مرور روزنامه های صبح کشور؛ دوشنبه
مذاکرات هسته‌ای همچنان موضوع اصلی بیشتر روزنامه‌های تهران است؛ در کنار تحولات در مجلس، سخنان صالحی نیز مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب از هیچ فرصتی برای یادآوری دوره احمدی‌نژاد و طرح ادعای فعالیت انتخاباتی وی نمی‌گذرند و در مقابل عارف به تدریج به سیبل مخالفت‌های اصولگرایان تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۳۳۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ 11 May 2015
مذاکرات هسته‌ای همچنان موضوع اصلی بیشتر روزنامه‌های تهران است؛ در کنار تحولات در مجلس، سخنان صالحی نیز مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب از هیچ فرصتی برای یادآوری دوره احمدی‌نژاد و طرح ادعای فعالیت انتخاباتی وی نمی‌گذرند و در مقابل عارف به تدریج به سیبل مخالفت‌های اصولگرایان تبدیل می‌شود.


در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت را بخوانید.


فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!جمهوری اسلامی، تیتر اصلی خود را به مخالفت شدید رئیس مجلس با طرح توقف مذاکرات هسته‌ای اختصاص داده است و در سرمقاله خود با عنوان «آموزش تروریست‌ها با پوشش دموکراسی!» به شروع مرحله جدیدی از آموزش مخالفان دولت سوریه پرداخته و در پایان نوشته: طرح جدید، توطئه‌ای است که پشت آن رژیم صهیونیستی قرار دارد که با کارگردانی آمریکا اجرا می‌شود و برخی حکام مزدور و مرتجع منطقه از جمله عربستان، قطر و ترکیه نیز نقش پادو و پیاده نظام آن را برعهده دارند. با اینحال نکته‌ای که آمریکا و همدستانش درک نمی‌کنند و یا نمی‌خواهند درک کنند این است که اولاً این گروه‌ها اگر قادر به برآورده ساختن خواست و هدف اربابانشان بودند در طول چهار سال گذشته این ماموریت را به نتیجه می‌رساندند، درحالی که برخلاف انتظارات دولت‌های مذکور، ارتش سوریه در همه جبهه‌ها درحال پیشروی است. نکته دوم این است که آمریکا و متحدان آن، به خصوص حکومت‌های مرتجع منطقه که با شرکت در توطئه صهیونیست‌ها، بر آتش فتنه و تروریسم در سوریه می‌دمند باید بدانند دیر یا زود شعله‌های این آتش دامن خود آنها را نیز در بر خواهد گرفت.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!وطن امروز، تیتر اول خود را به اعزام کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «قانون‌نمایی در شهر!» به موضوع نمای آشفته ساختمان‌ها و معابر پرداخته است.

سرمقاله امروز مهدی محمدی با عنوان «چرا یک توافق خوب امکان‌پذیر نیست» نوشته که در آن به طور خلاصه آمده: به دلایل زیر، من تصور می‌کنم یک توافق خوب نه‌تنها در راه نیست بلکه اساسا امکان‌پذیر هم نیست.

1- دلیل نخست این است که این مذاکرات بر یک مبنای فنی اشتباه بنا نهاده شده است. 2طرف به جای اینکه درباره شیوه‌های اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بحث کنند، در این باره مذاکره می‌کنند که برنامه فعلی به چه نحو باید محدود شود تا اگر روزی تغییر ماهیت داد، آمریکایی‌ها زمان کافی برای بمباران کردن آن را داشته باشند!

2- دومین دلیل این است که این مذاکرات- همچون مذاکرات سال‌های 82 تا 84- بر اصل سیاسی بی‌سر و تهی به نام اعتمادسازی استوار شده است.

3- دلیل دیگری که ما را متقاعد می‌کند یک توافق خوب هسته‌ای در راه نیست، این است که هر دو طرف ایرانی و آمریکایی، این مذاکرات را به عنوان بخشی از یک کمپین انتخاباتی در نظر گرفته‌اند.

4- دلیل بعدی که به ما می‌گوید یک توافق خوب در راه نیست این است که دولت هیچ مذاکره مجددی درباره 4 موضوع آینده غنی‌سازی، تحریم‌ها، تحقیق و توسعه و بازرسی‌ها، ورای آنچه در لوزان انجام شده را در برنامه ندارد.

5- و در نهایت، توافق خوبی در کار نیست، چرا که هیچ نشانه‌ای از اینکه در نیات بشدت خصمانه آمریکا علیه ایران کوچک‌ترین تغییری حاصل شده باشد مشاهده نمی‌شود.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!ابتکار، مخالفت رئیس مجلس با طرح سه فوریتی کریمی قدوسی برای توقف مذاکرات هسته‌ای را در مطلبی با عنوان «واکنش قاطع به جوزدگی دلواپسان» پوشش داده است و دیدگاه‌های مختلف در باره پوشش مهمانان سیاسی ایران را در گزارشی با عنوان «حجاب دیپلماتیک در چند روایت» مورد بررسی قرار داده است. مهدی روزبهانی در سرمقاله ابتکار «استانی شدن انتخابات را طرحی ناآشنا با فرهنگ ایران» دانسته است.

در کنار گزارشی از فروش فست فود در نمایشگاه کتاب، ابتکار یادداشتی نیز با عنوان « غلط دیروز، شکاف امروز!» به قلم حسین راغفر دارد که در ابتدای آن امده: شکاف طبقاتی موجود در جامعه امروز، حاصل سیاست‌های غلط اقتصادی به ویژه سیاست‌های دهه ۷۰ است که اکنون نتایج آن را می‌بینیم اما متاسفانه برخی سعی دارند از پذیرش مسئولیت آن فرار کرده و طبقات مختلف اجتماعی را در مقابل هم قرار دهند. نکته این است که تبعات شکل گیری فاصله طبقاتی فاحش در همه جای دنیا روشن است، طبقات پایین‌تر نسبت به طبقه غنی و ثروتمند خشمگین می‌شود در حالی که آن طبقه نیز خود قربانی سیاست‌های و رویکرد غلط اقتصادی در کشور است. طبقه ثروتمند نیز در فضایی که فرد برای به دست آوردن موقعیت و منزلت اقتصادی و اجتماعی چاره ای جز استفاده از خودروهای گران قیمت و... ندارد به این سبک از زندگی گرایش پیدا کرده و با ریسک‌ها و خطرات حاصل از آن زندگی خواهد کرد. افزون بر این گروه‌های مختلف تبهکار به سادگی صاحبان خودروهای لوکس و مناطق زندگی آنان را شناسایی می‌کنند و این به معنی ناامنی برای این طبقه است. متاسفانه نادیده گرفته می‌شود که شکاف طبقاتی موجود ماحصل ساختار اقتصادی نئولیبرالی است که از دهه ۷۰ گسترش پیدا کرده و علی رغم تغییر دولت ها- فراموش نکنیم که در دولت‌های نهم و دهم همه چیز به آن سمت به شیوه فاجعه باری هدایت شد - ادامه یافته است. به اعتقاد من مسئولیت اصلی در این مساله به عهده حاکمیت و دولت‌ها است.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!راغفر با این ادعا که «هدف فسادهای دوره احمدی‌نژاد براندازی بود» که بر گرفته از گزارش همایش «بررسی صفرهای گمشده» در اقتصاد ایران است، در کنار اکبر ترکان که ادعاهای دیگری را در این باره مطرح کرده، تیتر اول روزنامه قانون را به خود اختصاص داده است.

قانون در مطلبی دیگر با عنوان «غصه‌های «قصه‌ها»» تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد که حدود نظارت مجلس بر سینما کجاست؟

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!کیهان سخنان دیروز رئیس سازمان انرژی اتمی را با تیتر «اعتراض به دبه آمریکا؛ صالحی هم دلواپس شد» به تیتر نخست خود تبدیل کرده است. کیهان که در ستون اخبار ویژه خود دو خبر را علیه محمدرضا عارف تنظیم کرده، از سخنرانی دیروز اکبر ترکان نیز برداشت جالبی کرده است. این روزنامه در بخشی از خبری با عنوان « روایت مشاور روحانی از رانت ارزی دولت سازندگی و اصلاحات» نوشته: مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی می‌گویند ورود کالایی ممنوع است؛ مگر اینکه مجوز بدهند. همین صحبت باعث شده قلم کارمند ارزش میلیاردی به خود بگیرد. افراد کمی هستند که در این بین نمی‌لغزند. هر کجا رانتی تعبیه شود، نمی‌توان گفت فرد رانت‌جو مشکل داشته است. به هر حال افراد به دنبال منافع خود هستند، فردی که این رانت را ایجاد کرده، مقصر است. اشاره ترکان به دهه 70، اشاره به دوره مدیریت دولت‌های سازندگی و اصلاحات است که خود وی نیز جزو وزرای دولت بوده است.

محمد ایمانی سرمقاله کیهان با عنوان «همه دلواپس دولت شده‌اند» که موضوع آن ضرورت توجه تغییر راهبرد کلان دولت نسبت به مردم و نظام است را این گونه آغاز کرده است که: میان نامه 22 اسفند شهید بهشتی و 25 بهمن آقای هاشمی به امام در سال 1359 کمتر از یک ماه فاصله است. در نامه هاشمی «سلام» از صدر و «احترام» از مضمون جا افتاده است تا آنجا که حضرت روح‌الله(ره) را متهم به بی‌خط بودن، آسایش طلبی، تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفتن و قاطعیت نداشتن می‌کند! و نظرات امام از جمله درباره «مخالفت با ورود افراد متظاهر به فسق و تارک الصلوهًْ در کارهای مهم را «نظرات نسبتاً سخت مکتبی» که «با تعدیل‌هایی اجرا می‌کردیم» می‌خواند. اما نامه آیت‌الله بهشتی که آن نیز از سر دلواپسی است، مالامال از ادب و احترام و حوصله است. این نامه پس از 35 سال همچنان تازه است. شهید بهشتی از دو جریان عمده در کشور سخن می‌گوید؛ دو جریانی که پس از 35 سال همچنان وجود دارد اما گویا برخی از همراهان جریان حزب‌اللهی و انقلابی آن روز اکنون در طیف مقابل ایستاده‌اند.

فهرست طولانی مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ اعلام مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت یک آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!جوان نیز از جمله روزنامه‌هایی است که سخنان صالحی در باره دبه کردن آمریکایی‌ها را به عنوان تیتر اول خود انتخاب کرده است. محمدرضا اسکندری وزیر کشاوری دولت نهم در دفاع از بخش کشاورزی به صحنه امده و در مطلبی با عنوان «بحران واقعی در مدیریت آب است» با بيان اينكه طرح نكاشت، خيانت به كشور است، عنوان كرده: پيشنهاد من اين است كه وزراي جهاد كشاورزي بعد از جنگ تحميلي در دولت‌هاي آقايان هاشمي، خاتمي و احمد‌ي‌نژاد مورد بازخواست قرار گيرند تا معلوم شود چه كسي در مدت وزراتش خيانت و چه كسي خدمت كرده است. اين موضوع در قالب يك مناظره، به خوبي روشن مي‌شود. اعتقاد ما اين است كه با افزايش بهره‌وري آب با حدود 45 ميليارد مترمكعب مي‌توان حدود 200 ميليون تن محصول كشاورزي براي تأمين غذاي 250 ميليون نفر توليد كرد.

در میان یادداشت‌های امروز جوان، نوشته هادی محمدی با عنوان « موازنه‌سازي فعال و مؤثر مذاكراتي» مهم‌تر است.


فهرست جدید مهمانان احمدی‌نژاد/ مخالفت قاطع لاریجانی با یک طرح/ مناطق کشت تریاک خانی/ پرسش از سکوت آیت‌الله/ فسادها برای براندازی بود!در روزنامه شهروند، مطلب مهم گزارشی با عنوان «کشت پنهانی خشخاش برای تولید تریاک خانی» است که در ابتدای آن امده: تریاک «خانی» نه از مزارع افغانستان می‌آید و نه توسط پیچیده‌ترین باندهای موادمخدر از میانمار و آزمایشگاه‌های پیشرفته قاچاقچیان. تریاک خانی را در استان فارس عمل می‌آورند، در استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، یزد یا کرمان. کشاورزان خلافکار ایرانی می‌کارند و می‌فروشند، در ارتفاعات، لابه‌لای مزارع گندم یا هرکجا که دور از چشم ماموران باشد. می‌کارند و بهترینش را به اسم تریاک «خانی» می‌فروشند. یک برند معروف ایرانی که طرفداران بسیاری هم دارد، آن‌قدر که یک مقام مسئول که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید: «با وجود شدت مبارزات پلیس و نیروهای امنیتی با کاشت غیرقانونی خشخاش، متاسفانه این نوع کشت درحال افزایش است». او البته تأکید می‌کند که روند افزایش بسیار ناچیز و کم است، جمله‌ای که چندان طرفدار ندارد. ازجمله مخالفان این جمله، یک کشاورز کازرونی است، کسی که می‌گوید، کشاورزان و دامداران بسیاری را می‌شناسد که به‌تازگی گوشه‌ای از مزارع یا مراتع خود را به کشت خشخاش اختصاص داده‌اند.

مصطفی عابدی نیز در یادداشتی با عنوان «ترجیح داشت که شایعات حقیقت باشد» در این روزنامه تلاش کرده به چرایی انتشار و پذیرش شایعات در موضوعی مانند حادثه مهاباد پاسخ دهد. دیگر مطلب مهم روزنامه سازمان هلال احمر گفت و گوهایی با عنوان « لزوم بازگشت به ١٠‌ سال پیش» در باره روند تدوین برنامه ششم توسعه است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار