کد خبر: ۳۰۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷ 29 September 2016
به گزارش تابناک یزد،علی رستمیان - خواننده - با بیان این‌که در همه آثار بزرگان «طراحی آواز» وجود دارد، گفت: طراحی آواز خلاقیت است، بنان با استفاده از این کار، جان شعر را به خوبی ادا می‌کرد و ما نیز باید بکوشیم جان هر بیتی را که پیش روی‌مان می‌گذارند، بیابیم و آن را به آواز ادا کنیم. سومین نشست با بررسی تئوریک و فنی «طراحی آواز» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در ابتدا، علی شیرازی - کارشناس و مجری برنامه - با بیان مشکلات موجود بر سر راه آوازخوانان ایرانی، به انگیزه‌های برگزارکنندگان «آیین آواز» اشاره کرد و گفت: «آیین آواز» با هدف نشان دادن راه صحیح از سوی استادان به هنرجویان و علاقه‌مندان آواز شکل گرفته است.

او ادامه داد: این‌که می‌بینید گاهی در برگزاری نشست‌ها بی‌نظمی وجود دارد، به‌دلیل آن است که ما از مردادماه امسال به تقویم ماهیانه و سالیانه برنامه‌های فرهنگسرای ارسباران اضافه شدیم. از سال آینده سعی می‌کنیم با همکاری و نظر لطف این فرهنگسرا، این نشست‌ها را بهتر و دقیق‌تر برگزار کنیم.

در نخستین بخش اجرایی از سومین نشست تخصصی «آیین آواز» سیدمحسن مولانا که به‌عنوان شاگرد برگزیده علی رستمیان معرفی شد، در کنار برهان‌الدین دارابی (تار) و محمدرضا محمودی (تمبک) آواز خود را در دستگاه سه‌گاه خواند. این خواننده جدای از شاگردی نزد شاپور رحیمی و علیرضا افتخاری، از سال ۱۳۹۰ تا کنون دوره عالی آواز را نزد رستمیان می‌گذراند. مولانا در پایان برنامه‌اش، تصنیفی خاطره‌انگیز و قدیمی را نیز اجرا کرد.

 شیرازی درباره اجرای او گفت: مولانا دارای صدایی شخصی و جان‌دار و تحریرهایی قوی است.

امیر مداح، دیگر خواننده حاضر در این نشست بود که همراه تار رامتین راستی روی صحنه ظاهر شد. مداح ۵۴ ساله است و  سال‌ها تجربه اجرا در رادیو و خواندن آوازهایی با اشعار عرفانی و تدریس هنر آواز را دارد. رامتین راستی هم با وجود آن‌که فقط ۱۸ سال دارد تشویق و تحسین مخاطبان این نشست را برانگیخت.

شیرازی پس از این اجرا با آوردن مثالی از استاد بنان که صدای عبدالوهاب شهیدی را صوفیانه و عارفانه توصیف کرده بود، صدای امیر مداح را هم دارای چنین حس و حالی دانست.

در بخش بعدی برنامه، علی رستمیان و گروهش روی صحنه آمدند. آواز و قطعات موسیقی این بخش در دستگاه همایون اجرا شد.

دو فرزند این هنرمند به نام‌های آوا رستمیان (کمانچه) و محمدرضا رستمیان (سنتور) همراه با تمبک شایان یزدی‌زاده، اعضای گروه را تشکیل می‌دادند.

در ادامه، رستمیان همراه علی شیرازی - خواننده و آوازپژوه - درباره طراحی آواز در موسیقی آوازی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

رستمیان در پاسخ به پرسشی درباره طراحی آواز، بیان کرد: طراحی آواز به منزله خلاقیت در خوانندگی است. هنرجو باید بکوشد تا همه منازل را به درستی و یک به یک طی کنند و به مقام خلاقیت در آواز برسد. همچنان که می‌بینیم خواننده یا ردیف‌دانی به نام صدر، گوشه صدری را در مایه افشاری ساخته و گوشه شهابی در مایه بیات ترک را هم شخصی به نام شهابی که در اصفهان به چشم‌دریده مشهور بوده، ابداع کرده است.

او که ادامه صحبت‌هایش را با اجرای آوازی در مایه شوشتری از دستگاه همایون با غزلی از حافظ همراه کرده بود، گفت: می‌دانیم که خواجه بزرگ شیراز غزل «ز گریه مردم چشمم نشسته در خون است» را در رثای فرزندش سروده است. من در روز مراسم خاکسپاری زنده‌یاد پرویز مشکاتیان که در نیشابور برگزار شد، با طراحی و بداهه‌خوانی‌ام کوشیدم به مناسب خوانی در آواز دست پیدا کنم.

داود فیاضی، مظفر شفیعی، مرتضی غزنوی، هوشنگ فراهانی، محمدعلی قدمی، علیرضا حاجی طالب، هوشنگ علی اکبری، وحید عسکریان، عیسی فرزان راد، سیدحسن قاسمیان، محمدرضا جعفری، فرامرز امینی، سعید ناظمی و محمدرضا ممتاز واحد از جمله هنرمندان حاضر در این برنامه بودند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار