محله خانه‎‎های مخروبه‎‎ای وجود دارد که با تملک آنها می‌توان یک پارک درون محله‎ای ایجاد کرد.
یکی دیگر از شهروندان از نبود روشنایی کافی، توجه نکردن به بناهای تاریخی و همچنین وجود نخاله‎‎های ساختمانی، گلایه می‎‎کند و از مسئولان می‎‎خواهد که به این محله بیشتر توجه کنند.

ترافیک سنگین محله و نبود پارکینگ کافی
یکی از شهروندان ساکن در کوچه شش بادگیری بیان می‌کند: این کوچه، پر تردد است و با توجه به ساعات اوج فعالیت پزشکان در بعد از ظهر، ترافیک سنگینی در معابر محله حاکم است که باعث گلایه‎‎مندی ساکنان است.
«مرتضی دهقان» بر لزوم آزادسازی مسیرهای جدیدی در این محله برای کاهش ترافیک تاکید می    کند و می‌گوید: تعداد زیاد مطب پزشکان، مغازه‎‎های عینک‎‎سازی و همچنین اتصال محله به کوچه دهم فروردین، باعث ترافیک زیاد و شلوغی در محله می‎‎شود که بعدازظهرها تردد در این محله به ویژه از ورودی کوچه برخوردار را دشوار می‌کند.
وی با اشاره به ایجاد یکی دو پارکینگ در محله، آنها را ناکافی می    داند و عنوان می‎‎کند: باید برای کاهش بار ترافیک، پارکینگ    های درون محله‎‎ای در محله شش بادگیری بیشتر شود و شهرداری با تملک خانه‎‎های خراب شده این محله، پارکینگ    های مناسبی ایجاد کند.
دهقان با اشاره به حفره و نشست زمین در یکی از پارکینگ‎‎های محله، می‌افزاید: در آخر کوچه برخوردار و همچنین روبه‌روی مدرسه باقرالعلوم پارکینگی ایجاد شده که در آن حفره‎‎های خطرناکی به‌وجود آمده است.

پاسخ مسئولان
یک میلیارد تومان برای آسفالت معابر

 شهردار ناحیه تاریخی یزد می‎گوید: شهرداری برای آسفالت معابر محله شش بادگیری، اقدام‎‎های لازم را انجام داده و بیشتر معابر آن را آسفالت یا روکش کرده و در این زمینه یک میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.
«محمود کشفی» می‌افزاید: اگر ماموران شهرداری مواردی از دیوارهای شکسته و متروکه را مشاهده کنند، به مالک اخطار و طبق قانون برخورد می‌کنند اما اگر مالک شناسایی نشود، شهرداری خود اقدام به حصارکشی و مرمت آن می‌کند و هزینه آن در آینده و هنگام مراجعه مالک به شهرداری، اخذ می‌شود.

تاکید بر ضرورت جمع‎‎آوری نخاله‎‎ها
 شهردار ناحیه تاریخی یزد می‎گوید: اگر ماموران ما در محله نخله‎‎هایی را مشاهده کنند، اقدام به جمع‎‎آوری می‌کنند؛ ولی بعضی مالکان بی‌توجه هستند و اقدام به جمع آوری این نخاله  ها و رعایت احوال دیگر اهالی، بهداشت و نظافت محله را نمی‌کنند.
کشفی می‌افزاید: باید مالکان خانه‎‎های تاریخی برای جمع‎‎آوری نخاله‎‎ها با ماموران شهرداری همکاری کنند؛ با این وجود شهرداری برای جمع‎‎آوری نخاله‎‎ها که باعث گلایه‎‎مندی ساکنان شده باشد، اقدام جدی را انجام خواهد داد.
به گفته وی، شهرداری با توجه به تاریخی بودن محله، نمی‎‎تواند هیچ اقدامی را برای تعریض معابر به منظور کاهش ترافیک انجام دهد و تنها راه کاهش ترافیک، ایجاد پارکینگ‎‎های درون محله‎‎ای است.
کشفی در مورد پارک درون محله‎‎ای هم اعلام می    کند: قرار است در آینده با تملک چند زمین در کنار پارکینگ تازه‌ساخت محله، یک پارک درون محله‌‌ای ایجاد شود ولی در محله مجاور شش بادگیری، محله خواجه خضر، پارک درون محله‎‎ای مهیا شده است که می‌تواند مورد استفاده اهالی شش بادگیری نیز باشد.

تغییر کاربری خانه‎‎های تاریخی
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد می‌گوید: برای محله شش بادگیری اقدامات مرمتی به تازگی انجام شده است که از آن جمله می    توان به مرمت آب انبارها و همچنین نورپردازی مناسب برای این بنای تاریخی اشاره کرد.
«محمدرضا فلاحتی» می‌افزاید: به تازگی هم برای برگشت حیات به محله، برخی خانه‎‎های تاریخی محله تغییر کاربری پیدا کرده و به اقامتگاه بوم‎‎گردی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: برای دیگر خانه‎‎های تاریخی هم اقدام‎‎های دیگری در برنامه‎‎های اداره میراث فرهنگی قرار دارد.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار