کد خبر: ۳۶۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 24 January 2017
به گزارش تابناک یزد،همایش ملی نساجی سنتی با محوریت «غیاث الدین نقشبند یزدی» كه برجسته‌ترین طراح پارچه در تاریخ نساجی ایران بشمار مي‌رود، هفته آينده در يزد برگزار مي‌شود.
 صنعت نساجی یکی از هنرهای اصیل و سنتی ایرانی است، این صنعت روزگاری جایگاه ویژه‌ای در زندگی مردم کشورمان داشت تا آنجا که افراد زیادی از شمال تا جنوب‌، از غرب تا شرق کشور به پارچه‌بافی سنتی می‌پرداختند. نساجی سنتی کهن میراث سرزمین پدری ماست که یافته‌های تاریخی هم بر قدمت و اصالت آن صحه گذاشته‌اند.

«هرودت» مورخ معروف یونانى از نساجى ایران در ادوار قبل از میلاد سخن گفته است. اولین نشانه‌ها از وجود پارچه‌هاى بافته شده در ایران، متعلق به چهار هزار سال قبل از ميلاد مسيح است که در حفریات شوش به دست آمده است. همچنین بخشى از یک وسیله مخصوص ریسندگى در تپه حصار متعلق به سه هزار سال قبل از ميلاد کشف شده که مى‌تواند نشانه‌اى از تکامل ریسندگى در آن دوران باشد.

پس از آن یعنى در حدود ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ قبل از ميلاد مسيح، بافندگى کاملاً معمول بوده و پارچه‌هاى مرغوبى از پشم گوسفند و موى بز یا با رشته‌‌هاى طلا و نقره بافته شده است. از روى نمونه‌هاى سنگ‌تراشى باقى‌مانده از دوره مادها، مشخص مى‌شود که نساجى در این دوران کاملاً مرسوم بوده است.

حمایت حکومت صفوی از کارگاه‌های نساجی موجب رونق صنعت نساجی شد و طراح برجسته، غیاث الدین نقشبند یزدی که در تاریخ نساجی ایران کم نظیر بود، ظهور یافت. او با عزیمت به اصفهان و ریاست بر کارگاه‌های سلطنتی عنوان برجسته‌ترین طراح پارچه در تاریخ نساجی ایران را گرفت.

در عصر صفوی دو ابتکار فنی در طراحی و بافت پارچه چندتایی و مخمل رخ داد که غیاث برجسته‌ترین استاد هر دوی آنها بود و یزد را در تولید انواع منسوجات مثل زری، ترمه و غيره شهره خاص و عام كرد.

در همين راستا نيز دانشگاه آزاد اسلامي يزد با برگزاري همایشي ملي با عنوان «نساجی سنتی با محوریت غیاث الدین نقشبند یزدی » سعي كرده تا ضمن توجه به نساجی سنتی در ایران، راهکارهای مناسب جهت استفاده از پتانسیل‌های موجود و گسترش و رونق صنعت نساجی سنتی  را ارائه كند و در عين حال نيز «غیاث الدین نقشبند یزدی» را نيز به نحو شایسته‌ای معرفی كند.

دانشگاه آزاد يزد يازدهم بهمن‌ماه سالجاري ميزبان اين همايش در محورهاي «نقش غیاث الدین نقشبند یزدی در تاریخ نساجی ایران»،  «نقش خلاقیت و نوآوری در طرح های غیاث الدین نقشبند یزدی»، «ابعاد مختلف زندگی غیاث الدین نقشبند یزدی»،‌ «نساجی سنتی و کارآفرینی»،‌ « نساجی سنتی و هویت ملی» و «نساجی سنتی فرصت ها و تهدیدها»،  خواهد بود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار