محمدرضا عارف در گفت و گو با «تابناک»؛
امروز مهم ترین مسأله کشور، رونق اقتصادی و معضل اشتغال است، که امیدواریم دولت با ادامه روند ترمیم در کابینه، جدی تر به این موضوع بپردازد. در مورد وزرای دیروز نیز مطالباتی وجود دارد، به ویژه درباره وضعیت فرهنگیان که مطالبات دیرینه ای دارند.
کد خبر: ۳۲۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴ 02 November 2016
روز گذشته، سه وزير پيشنهادی رئيس‌جمهور موفق شدند برای وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان از مجلس دهم رأي اعتماد بگيرند. نكته قابل توجه اينكه هر سه، پيش از اين و در مجلس نهم از سوي رئيس‌جمهور معرفي شده و هيچ یک نتوانسته بودند با عنوان وزير از بهارستان اصولگرا خارج شوند و با عدم رأي اعتماد نمايندگان مجلس نهم رو به رو شدند.

به گزارش «تابناک»، حال پرسش اينجاست، چه چيزي تغيير كرده است؟ آيا در تفكرات و عقايد اين سه وزير تغييري رخ داده يا چيزي به تجربيات آنها در سه سال گذشته اضافه شده است؟ شاید پاسخ این پرسش آنقدرها هم مشکل نباشد و باید پاسخ را در جاي ديگري جست‌وجو كرد و دلیل آن را در تغيير تركيب مجلس جست.

هرچند برخی نمایندگان اعتقاد دارند که ترمیم کابینه باید از بخش های اقتصادی آن آغاز می شد، برخی دیگر بر این باورند که شروع این حرکت از هر جا که باشد، بهتر از آن است که اتفاقی رخ ندهد.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: امروز مهم ترین مسأله کشور، رونق اقتصادی و معضل اشتغال است، که امیدواریم دولت با ادامه روند ترمیم در کابینه، جدی تر به این موضوع بپردازد. در مورد وزرای دیروز نیز مطالباتی وجود دارد، به ویژه درباره وضعیت فرهنگیان که مطالبات دیرینه ای دارند.

این نماینده مجلس گفت: به جز فرهنگیان، هنرمندان و اصحاب رسانه نیز در این باره حرف های زیادی برای گفتن دارند و مطالبات زیادی هست که امیدواریم به زودی درست شود و در شرایط تازه و وزیر جدید، مقدمات کار برای رفاه این افراد فراهم تر شود.

وی همچنین با اشاره به تغییر وزیر در سازمان جوانان و تغییر ریاست سازمان میراث فرهنگی افزود: یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی که می تواند به اشتغال در کشور نیز کمک کند، موضوع توریسم و صنعت گردشگری است. این امید وجود دارد که بتوانیم با انتصاب جدید در این حوزه، گشایش بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه رأی اعتماد در روز گذشته نیز ادامه داد: تفاوت های زیادی میان مجالس وجود دارد و مهم ترین تفاوت بین مجلس نهم و دهم این است که خوشبختانه مجلس به عقلانیت خوبی رسیده. ما قبل از شروع مجلس نیز برنامه داشتیم که در هر حالتی اعتدال و آرامش را حفظ کنیم.

وی گفت: بنای ما در روز گذشته هم این بود که این آرامش به هر نحو ممکن حفظ شود و برای این هم دوستانی را فرستادیم برای صحبت کردن که فضا تند نشود و اگر فضا توسط یکی از مخالفان تند نمی شد، قطعا هیچ یک از دوستان ما تندی نمی کرد. انتظار ما این است که تمام فراکسیون ها و نماینده ها همچنان با حفظ آرامش در مجلس باشند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا ممکن است ترمیم در کابینه ادامه داشته باشد، گفت: تحرک بیشتر در اقتصاد کشور مورد انتظار ماست. امروز کشور با رکود و بیکاری دست به پنجه نرم می کند. اگر همین ترکیب تیم اقتصادی بتواند این تحرک را ایجاد کند، بهتر است؛ اما اگر توانایی ندارند انتظار مجلس این است که در این بخش هم ترمیمی داشته باشیم.

عارف درباره پیام جلسه دیروز نیز گفت: رأی گیری روز گذشته دو پیام داشت؛ پیام آن به مردم این بود که با رأی خوبی که به امید دادند، نمایندگان پاسخ محبت مردم را داده اند و پیام آن به رقبا این بود که باید واقعیت ها (واقعیت اکثریت) را بپذیرند؛ هرچند ما ادعایی نداریم، این مسیر را با اکثریتی که داریم دنبال خواهیم کرد.

این نماینده در پاسخ به اینکه گفته می شود، یک نوع رفتار انفعالی در کارهای عارف وجود دارد، گفت: این طبیعی است و این بحث انفعال که در مورد اعضای فراکسیون عنوان می شود، جریانی است که از خارج فراکسیون طراحی شده و می خواهند این فراکسیون را به سمت افراط ببرند.

وی همچین خاطرنشان ساخت: اما ما در هیچ شرایطی از مسیر عقلانیت خارج نخواهیم شد. همچنین تمام فراکسیون در یک نفر خلاصه نمی شود. ما باید برای همه اعضای فراکسیون سهم قائل شویم و فرصت را بر عهده کسانی که عضو این فراکسیون هستند، واگذاریم

وی درباره کار تشکیلاتی که برای رأی گیری دیروز انجام شده بود نیز گفت: جلسات مکرری با وزیر پیشنهادی قبل از رأی گیری در فراکسیون گذاشته شد و نتیجه آن رأی آگاهانه ای بود که دیروز به وزرا داده شد. همچنین کاری که امروز انجام شد، باعث گشت، برای نظارت بر انتخاب شوراهای شهر، سه نفر از اعضای فراکسیون امید وارد این شورا شوند.

وی گفت: موفقیت های اخیر فراکسیون حاصل همدلی و همراهی نمایندگانی بود که به رغم فشارهایی که برای ایجاد تفرقه در فراکسیون بود، بر خلاف وزن کشی غلطی که مطرح می شد، با آرامش و باور به آینده جلو رفت و موفق شد.

عارف همچنین در خصوص دیدار هیات رئیسه فراکسیون امید با رئیس جهور که قرار است فردا برگزار شود، گفت: به هر حال تعاملاتی بین مجلس و دولت وجود دارد و قرار است صحبت های فردا، مبتنی بر همین موضوعات باشد و همچنین برنامه ششم توسعه را که اکنون در برنامه کاری مجلس است، بحث و بررسی کنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار