کد خبر: ۳۴۷۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶ 22 December 2016
به گزارش تابناک یزد،بیستمین جلسه شورای حفاظت منابع آب و ششمین جلسه شورای هماهنگی دشت پایلوت با حضور محمد مهدی جوادیان زاده مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد.

برداشت بی رویه و حفر چاه های غیر مجاز در شمال فارس
در ابتدای این نشست سید نبی رسولی فرماندار شهرستان اظهار کرد: تغییر نوع آبیاری، اصلاح الگوی کشت، ترویج کشت گلخانه ای، اقدام در راستای ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه، نصب کنتورهای هوشمند، جلوگیری از بهره برداری و حفاری های غیر مجاز، صرفه جویی و کاهش مصرف آب تا 1500 لیتر در ثانیه، فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم در رابطه با بحران آب و ... از جمله اقدامات شورای حفاظت منابع آب شهرستان می باشد.

رسولی با بیان اینکه حوزه آبریزی ابرکوه از شمال فارس می باشد، تصریح کرد: هم اکنون 85 درصد از چاه های کشاورزی ابرکوه دارای کنتور هوشمند است. این درحالی است که در استان فارس چنین اقدامی صورت نگرفته و تخلفات در برداشت بی رویه و حفر چاه های غیر مجاز بسیار زیاد است؛ لذا این موضوع نیازمند پیگیری جدی مسئولین استان می باشد.

وی ضمن بیان اینکه ابرکوه در زمینه آب شرب نیز با مشکلاتی مواجه است، افزود: در شهرستان به ویژه بخش بهمن شبکه آبرسانی نیازمند اصلاح فوری می باشد؛ چرا که تردد ماشین های سنگین موجب آسیب رساندن به شبکه شده و موجب می شود مردم این منطقه با معضلات فراوانی روبرو شوند.

نقش منفی پیشرفت تکنولوژی در بحران آب
در ادامه محمد مهدی جوادیان زاده مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد، ابراز کرد: مسئولین در هر شرایطی نباید ذهن مردم را مشوش کنند، اما مسئله آب بسیار متفاوت است و برعکس، مردم باید با این تهدید آشنا شوند و در جریان وضعیت بحرانی آب قرار گیرند.

جوادیان زاده تأکید کرد: دشت ابرکوه یکی از دو دشت ممنوعه استان یزد به شمار می رود؛ این موضوع باید جدی گرفته شود و اقدامات لازم در زمینه مقابله با کم آبی در ابرکوه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بارندگی در ابرکوه نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته 93 درصد کاهش داشته، اضافه کرد: تکنولوژی باعث پیشرفت بشریت شده، اما در زمینه وضعیت آب این تکنولوژی باعث برداشت بی رویه آب، فرو نشست زمین و در نتیجه خشک شدن سفره های آب زیرزمینی شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد تصریح کرد: میزان آب تجدید شونده در کشور 116 میلیارد متر مکعب می باشد که تنها حدود 7 صدم درصد آن سهم استان یزد است در حالی که این استان 5 درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است؛ لذا این آمار نشان می دهد در استان و به ویژه در ابرکوه وضعیت سختی را پیش رو داریم که مقابله با آن نیازمند صرفه جویی و مدیریت برداشت آب است.

گفتنی است در پایان این جلسه از عبدالرسول زرنگار به عنوان نماینده کشاورزان و عضو خانه کشاورز، تجلیل شد.

سرو ابرکوه 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار