کد خبر: ۳۴۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰ 24 December 2016

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: پوشش ما اسلامی و مورد قبول است. پوشش ما محلی نیست. این لباس در خارج و داخل ایران لباس رسمی ما محسوب می‌شود و من در صحن مجلس نیز از آن استفاده می‌کنم.

علیم یارمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این‌که فکر می‌کنید این اقدام چه نتیجه فرهنگی به همراه دارد، توضیح داد: همه متوجه می‌شوند که داخل کشور ما اقوام مختلفی از کرد و بلوچ گرفته تا ترکمن و گیلکی وجود دارند. برخی اقوام، لباس خود را در مراسم خاصی می‌پوشند، اما ما در هر حال رسما از لباس خاص منطقه خودمان استفاده می‌کنیم و اگر شما به زاهدان سفر کنید متوجه می‌شوید همه‌ی اقوام بلوچ، لباس خاص منطقه خود را می‌پوشند.

این نماینده مجلس درباره این‌که چرا دیگر نمایندگان از پوشش اقوام خود استفاده نمی‌کنند؟ اظهار کرد: آن‌ها هم می‌پوشند، مثلا نمایندگان کرد از لباس اقوام خودشان استفاده می‌کنند.

یارمحمدی درباره این‌که سوزن‌دوزی یکی از صنایع دستی مردم منطقه شما محسوب می‌شود و شهرت جهانی دارد، آیا برای حمایت ازهنرمندانی که بیشتر آن‌ها وضعیت مالی خوبی ندارند در مجلس اقدامی کرده‌اید؟ توضیح داد: ما با آقای نوبخت - سخنگوی دولت - صحبت کردیم تا برای استان‌های ساحلی و مرزی که شبیه ما هستند و از تنها صنعت و هنر منطقه خودشان استفاده می‌کنند، حمایت کنند.

او ادامه داد: زنان بلوچ همچنان از لباس‌هایی که خودشان سوزن‌دوزی کرده‌اند، استفاده می‌کنند و از این هنر صنعت به نفع اقتصاد خانواده‌شان استفاده می‌کند. ارزان‌ترین لباس سوزن‌دوزی‌شده یک میلیون تومان قیمت دارد که زنان بلوچ خودشان آن را تولید می‌کنند. در واقع با این کار هم به اقتصاد خانواده و هم به اقتصاد منطقه کمک می‌کنند.

نماینده مردم زاهدان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چون سوزن‌دوزی تنها منبع درآمد برخی خانواده‌ها در زاهدان است، فراکسیون اشتغال و تولید حرکتی را شروع کرد و آقای نوبخت نیز با پرداخت ۵ / ۱ میلیارد تومان و ارائه لایحه آن به مجلس، مصوبه آن را گرفت و خوشبختانه به نتیجه رسید. اکنون این لایحه مراحل کاری خود را طی می‌کند و قرار شده سهمیه هر استان نیز مشخص شود. ما در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ایم، اما فکر می‌کنم باید زنان سوزن‌دوز بلوچ در این زمینه تعاونی تشکیل دهند.

یارمحمدی گفت: من با مدیران اداره‌های تعاون و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری جلسه برگزار کردم و برای آن‌ها توضیح دادم که تنها راه برون‌رفت استان سیستان و بلوچستان از مشکلات، این است که فورا برای تشکیل تعاونی اقدام کنیم. یکی از معضلات اساسی ما در منطقه سیستان و بلوچستان کم‌سوادی و بی‌سوادی است و بسیاری از مردم در جریان تشکیل شرکت تعاونی نیستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار