کد خبر: ۲۹۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 06 September 2016
به گزارش تابناک یزد،رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان از جاذبه‌های گردشگري اين شهرستان به عنوان ظرفیت‌های نهفته‌ي گردشگری استان يزد ياد كرد و گفت: ظرفیت‌های گردشگری اردکان به گونه‌اي است که فقط با توجه و برنامه‌ریزی مدون علاقه‌مندان و مسئولان قابلیت تبدیل شدن به صنعتی درآمدزا را داراست.

"حمیدرضا مشتاقیان"  با اشاره به ارتقاي اين نمايندگي به اداره از دو سال پيش، اظهار كرد: تاكنون بیش از ٢٧۰ اثر تاريخي شهرستان اردكان در ليست آثار ملي ثبت شده است که قدیمی‌ترین و اولین آثار ثبتی شهرستان در اين بين، بازار چارسوق و مسجد حاج محمدحسین است كه در سال ۱٣۵٣به ثبت ملي رسیده است.

وي در ادامه ثبت ملي ٢٢٧ اثر غیر منقول و ۱٣ اثر معنوی اردکان در فهرست آثار ملی کشور را نيز دستآوردی مهم برای این شهرستان برشمرد و افزود: تعزیه‌خوانی روستای توت، مراسم زیارتی چک‌چک زرتشتیان، فن ساخت حلوا ارده اردکان، فن زنجیرسازی و چندین مراسم عزاداری ماه محرم در شهرهاي عقدا و احمدآباد اردكان از آثار معنوی ثبت شده این شهرستان محسوب مي‌شوند.

مشتاقیان شناسایی و ثبت آثار ملی اردکان را یکی از اهداف برنامه‌ریزی شده‌ي این اداره كه طي يك‌سال گذشته با تصدي وي مديريت مي‌شود، ذكر كرد و گفت: بیش از يك‌هزار اثر در شهرستان اردكان جهت ثبت ملی شناسایی شده است كه براساس اولویت و ميزان تامین اعتبارات لازم و همکاری مسئولان در دست اقدام براي ثبت ملي است و مطمئنا ثبت آنها در فهرست آثار ملي در معرفی بيشتر جاذبه‌های استان و رونق گردشگري آن، نقش تاثیرگذاري خواهد داشت.

افزايش عمر بناهاي تاريخي با کم‌نظیرترین اتفاق مرمتی

اين مسئول به اجراي طرح مرمت پشت‌بام بناهای تاریخی که از دی ماه سال گذشته آغاز شده و یکی از کم‌نظیرترین اتفاقات مرمتی در استان به شمار می‌رود نيز اشاره كرد و گفت: در اين طرح ۱۵ بام خانه تاریخی مرمت شده و با توجه به این که اکثر تخریب‌های بناهای تاریخی مربوط به فروریختن سقف است، قصد داریم تا با اجرای این عملیات به عمر مجموعه‌های موجود بیافزاییم.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان از آماده‌سازی بانک اطلاعاتی GIS اردکان در حوزه میراث فرهنگی و بافت تاریخی این شهرستان خبر داد.

بقاء پایگاه پژوهشی اردکان در گروي حمایت جدی مسئولان

ريیس اداره میراث فرهنگی اردکان در بخش ديگري از سخنانش کمبود اعتبارات، بی‌توجهی مسئولان به پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان و همچنین کمبود نیروی انسانی را از جمله مهمترين مشکلات این مجموعه‌ي ارزشمند در اردکان برشمرد.

وي در اين باره افزود: لزوم بقاء پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان، حمایت جدی و اثرگذار کلیه نهادها و مسئولان مرتبط با این حوزه است که می‌تواند ظرفیت نهفته در بخش صنعت توریسم استان را با تغییری جدی و مثبت مواجه کند.

افزایش جذب گردشگران خارجی با ايجاد زيرساخت‌هاي اقامتي

مشتاقیان با اشاره به راه‌اندازی اولین آژانس گردشگری و اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان، از آمادگی اداره میراث فرهنگی این شهرستان در زمینه حمایت از طرح‌های بوم‌گردی در اردکان خبر داد و افزود: ظرفیت‌های گردشگری اردکان به گونه‌اي است که فقط با توجه و برنامه‌ریزی مدون علاقه‌مندان و مسئولان قابلیت تبدیل شدن به صنعتی درآمدزا را داراست که امیدواریم علاوه بر نگاه مردم به این صنعت پاک، شاهد حمایت‌های دولتی به ویژه در زمینه ارائه تسهیلات بانکی به فعالین این عرصه باشیم.

وي تعداد واحد‌های پذیرایی و اقامتی موجود در اردکان را شش واحد در حال حاضر اعلام کرد و گفت: این واحد‌ها می‌توانند با ارائه خدمات مطلوب به جذب و رونق گردشگری شهرستان کمک کنند.

اين مسئول ادامه داد: البته ساخت هتل پنج ستاره کوشک که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در حال انجام است، قدرت جذب گردشگر خارجی در این منطقه را افزایش خواهد يافت.

صنايع دستي از داشته‌هاي ارزشمند تاريخي اردكان

مشتاقيان از جاذبه‌های گردشگری اردکان به عنوان ظرفیت‌های نهفته گردشگری استان یاد کرد و افزود: علاوه بر وجود جاذبه‌های گردشگری همچون آثار و ابنیه‌های ثبتی در دل بافت منسجم تاریخی اردکان، شهرها و روستاهای آن صنایع دستی اردكان همچون چلنگری و زنجیرسازی، سبدبافی، کاربافی، چرم‌دوزی، منبت‌کاری، سنگ‌تراشی، تولید سنتی محصولات کنجدی و غيره نیز از جمله داشته‌های ارزشمند تاریخی اردکان است.

وي گفت: در همين رابطه کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های مرتبط با صنايع دستي شهرستان در بازارچه سنتی اردكان برگزار شده و قریب 100 نفر از علاقه‌مندان به رشته‌های مذكور، دوره‌های یادگیری این فنون سنتی را فراگرفته‌اند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار