تالاب صوفیکم استان گلستان علاوه بر زیست برخی گونه های نادر حیات وحش ، زیستگاه 130 گونه پرنده مهاجر و بومی است که برخی از آنها برای زمستان گذرانی از 6 مسیر به این منطقه سفر می کنند و از آن جمله زنبورخوار گلو خرمایی یا گونه آبی است.
کد خبر: ۲۹۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ 14 September 2016
تالاب شکار و تیراندازی ممنوع صوفیکم گلستان، ‎ 33هزار و ‎370 هکتار وسعت دارد و در کیلومتر ‎ 25جاده آق قلا به مرز اینچه برون در شمال استان، واقع است.

این تالاب علاوه بر پرندگان، محل زیست برخی گونه های نادر حیات وحش جهان از جمله روباه ترکمن و کوچک ترین پستاندار ایران یعنی حشره خوار کوتوله است.

در این تالاب از جمله پرندگان، 9 گونه پرنده مهاجر زادآور و 12 گونه پرنده بومی زادآور هستند که یکی از پرندگان زیبا و ریزنقش صوفیکم زنبورخوار گلوخرمایی با نام علمی Merops Persicus یا زنبورخوار گونه آبی است.

زنبورخوار گلو خرمایی ، پرنده ای از راستهٔ سبزقباسانان و تیرهٔ زنبورخواران بوده ، زیستگاه این پرنده گستره ای از شمال آفریقا و خاورمیانه را شامل می شود؛ اما امروزه در تالاب شکار و تیراندازی ممنوع صوفیکم استان گلستان نیز دیده می شود.

زنبور خوار پرنده مهاجر در تالاب شکار و تیراندازی ممنوع صوفی کم به شمار می رود، این پرنده زمستان ها را در مناطق گرمسیری آفریقا سپری می کند، زنبورخوار گلوخرمایی دارای پرهایی رنگارنگ، جثه ای باریک و کشیده است. 

این پرنده کمی بزرگتر از زنبورخوار معمولی بوده و طول آن به 30 سانتی متر می رسد، بیشتر پرهای آن سبزرنگ و در ناحیه صورت، نوار چشمی سیاه، گونه های آبی رنگ و زیر گلو زرد و قهوه ای بوده و منقار آن سیاه است.

سطح زیرین بال ها به طور تقریبی خرمایی بوده، دو شاهپر بلند میانه دم آن حدود هفت سانتی متر دیگر به طول پرنده می افزاید.

غذای اصلی زنبورخوار گلوخرمایی را حشرات بویژه زنبور معمولی، زنبور بی عسل و زنبور قرمز تشکیل می دهد، با این حال گمان می رود که سنجاقک بخش بیشتری از شکارهای این گونه از زنبورخوارها باشد.

سیم های تلفن بهترین مکان برای کمین، حمله و گرفتن شکار توسط زنبور خوار گلو خرمایی به شمار می رود.

این پرنده در مناطق نیمه گرمسیری و نیمه بیابانی زیست می کند و زمستان ها را در علفزارها و زمین های جنگلی باز می گذراند. 

در ایران این پرنده در شمال کشور از جمله گلستان و مازندران به تعداد زیاد یافت می شود.

لانه سازی و تولیدمثل زنبورخوار گلوخرمایی نیز به صورت تکی و یا در کلونی های کم جمعیت با حدود 10 پرنده است.

این پرنده ممکن است مبادرت به لانه سازی در کلونی های زنبورخوارهای معمولی کند، آشیانه اش را در سواحل ماسه ای، دیواره های خاکی، صخره های کوتاه و یا سواحل دریای مازندران با حفر تونلی دراز به طول 1 تا 3 متر می سازد و بین 4 تا 8 (معمولاً 6 یا 7) تخم سفید کروی شکل در آن می گذارد.

هر دو پرندهٔ نر و ماده به مراقبت از تخم ها می پردازند، پرنده ماده شب ها به تنهایی بر روی تخم ها می نشیند. جوجه ها در فاصلهٔ 23 تا 26 روز از زمان تخم گذاری بیرون می آیند.

 گلستان از معدود تنفس گاه های گونه های مختلف گیاهی و جانوری ایران است، این استان به عنوان ایرانی کوچک از کوه، دریا، جنگل، دشت و بیابان به صورت یکجا برخوردار است و به گفته مسئولان محیط زیست 114 گونه پرنده مهاجر در این منطقه زمستان گذرانی و بعضا زاد آوری می کنند.

استان گلستان در شمال ایران قرار دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار