کد خبر: ۳۲۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰ 01 November 2016
به گزارش تابناک یزد، تنها واحد تولید سیمان یزد برای فروش محصولات خود، درگیر بی‌مهری برخی ادارات دولتی در استفاده از سیمان یزد است.

 جمعی از خبرنگاران یزد در ادامه سلسله بازدیدهای اقتصاد مقاومتی خود، اینبار از "سیمان تجارت مهریز" به عنوان تنها واحد تولید سیمان استان یزد بازدید کردند.

قرارگیری این واحد تولیدی سیمان در 30 کیلومتری مسیر اصلی مهریز به یزد و برداشت از معدن این منطقه که از سختی خاصی در ذخایر خود برخوردار است، سبب شده که کار در این کارخانه عظیم با سختی دنبال شود.

ظرفیت اسمی تولید کارخانه در زمینه کلینکر یک میلیون و 80 هزار تن و در تولید سیمان یک میلیون و 125 هزار تن است اما این میزان تولید به عنوان ظرفیت اسمی بیان می‌شود و ظرفیت تولید واقعی سیمان در این کارخانه بسته به بازار و میزان نیاز و تقاضا مشخص می‌شود.

سیمان تجارت مهریز در سالهای گذشته با مشکلات زیادی در زمینه تولید و فروش محصولات مواجه بود ولی با تغییراتی که در نوع تولید و مدیریت این کارخانه صورت گرفت، در حال حاضر یکی از باکیفیت‌ترین سیمانهای کشور را تولید می‌کند.

منطقه معدن این کارخانه از سختی خاصی در خاک و سنگ برخوردار است و همین موضوع سبب شده که خرد کردن سنگ‌های برداشت شده با سختی بیشترین انجام شود و همین موضوع هم افزایش میزان برق و استهلاک دستگاه و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده را به دنبال دارد.

با وجود اینکه این کارخانه از لحاظ کیفی در جایگاه خوبی بین سیمان‌های کشور برخورار است و از استان‌های مختلف کشور برای تهیه سیمان به یزد مراجعه می‌کنند، در استان یزد وضعیت به گونه دیگری است.

با توجه به اینکه سیمان دیگر استان‌ها هم به یزد وارد می‌شود و در بعضی مواقع قیمت تمام شده سیمان‌های دیگر از سیمان مهریز بیشتر است، گرایش به سمت خرید این سیمان‌ها کشیده می‌شود.

در حالی که مسئولان بسیاری از استان‌های کشور نسبت به توسعه استان خود تعصب خاصی داشته و تمام تلاش خود را برای استفاده از محصولات تولید همان استان به کار می‌بندند، برخی ادارات استان یزد از محصولات دیگر استان‌ها استفاده کرده و سیمان تولید شده در یزد را خریداری نمی‌کنند.

عباسعلی معینیان یکی از مدیران این شرکت در حاشیه این بازدید در پاسخ به این سئوال خبرنگاران که فروش محصولات کارخانه چه سودی برای استان دارد، اظهار داشت: 9 درصد فروش کارخانه‌ها به دولت واگذار می‌شود و به این صورت هرچه میزان فروش کارخانه‌های استان افزایش پیدا کند، میزان پرداختی به استان هم بیشتر می‌شود.

مصرف بالای برق دستگاه‌های تولید سیمان در یزد

از جمله مشکلاتی که این کارخانه بزرگ تولید سیمان با آن مواجه است، بحث تکنولوژی این کارخانه است که به در حال قدیمی شدن است و الان خرد کردن سنگ در این کارخانه به دلیل عدم بهره‌گیری از دستگاه‌های به روز با مصرف برق بالا انجام می‌شود و در مجموع نزدیک به 20 مگاوات برق در این کارخانه مصرف می‌شود.

مصرف برق بالا در این کارخانه در صورتی که از دستگاه‌های به روز استفاده شود تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند که البته برای نوسازی تکنولوژی نیاز به اعتبار بسیار بالایی است.

از دیگر مشکلاتی که در این کارخانه وجود دارد بحث سختی کاری است که کارگران با آن مواجه هستند اما در بیمه کاری کارگران این کارخانه سختی کار دیده نشده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار