کد خبر: ۲۸۹۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 03 September 2016
به گزارش تابناک یزد،شهرستان ابرکوه، جزو 14 شهر نمونه گردشگری کشور و 3 شهرستان نمونه گردشگری استان است. این شهرستان دارای ظرفیت‌های بالقوه ای در حوزه گردشگری و آثار تاریخی است که متاسفانه طی سال‌های اخیر با بی‌توجهی عده‌ای، قسمت زیادی از بافت تاریخی این شهر تخریب و مورد غفلت قرار گرفته است. جدا از جذابیت‌های گردشگری این شهرستان، منابع تاریخی ابرکوه نیز گویای اهمیت این شهر در گذشته و در مسیر جاده ابریشم است.
با تلاش‌های مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد اخیرا بافت تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. هرچند بی‌توجهی‌های اخیر به بافت تاریخی باعث سرعت تخریب و ساخت و سازهای غیر مجاز شده است اما دوستداران میراث فرهنگی امیدوارند با ثبت ملی این بافت مسئولان در حفظ و نگهداری از این بافت بیشتر تلاش کنند و جلوی تخریب‌ها گرفته شود.

ابرکوه تاریخی بافتی متفاوت دارد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: بافت تاریخی شهرستان ابرکوه، بافتی متفاوت با شهرستان‌های شاخصی مانند میبد و اردکان دارد.
«محمد مهدی شرافت» می‌افزاید: ترکیب بافت و قدمت و ارزش بافت تاریخی ابرکوه بسیار متفاوت است و این شهرستان با قرار گرفتن در بین شهرستان فارس و یزد بافت تاریخی‌اش متمایز از دیگر بافت‌هاست. به گفته وی با وجود همه این ظرفیت‌های خوب و قدمت و ارزش بناهای این شهرستان سرعت تخریب بناهای تاریخی زیاد است.
شرافت ادامه می‌دهد: با تلاش‌ها و پیگیری مسئولان 162 هکتار مساحت بافت تاریخی شهرستان ابرکوه به ثبت آثار تاریخی کشور رسید و با ثبت ملی این بافت ارزشمند حاکمیت دولت برای حفظ بافت بیشتر خواهد شد. وی می‌گوید: با ثبت ملی بافت تاریخی شهرستان ابرکوه ، میراث فرهنگی به تنهایی در حفظ و نظارت و نگهداری بافت مسئولیتی ندارد و همه ارگان‌ها در برابر حفظ و پاسداشت آن مسئولیت سنگینی را به دوش خواهند داشت.
شرافت در گفت و گو با همشهری، با اشاره به قرار گرفتن این شهرستان در بین 3 قطب گردشگری کشور، اظهار می‌کند: شهرستان ابرکوه  درمیان مناطق گردشگری 3 استان اصفهان، شیراز و یزد قرار گرفته است که این امتیاز، جایگاه شهرستان را در بخش گردشگری ویژه خواهد کرد.
وی می‌گوید: با ثبت ملی بافت تاریخی این شهرستان در آثار ملی کشور، به توسعه زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان نگاه ویژه ای خواهد شد، هرچند طرح‌های خوبی در این حوزه اکنون هم در حال اجراست.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: به خانه تاریخی «آقازاده» و اجرای طرح پردیسان که بخشی از آن تا عید نوروز به بهره برداری خواهد رسید نگاه ویژه ای داریم.
وی می‌افزاید: چند اقامتگاه بوم گردی هم برای رونق گردشگری شهرستان در حال ساخت است و قرار است دانشگاه آزاد این شهرستان که قابلیت تبدیل شدن به یک اقامتگاه را دارد برنامه‌هایی عمرانی برای این موضوع در نظر بگیرد. شرافت درباره برنامه‌های میراث فرهنگی، برای پیشگیری از تخریب‌های دوباره در بافت تاریخی بعد از ثبت ملی ادامه می‌دهد: تخریب‌هایی که با سرعت برای رفع کمبود مکان‌های مذهبی مانند حسینیه انجام شده است باعث نگرانی است.
به گفته این مسئول، ساخت و سازهای حسینیه در جوار بافت تاریخی این شهرستان رشد داشت و متاسفانه بدون مجوز میراث انجام شده است.
وی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از ادامه تخریب‌ها، ما فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر عدم ساخت حسینیه بدون مجوز میراث فرهنگی را مد نظر قرار داده‌ایم که در صورت تخطی از این مساله، پیگیرد قانونی نیز صورت خواهد گرفت. شرافت می‌گوید: در جریان این تخریب‌ها که قانون را برای پوشش دادن به توسعه فعالیت‌های مذهبی دور می‌زنند ما جز تاسف کاری از پیش نبرده‌ایم. وی ادامه می‌دهد: با ثبت ملی بافت تاریخی ابرکوه، نظارت‌ها با اعمال قانون و مسئولیت‌های بیشتری دنبال خواهد شد.

ابرکوه از شهرستان‌های نمونه گردشگری
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: برای توسعه گردشگری این شهرستان که جزو شهرستان‌های نمونه گردشگری کشور است در 10‌ماه گذشته برنامه‌هایی در حال اجراست.
«محمدرضا نصیری» می‌افزاید: به دلیل قرار گرفتن این شهرستان در محور شیراز و یزد، ظرفیت‌های خوبی برای گردشگری در این شهرستان تعریف شده است. میراث فرهنگی، در بخش‌های اقامتی، پذیرایی، تفریحی و توریستی اقداماتی شامل ساختن دو باب واحد بوم‌گردی، دو واحد مجتمع بین راهی، یک مجموعه تفریحی و توریستی ، 4‌مجموعه اقامتی و یک کمپ کویرنوردی را برای زیرساخت‌های این شهرستان در نظر دارد.
به گفته وی، ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، مجتمع‌های تفریحی و توریستی و اقامتگاه‌های سنتی از اولویت‌های گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود که با وجود بناهای تاریخی و موقعیت جغرافیایی چشم‌انداز خوبی در آینده خواهد داشت.

   جاذبه‌های تاریخی بکر و زیبای ابرکوه
بافت تاریخی شهرستان ابرکوه، اواخر تیرماه سال جاری با تلاش و همت مسئولان با شماره ‎3‎1‎5‎2‎6 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید. محدوده بافت تاریخی متشکل از آثار زیاد و به جا مانده از ادوار مختلفی است که موجب قرار گرفتن آنها در زمره آثار تاریخی کشور شده است. یخچال‌های تاریخی و منحصر به فرد، خانه‌های تاریخی و سنتی، موجود زنده یا همان سرو 4500ساله ابرکوه و روستاهای تاریخی و هدف گردشگری از جمله آثار و جاذبه‌های بکر این شهرستان است.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار