آیین سنتی نخل برداری و شبیه گردانی در سالروز شهادت امام رضا (ع) در برخی از نقاط استان دارالعباده یزد برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۶۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ 01 December 2016
به گزارش تابناک یزد،همزمان با سی‌ام ماه صفر سالروز شهادت جانسوز امام رضا(ع) بر اساس یک رسم دیرینه آیین نخل برداری در برخی تکایا در یزد و مناطق و شهرستان های تابعه استان برگزار شد.
مردمان ولایتمدار استان یزد در غم شهادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) شب گذشته و امروز یکپارچه سیاه‌پوش و غرق در ماتم و عزا شدند و در حسینیه‌ها، تکایا و مساجد در روستاها و مرکز شهر به سوگواری و برگزاری مراسم نخل‌برداری پرداختند.
عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با برپایی محافل عزاداری و دعا در مساجد، حسینیه‌ها در کنار بقاع متبرکه در سوگ ماتم هشتمین پیشوای مسلمانان جهان به عزا و ماتم نشستند.
اطعام عزادارن رضوی و طبخ آش و توزیع نذری بین مردم هم در سطح محلات انجام گرفت.
مردم محلات مختلف شهرستان مهریز در آخرین روز ماه صفر در حسینیه آل ‌احمد بغدادآباد سفلی گرد هم آمده و با شبیه‌گردانی و تعزیه‌خوانی و نخل‌برداری کهن‌ترین آئین عزاداری استان یزد را اجرا کردند.
مراسم نخل‌برداری که قدمتی 500 ساله در مهریز دارد از ویژگی‌های منحصر به فرد مراسم محرم و عزاداری در مهریز محسوب می‌شود، در شهرستان دارالولایه مهریز حدود 50 نخل و 300 باب مسجد و حسینیه وجود دارد.
سخنرانی در رثای حضرت ثامن الائمه و عالم آل محمد(ص) هم از دیگر بخش‌های مراسم عزاداری مردم مهریز بود که با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شد.
در دهه آخر صفر طبق یک سنت دیرینه، هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری از شهرستان مهریز همراه با هیئت‌های سراسر کشور خود را به مشهد الرضا(ع) رساندند تا در عزاداری‌های ویژه این دهه شرکت کنند.
امسال افزون بر 50 هیات عزاداری در قالب کاروان‌هایی از روستاها و مرکز شهر مهریز عازم مشهد مقدس شدند و با نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ شهادت مظلومانه آن امام همام اشک ماتم ریختند.
این کاروان‌ها از صبح روز اول ربیع‌الاول به تدریج به مهریز بازخواهند گشت.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار