قم در روزهای اخیر میزبان دوره آموزشی شعر آیینی «کلک خیال» بود که از سوی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱ 06 November 2016
به گزارش تابناک قم، در این دوره ۳روزه شاعران جوان عرصه شعر آیینی سراسر کشور از کلاس‌های آموزشی با محوریت شعر آیینی بهره‌مند شدند. 

کارشناس نخستین نشست این دوره استاد «محمدعلی مجاهدی» شاعر برجسته قمی و رئیس کانون شاعران و مداحان آیینی این استان بود که به تعریف پیشینه و قلمرو موضوعی شعر آیینی پرداخت.

مسئول دبیرخانه شعر آیینی کشور با بیان این‌که در زبان فارسی انواع مختلف شعر داریم، اظهار کرد: از نظر بنای ظاهری انواع قالب‌های شعری مانند دوبیتی، رباعی، غزل و... وجود دارد و از نظر محتوایی هم تقسیم‌بندی‌هایی وجود دارد. در این تقسیم‌بندی‌ها نگاه به فضای معنوی غلبه دارد؛ بنابراین زمانی که می‌گوییم شعر آیینی یعنی محتوایش مطابق با آموزه‌های دینی است.

وی با اشاره به تعریف شعر آیینی افزود: در این نوع شعر نگاه شاعر به محتواست و اگر می‌گوییم قلمرو شعر آیینی توجه به درون‌مایه است، قلمرو بسیار وسیع و پهناوری را شامل می‌شود. با وجود نگاه تنگ‌نظرانه‌ای که شعر دینی را فقط در مناقب و ماتم جست‌وجو می‌کند، شعر آیینی از یک سو مفاهیم بلند توحیدی اعم از نیایش و پرستش را در برمی‌گیرد و معانی و مفاهیم مجردی که در عوالم ماورایی وجود دارد را بررسی می‌کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار