کد خبر: ۳۱۶۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳ 24 October 2016
به گزارش تابناک یزد،فرماندار شهرستان مهریز به تشريح محورهاي توسعه‌ي شهرستان مهريز و چالش‌هايي كه اين شهرستان براي توسعه با آنها مواجه است، پرداخت.

"سیدمحمد رستگاری"  سند توسعه شهرستان را محور فعالیت فرمانداری مهریز در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیش از پیش این شهرستان دانست و بیان کرد: اجرایی کردن شاخص‌های در نظر گرفته در سند توسعه شهرستان مهریز، اولویت اجرایی فرمانداری است.

وی با اشاره به تعيين محورهاي تو‌سعه‌ي شهرستان براساس ظرفیت‌های بومي اين منطقه، گفت: يكي از مهمترين  قابلیت‌هاي مهریز، ظرفيت‌هاي گردشگری اين شهرستان است که در حال حاضر هم راستا با مرکز استان، در حال اقدام و پیگیری است.

رستگاری وجود جاذبه‌های طبیعی، میراث فرهنگی و میراث معنوی را از جمله ویژگی‌های شهرستان مهریز عنوان کرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای این شهرستان به سمت توجه بیشتر به ظرفیت‌های گردشگری هدایت شده است.

وی همچنين با اشاره به مباحث اكوتوريسم در منطقه نيز خاطرنشان كرد: وجود 200 هزار هکتار اراضی حفاظت شده برخوردار از گونه‌های مختلف جانوری و حیات وحش ارزشمند و پوشش گیاهی نادر، مسئولان این شهرستان را مکلف کرده تا بیش از پیش نسبت به حفاظت از منابع طبیعی و محیط زيست شهرستان اقدام کنند.

مهريز نيازمند تامين زيرساخت‌هاي گردشگري

فرماندار مهریز در ادامه تأمین زیرساخت‌های لازم برای میراث‌های فرهنگی و تفرجگاه‌های شهرستان را یکی از برنامه‌های در دستور کار مسئولان دانست و گفت: توسعه و ایجاد شرایط لازم برای گردش‌پذیر بودن بیشتر ظرفیت‌های تاریخی مهریز مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه است.

وی تصریح کرد: جذب بخش خصوصی در راستای مشارکت در احیای اماکن تفریحی و تاریخی و تلاش در حوزه بوم‌گردی که در حال حاضر دو مورد در شهرستان مهریز به بهره‌برداری رسیده، یکی از برنامه‌های در حال اقدام فرمانداری برای توسعه بیش از پیش گردشگري شهرستان مهریز است.

این مقام مسئول در ادامه باغ‌خانه‌های تاریخی و ثبت جهانی باغ پهلوان‌پور و قنات حسن‌آباد را از جمله ویژگی‌های گردشگری مهریز دانست و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیست محیطی مهريز، مسئولان شهرستان را بر آن داشته تا ظرفیت‌های توسعه‌ای این منطقه را براساس حفظ خانه‌باغ‌هاي موجود، برنامه‌ریزی کنند.

رستگاری مجموعه‌ي تاريخي سریزد به عنوان تنها ارگ فعال استان را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری استان و شهرستان مهریز برشمرد و بیان کرد: احیا و بازسازی بخش‌های مختلف مجموعه تاريخي سریزد توسط بخش خصوصی در دست اقدام است.

وی راه‌اندازی واحدهایی نظیر باغ آهو كه در روستای سر یزد قرار دارد و جزو کارهای جدید از نظر ادغام طرح سنتی و جدید است، از دیگر برنامه‌های در دستور کار فرمانداری مهریز در راستای توسعه بیش از پیش این شهرستان است.

رستگاری همچنين اظهار كرد: اولويت شهرستان در تأمین اعتبارات ملی و استانی نيز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری است.

بازديد چهار هزار گردشگر خارجي از مهريز

فرماندار با اشاره به ثبت بیش از چهار هزار بازدید توسط گردشگران خارجی از میراث تاريخي و فرهنگی شهرستان از ابتدای سال تا ابتدای مهر ماه امسال، افزود: قطعاً در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش میزان بازدید گردشگران خارجی از میراث فرهنگی و تاریخی شهرستان خواهیم بود.

وی با اشاره به نیاز شدید شهرستان مهریز به هتل و اقامتگاه گردشگران، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در همين رابطه تعدادي از مهریزی‌تباران که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند، به شهرستان دعوت شدند و برنامه‌های متعدد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

رستگاری سوق دادن سرمایه‌های خارج از شهرستان به برنامه‌های توسعه مهریز را از جمله اقدامات انجام شده و در حال اجرای فرمانداری دانست و بیان کرد: از آنجایی که در حال حاضر بحث ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به صورت جدی در دستور کار میراث فرهنگی استان است، شهرستان مهریز هم به دلیل نزدیکی به مرکز استان در حال آماده‌سازی خود برای حضور گردشگران خارجی و اقامت در این شهرستان است.

مهريز یکی از قطب‌های دامپروری استان يزد

اين مقام مسئول، کشاورزی و دامپروری را يكي دیگر محورهای توسعه شهرستان مهریز خواند و خاطرنشان كرد: در مقوله‌ي كشاورزي، توجه به مباحث مربوط به الگوی کشت مناسب و کم‌آبخواه از جمله مضوعات مورد اهتمام در شهرستان است.

وی بیان کرد: استفاده از الگوهای آبیاری جدید تحت فشار یکی دیگر از برنامه‌های شهرستان در رابطه با حفظ كشاورزي منطقه است.

فرماندار با اشاره به این که مهريز یکی از قطب‌های دامپروری استان است،  اظهار کرد: شهرستان مهریز در تولید شیرخام، تخم مرغ، جوجه یک روزه، شترمرغ، جوجه شتر مرغ و پرورش آهو جزو برترین‌های استان و حتي کشور است.

وي راه‌اندازی واحدهای فرآوری شیر خام در شهرستان مهریز را ضروری خواند و گفت: رشد کیفی بحث دامپروری، افزایش بهره‌برداری و بهسازی دامداری‌ها از دیگر برنامه‌های فرمانداری در راستای توسعه بیش از پیش دامپروري شهرستان است.

سرعت گرفتن فرآيند صنعتي شدن مهريز

رستگاری در ادامه بحث صنعت را از دیگر محورهای توسعه شهرستان مهریز عنوان کرد و افزود: خوشبختانه شهرستان مهریز در چند سال اخیر فرآیند صنعتی شدن را به خوبی طی کرده است.

این مقام مسئول وجود واحدهای تولید کاشی و سرامیک و واحدهای توليد شمش فولاد را از جمله ظرفیت‌های فعلی صنعتی شهرستان دانست و بیان کرد: واحدهای تولیدی متفرقه‌اي نيز در دو شهرک صنعتی مصوب و يك ناحيه غیرمصوب در حال فعالیت هستند.

وی با بيان اين كه راه‌اندازی صنایع کم آبخواه و بدون آلایندگی از جمله سیاست‌های در نظر گرفته شده در جهت توسعه صنعتی شهرستان است، تاكيد كرد: حفاظت از محیط زیست یکی از اولویت‌های جدی شهرستان مهریز در تمامي حوزه‌هاست چرا كه بر اين باور هستيم كه حتي ارتقاء و توسعه‌ي صنعت گردشگری شهرستان نيز مستلزم حفاظت از ظرفیت‌های زیست محیطی موجود است.

وي تلاش براي راه‌اندازی واحد‌هاي صنعتي تولید قطعات خودرو، ايجاد فرودگاه مهریز و راه‌اندازی صنایع هواپیماسازی در اين شهرستان را نيز در راستاي همين سياست عنوان كرد.

برخورد با صنايع آلاينده و صدور مجوز براي صنايع پاك

رستگاري در رابطه با گلايه‌ي برخي از ساكنان مهريز در مورد آلايندگي واحدهاي صنعتي اين شهرستان، به جانمايي‌هاي نادرست شهرك‌ها و واحدهاي صنعتي مهريز در گذشته اشاره كرد و گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان برای ساخت واحدهایی که دارای آلایندگی هستند، مجوز ساخت و فعالیت صادر نمي‌شود.

وی نصب فیلترهای تصفيه و استقرار واحدهای مربوط به ايمني و محیط زیست در محل واحدهای تولیدی را از جمله اقدامات صورت گرفته در جهت كاهش آلايندگي‌هاي صنايع ذكر كرد.

فرماندار همچنين از ديگر اين اقدامات به برگزاری جلسات مشترک مردم، محیط زیست، نمایندگان، مسئولان دولتی و صاحبان صنایع  شهرستان و ارائه گزارش عملکرد در مورد اقدامات انجام شده در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اشاره كرد.

وی با اشاره به این که بسیاری از صنایع شهرستان در حال نصب الکتروفیلترهای قوی هستند، تصریح کرد: برخی از واحدها نظیر سیمان نيز مشکلات زیرساختی عمیقي دارند و به همین دلیل امکان نصب سریع فیلترها وجود ندارد.

رستگاری با تاكيد بر اين كه تاكنون گزارش مستند راجع به تاثير مخرب و منفی آلودگی‌های صنایع بر کشت‌های گلخانه‌ای در شهرستان ارائه نشده است، اين اطمينان را داد كه در صورت اعلام محیط‌زیست در رابطه با آلايندگي صنايع شهرستان، به صورت جدی با متخلفان برخورد ‌شود.

وی در خصوص توسعه شهرک‌ یزدمهر و شهرک صنعتی نيز خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع تیپ سه به بالا که فاقد آلایندگی هستند در دستور کار شهرستان مهریز براي توسعه‌ي اين شهرك‌هاست.

فرماندار مهريز در بخش ديگري از سخنانش به ظرفيت‌هاي بخش معدن در اين شهرستان نيز اشاره و از آن جمله به معادن سرب و روی و باریت مهدی آباد با ذخائر بیش از 200 میلیون تن اشاره كرد.

كمبود آب، اصلي‌ترين چالش شهرستان مهريز

این مقام مسئول در ادامه در مورد چالش‌های شهرستان مهریز، خاطرنشان کرد: کمبود آب چالش اصلی این شهرستان است.

وی ادامه داد: علی‌رغم این که شهرستان مهریز در كوهپایه‌هاي‌ شیرکوه قرار دارد و بسیاري از منابع آبی دشت یزد- اردکان از قنات‌های مهریز سرچشمه می‌گیرند، شهرستان مهریز به شدت برای تأمین آب شرب شهر مهريز و روستاهای حوزه استحفاظی خود دچار مشكل است.

فرماندار مهریز با بیان این که منابع آب زیر‌زمینی شهرستان نيز به شدت در حال کاهش است، برنامه‌ریزی برای مدیریت حفظ منابع آبی موجود را ضروری خواند.

وی در مورد خسارت‌های خشکسالی در اين شهرستان، خاطرنشان کرد: خسارت‌هاي خشكسالي شهرستان ناشي از سال‌هاي متوالي خشك گذشته است كه البته در سال گذشته خسارت‌های به مراتب بیشتری را به شهرستان تحمیل كرده است.

رستگاری عنوان كرد: قنوات بسياري از باغات مهریز به ویژه در منطقه میانکوه و تنگ‌چنار که آسیب‌پذیر بوده‌اند، به دلیل خشکسالی به خشكي گراييده يا حداقل آبدهی را دارند.

وی با اشاره به خشك شدن اکثر باغات بادام در منطقه تنگ‌چنار، افزود: باغات گردو در منطقه‌ي میان‌کوه که سرمایه‌ي مردم محسوب می‌شده، از يك طرف به دلیل کمبود بارندگی و از سوي ديگر به خاطر فعالیت‌های نادرست گذشته که در سال‌های پرآبی انجام شده و حق آبه‌ي مناطق پایین دست در آنها دیده نشده است، خشك و تخريب شده است.

فرماندار اظهار كرد: در حال حاضر از نظر برداشت اقتصادی در حوزه كشاورزي، فقط باغات پسته در منطقه بهادران در حال فعالیت هستند و باغات میان‌کوه و تنگ‌چنار به هیچ عنوان اثرپذیری نداردند چرا كه بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند.

وي کشت زعفران و گل محمدی را از جمله اقدامات در حال اجرا براي حفظ كشاورزي شهرستان و اقتصاد روستاييان ذك كرد و افزود: در نظر داریم با رویکرد جدیدي نسبت به پویاسازی مناطق درگیر با خشکسالی اقدام کنیم.

ناكامي براي نجات بزرگترين انارستان خاورميانه

رستگاري در رابطه با مشكل خشك شدن درختان انارستان مهريز كه روزگاري به عنوان بزرگترين انارستان خاورميانه بوده است، نيز گفت: هنگامي كه طي سال‌های گذشته تصمیم به ايجاد اين انارستان گرفته شد، قنات تامين‌كننده آب  انارستان بسیار پرآب بود ولي خشکسالی مستمر استان باعث شده که به مرور زمان میزان آب قنات مذكور به کمتر از 10 لیتر کاهش یابد كه به هیچ عنوان پاسخگوي نياز آن نيست.

وي افزود: البته اقدامات زیادی برای حفظ انارستان انجام شده ولی به دلیل عدم وجود منابع آبی مناسب، تاکنون هیچ اتفاق خوشآیندی براي نجات اين انارستان از خشكي روي نداده است.

فرماندار در ادامه محدود بودن منابع اعتباری شهرستان را از دیگر چالش‌های پیش روی این شهرستان عنوان کرد و افزود: اعتبارات موجود مهریز به هیچ عنوان کفاف تأمین هزینه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیشتر اين شهرستان را نمی‌دهد.

وی جذب مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاران را تنها راهکار براي تأمین اعتبارات لازم جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز شهرستان دانست و در اين رابطه بر استفاده از ظرفیت‌های بومی نيز تاكيد كرد.

فرماندار در ادامه قاچاق انسان و وجود اتباع بیگانه غیر مجاز را هم از دیگر چالش‌های جدی شهرستان برشمرد و بیان کرد: البته راهكارهاي مختلفي براي رفع این مشكل در سطح مديريتي استان در دست بررسي است.

ظرفیت‌های محلی و بومی در اولويت واگذاري قرق

رستگاری پيرامون گلايه‌هاي برخي از مردم شهرستان در خصوص نحوه واگذاري قرق‌هاي شهرستان نيز تصریح کرد: بحث قرق علی‌آباد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه محيط زيست، چند سالی است که در استان و كشور مورد بحث است.

وي در اين مورد تصريح كرد: خشکسالی‌ها و پوشش گیاهی ضعیف ناشي از عدم بارندگی مناسب در منطقه، جمعیت حیات وحش شهرستان را به شدت کاهش داده بود و از طرفي محیط زیست نيز به دليل كمبود امكانات خیلی در بحث توسعه حیات وحش منطقه توانمند نبود لذا حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری برای افزایش حیات وحش و اکوتوریسم در شهرستان در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاكيد بر اين كه در موضوع قرق بحث واگذاري اراضي موضوعيت ندارد و تنها نگهداري و به صورت محدود بهره‌برداري از حيات وحش براي بخش خصوصي در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: با اين وجود اولویت با سرمایه‌گذاران محلی و بومی منطقه است كه متاسفانه در اين رابطه درخواستي تاكنون وجود نداشته است.

فرماندار يادآور شد: البته آمار فعلی محیط زیست از مناطق قرق شهرستان حاكي از افزایش آمار حیات وحش را نشان مي‌دهد كه بيانگر تأثیر فعاليت بخش خصوصی و مشارکت مردمی در این حوزه است.

این مقام مسئول گفت: در سال جاري بحث قرق برای سه نقطه در سطح استان که دو نقطه آن در شهرستان مهریز قرار دارد، مصوب شده است تا از ظرفیت بخش خصوصی در راستای حفاظت از ظرفیت‌های زیست محیطی شهرستان استفاده شود.

فرماندار مهریز نظارت مستمر و کارشناسی شده را از جمله ضرورت‌های حفاظتی و حراستی از ظرفیت‌های زیست محیطی استان و شهرستان مهریز خواند.

اجراي شبكه فاضلاب مهريز مانع بروز چالشي بزرگ

رستگاري به موضوع فاضلاب شهرستان مهریز كه مورد اعتراض برخي از شهروندان مهريزي هست نيز اشاره و در اين باره اظهار كرد: شهرستان مهريز يكي از سه شهرستان استان است كه موفق به انعقاد قرارداد با بخش خصوصي براي اجراي طرح شبکه فاضلاب شهری شده است.

وي با بيان اين كه براساس برآوردها، اجرای فاز اول شبکه فاضلاب شهری شهرستان مهریز و روستاهای حومه نيازمند بیش از 80 میلیارد تومان سرمايه‌گذاري است، اجراي فاضلاب مهريز توسط بخش خصوصي را يك موفقيت بزرگ براي شهرستان خواند.

فرماندار در همين رابطه با اشاره به این که تاکنون شهرستان مهریز در بسیاری از طرح‌های مصوب جزو آخرین‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در طرح ايجاد شبکه فاضلاب شهری جزو شهرستان‌های پيشروي استان هستيم.

وی در ادامه با تاكيد بر چالش بزرگ مهريز در رابطه با آلودگی شدید برخي منابع آبی زیرزمیني شهر كه دیگر منابع آبی شهرستان را نيز در معرض آسیب قرار داده است، جلوگیری از آلوده شدن منابع آبی این شهرستان را از جمله ویژگی‌های اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری و روستایی دانست.

رستگاري افزود: جدا کردن منابع آبی آلوده شهر از منابع سالم موجود و استفاده از آن در صنایع شهرستان از مزاياي مهم اجراي شبکه فاضلاب مهريز است.

ارزيابي عملكرد فرمانداري مهريز توسط مردم

این مقام مسئول در مورد ارزیابی عملکرد خود در دوره فرمانداری شهرستان مهریز تاكنون، اظهار كرد: در واقع مردم شهرستان بايد به عملكرد خادمان خود نمره و ارزش بدهند ولي بايد توجه داشت كه دولت تدبیر و امید در شرایطی کار را به دست گرفته که اصلاً در بحث اعتباری شرایط خوبی نداشته است.

وی افزود: با وجود چنين شرايطي، در سال‌هاي اخير اقدامات بسيار مناسبي در موضوع گازرسانی به روستاهاي شهرستان انجام شده است، تقاطع غیرهمسطح ورودی مهریز با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد تومان مراحل پاياني خود را دنبال مي‌كند و طرح‌هاي مختلف ديگري در شهرستان مهريز تحقق يافته است.

فرماندار مهریز همچنين دریافت مجوز کانون زبان شهرستان، حضور جدي دانشگاه یزد در بحث آموزش عالی شهرستان با راه‌اندازی پردیس دانشگاه و ساخت خوابگاه دانشجویی، ورود جدی سرمایه‌گذاران در مباحث گردشگری شهرستان، كسب صدور مجوز ايجاد فرودگاه و فراهم آوردن زیرساخت‌های ايجاد واحد خودروسازی را از ديگر اقدامات صورت گرفته و در دست اجراي مديريت شهرستان در اين دوره برشمرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار