کد خبر: ۳۷۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 11 February 2017
سارا گلابگیریان‌
بعد از گذشت 17 سال از پایان اعتبار طرح تفصیلی گذشته شهر یزد، این روزها خبرهای خوشی از بررسی نهایی طرح تفصیلی جدید شهر یزد به گوش می‌رسد و مدیر کل راه و شهرسازی استان با تایید این خبر از تصویب آن تا پایان سال جاری خبر می‌دهد؛ خبری که در صورت تحقق، شهروندان بسیاری را از بلاتکلیفی خارج خواهد کرد.
 
اولین طرح تفصیلی شهر یزد سال 68 به دستگاه های استان ابلاغ شده که 10 سال اعتبار داشته است و امروز با گذشت 17 سال از مدت اعتبار اولین طرح، مسئولان در تکاپوی بررسی و تصویب طرح جدید هستند.
پروسه طرح تفصیلی جدید شهر یزد از سال 92 کلید خورد اما این طرح پس از کش و قوس‌های بسیار و اختلاف نظر، هنوز به تصویب نهایی نرسیده است یعنی 4 سال است که در کمیسیون ماده 5 درحال بررسی است و هر بار مسئولان وقت قول‌های متعددی درباره تصویب این طرح مطرح کردند که به بار ننشست اما با توجه به رویکرد جدید اداره کل راه و شهرسازی استان برای ساماندهی و به نتیجه رساندن طرح‌های شهری، به نظر می‌رسد این بار قرار است این طرح واقعا تا پایان سال مصوب شود.
این طرح شامل ضوابط و مقررات ساخت و ساز نیز هست که نوع معماری و شهرسازی شهر را مشخص می‌کند و در تدوین ضوابط طرح سعی شده است مسائل و مشکلات شهرسازی فعلی رفع شود اما قطعا هر چه زمان تهیه طرح به زمان تصویب آن نزدیک‌تر باشد، بهره‌برداری بیشتری از آن صورت خواهد گرفت.
با توجه به اینکه تصمیم‌های شهری با مد نظر قرار دادن طرح تفصیلی فعلی، با تصمیم‌گیری برمبنای طرح تفصیلی جدید مغایرت خواهد داشت، تسریع در تصویب این طرح در شکل‌گیری آینده بهتر شهر تاثیربسزایی دارد.

گلایه شهروندان از بلاتکلیفی
یکی از شهروندان یزدی با گلایه از قول‌ دادن‌های مکرر مسئولان برای تصویب طرح جدید تفصیلی شهر یزد می‌گوید: بارها برای دریافت مجوز ساخت و ساز به شهرداری مراجعه کردم اما به دلیل تصویب نشدن طرح جدید، همچنان برای دریافت مجوزهای لازم بلاتکلیف هستم.
«محسن رجایی» ادامه می‌دهد: این طرح مبنای تمام تصمیم‌گیری‌های شهر و بسیار مهم است اما روند تصویب آن نشان می‌دهد مسئولان هنوز به اهمیت آن واقف نیستند چرا که برای به نتیجه رساندن آن هیچ عجله‌ای ندارند.
وی با بیان اینکه ساختار شهر در حال حاضر بسیار تغییر کرده است، می‌گوید: قطعا هر زمان که مسئولان تصمیم نهایی را برای تصویب این طرح بگیرند، باید نسبت به به روز رسانی آن اقدام کنند چرا که در سال های گذشته ساخت و سازها و کاربری‌های جدیدی در شهر شکل گرفته که در طرح لحاظ نشده است.
این شهروند می‌افزاید: این تغییرات بر اساس طرح تفصیلی گذشته ایجاد شده است و شاید در طرح جدید، جایگاهی ندارد اما با توجه به تهیه طرح قدیم، فرصت برای اجرای طرح جدید وجود ندارد و به این ترتیب است که طرح تفصیلی جدید شهر در برخی از نقاط شهر، قابلیت اجرا نخواهد داشت.

اهمیت دقت در کنار سرعت در بررسی طرح
یکی دیگر از شهروندان یزدی با اشاره به اینکه طرح‌های شهری یکی از مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی است که باید با دقت بسیار، تهیه شود، می‌گوید: بررسی طرح در دوره‌های مدیریتی مختلف، شاید به چشم پوشی از برخی نقایص منجر شود از این رو در کنار دقت، باید به سرعت عمل در تهیه طرح‌های شهری از جمله طرح تفصیلی شهر یزد، توجه شود.
«هادی رضایی» ادامه می‌دهد: طرح‌های شهری باید روند زندگی شهروندان را تسهیل کنند اما تاخیر در تهیه طرح تفصیلی جدید شهر یزد، نه تنها شرایط را تسهیل نکرده بلکه آن را به مراتب دشوارتر نیز کرده است چرا که بسیاری از شهروندان برای دریافت مجوزهای لازم از شهرداری تا تصویب نهایی این طرح، بلاتکلیف هستند.وی بر ضرورت همراهی هر چه بیشتر مسئولان و دستگاه‌های مختلف متولی بررسی و تصویب این طرح تاکید می‌کند و می‌افزاید: لحاظ کردن یک دید جامع‌نگر برای بررسی و تصویب نهایی این طرح از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازم است که این طرح ازسوی دستگاه‌هایی  که ذی نفع نیستند نیز بررسی شود.این شهروند با بیان اینکه این طرح برای مدت‌های طولانی مبنای تصمیمات شهری قرار خواهد گرفت، اظهار می‌کند: طرح تفصیلی شهر باید بر اساس به روز ترین اطلاعات و پیش‌بینی بهترین‌ها برای آینده شهر، به تصویب برسد تا در کنار تسهیل در روند زندگی شهروندان امروز، برای دهه آینده نیز قابل بهره‌برداری و استناد باشد.

برطرف شدن اشکالات طرح به صورت تخصصی
مدیر کل راه و شهرسازی استان درباره بررسی نهایی طرح تفصیلی شهر یزد در کمیسیون ماده 5 استان می‌گوید: قطعا این طرح تا پایان سال به تصویب خواهد رسید تا شرایط را برای زندگی شهروندان یزدی تسهیل کند.
«محمدرضا نقصان محمدی» ادامه می‌دهد: همه اشکالات این طرح در کمیسیون تخصصی بررسی و برطرف شده است و به جمع بندی نهایی رسیده ‌ایم و امیدواریم با بررسی درآخرین جلسات، به‌زودی پرونده طرح جدید تفصیلی شهر یزد بسته شود.
وی می‌افزاید: طرح یادشده شامل 2 بخش نقشه‌ها و ضوابط و مقررات است که  نقشه‌ها شامل کاربری‌ها، پهنه‌بندی‌ها، عرض گذرها و تقسیمات شهری است و ضوابط نیز چارچوب قوانین و مقررات شهرسازی را مشخص کرده است.
به گفته نقصان محمدی، در تدوین ضوابط طرح تفصیلی شهر یزد سعی شده است در کنار توجه به درخواست‌های مردمی ‌و اعمال مقررات مربوط، ضوابطی که چالش‌برانگیز بوده است نیز مورد توجه قرار گیرد و همه درخواست‌های مردمی ‌نیز پوشش داده شود.
وی اظهار می‌کند: رویکرد اداره کل راه و شهرسازی استان به ثمر رساندن طرح‌های شهری یکی پس از دیگری است و در حال تلاش برای تصویب طرح‌های تفصیلی شهرهای میبد و یزد هستیم که گام‌های موثری برداشته شده است تا به زودی مبنای تصمیم‌گیری‌های شهری قرار گیرد.
این مسئول می‌افزاید: تلاش می‌کنیم طرح مناسبی به عنوان پایه اقدامات شهرسازی به مردم استان ارائه و برای اجرا به دستگاه‌های استان ابلاغ شود.

   مدیریت شهر یزد تنها با یک طرح تفصیلی
شهر یزد تا امروز تنها با یک طرح تفصیلی که در سال 68 به دستگاه‌های استان ابلاغ شده، مدیریت می‌شود؛ در حالی که افق این طرح 10 ساله بوده یعنی حدود 17 سال از تاریخ مصرف این طرح گذشته است و به هر دلیلی از طرح تفصیلی جدید شهر که از سال 92 کلید خورده است هم خبری نیست و شهروندان یزد انتظار دارند وعده‌های مکرر مسئولان برای تصویب طرح جدید به ثمر برسد و در بهار طبیعت، کام شهروندان یزدی شیرین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار