سالانه بیش از 41 هزار ازدواج زیر 15 سال در کشور صورت می گیرد
تابناک: چهارده ساله بودم و مثل همه دخترها از همان زمان خود را در لباس عروس می دیدم.دوست برادرم من را از برادرم خواستگاری کرد و او هم موضوع را با من در میان گذاشت.نمی گویم ازدواجم اجباری بود، اما دختر بچه در آن سن عقل سلیمی برای تصمیم گیری ندارد و تن به ازدواج دادم.
کد خبر: ۲۸۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 01 September 2016
تابناک اصفهان: چهارده ساله بودم و مثل همه دخترها از همان زمان خود را در لباس عروس می دیدم.دوست برادرم من را از برادرم خواستگاری کرد و او هم موضوع را با من در میان گذاشت.نمی گویم ازدواجم اجباری بود، اما دختر بچه در آن سن عقل سلیمی برای تصمیم گیری ندارد و تن به ازدواج دادم.خیلی زودهم باردار شدم و تا چشم باز کردم دیدم که یک مادر 20 ساله هستم که دو دختر دارد و همسری که هیچ تفاهمی با هم نداریم و تنها زیر یک سقف با هم زندگی می کنیم.حس می کنم اگر به موقع انتخاب می‌کردم ازدواج عاقلانه تری داشتم.در حالی که نه توانستم درسم را ادامه بدهم و نه توانستم مهارت و فن خاصی یاد بگیرم...

بنابر آماری که اعلام شده است در ایران سالانه بیش از 41 هزار ازدواج زیر 15 سال صورت می گیرد.ازدواج هایی که آسیب  هایی را برای زوجین به همراه دارد. از سوی دیگر آمارها نشان می دهند درسطح جهانی ۳۶ درصد زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. سالانه ۱۴ میلیون نوبالغ ۱۵ تا ۱۹ ساله زایمان می کنند و دختران زیر سن ۱۵ سال، ۵ برابر بیش از دختران سن بیست سالگی دستخوش مرگ و میر در طول بارداری یا زایمان می شوند. اگرچه در سال های اخیر سن ازدواج افزایش یافته که این موضوع هم خطر آفرین است، اما ازدواج‌های اجباری در سنین کم هم به همان میزان می تواند آسیب زا باشد.

صرف رسیدن به بلوغ کافی نیست
یکی از تبعات عمده و جدی ازدواج زود هنگام آسیب های روحی و جسمی بسیاری است که به زوج های کم سن و سال وارد می‌شود . از این رو حتی اگر قانون، مجوز ازدواج از سن خاصی را بدهد ، صرف رسیدن به سن بلوغ نمی تواند شرط خوبی برای ازدواج باشد؛ زیرا زندگی مشترک مهارت‌هایی را می طلبد که درک آن نیاز به بلوغ روانی و اجتماعی دارد.
برخی خانواده ها دلیل ازدواج زودهنگام فرزندان خود را جلوگیری از گرایش احتمالی آنها به سمت فساد ذکر می کنند ، این نوع زندگی های مشترک با اتکا بر بنیه اقتصادی و اجتماعی سایر بزرگترهای خانواده دوام می آورد.
آنچه مهم و قابل تأمل است، این است که اغلب ازدواج های زودرس ، شکل اجباری و ناخواسته دارند و به عواملی مانند فقر، ناآرامی های اجتماعی، تعلقات قومی، انگیزه محافظت از دختران و قوانین بازدارنده مبتنی است .
پیامدهای مخرب ازدواج زود هنگام آنجا تبلور پیدا می‌کند که بدانیم غالب این ازدواج‌ها شکل اجباری و ناخواسته دارند و بر عواملی مانند فقر، ناآرامی اجتماعی، تعلقات قومی، انگیزه محافظت از دختران و قوانین بازدارنده مبتنی است. بحث این است که دختران در سن دبیرستان چقدر آماده ازدواج هستند یا دختران و پسران امروزی که تا دوران دانشگاه کاری به جز درس خواندن و موفقیت تحصیلی نداشته و البته خانواده‌ها هم فقط از نوجوانشان خواسته اند درس بخواند، چطور می‌توان توقع تشکیل زندگی زناشویی را داشت. بنابراین باید ببینیم ما برای ورود این نوجوانان به زندگی زناشویی چه کارهایی انجام داده‌ایم.
آسیب های جسمی برای مادران کوچک
به اعتقاد کارشناسان اگر چه در کلانشهر‌ها و مراکز استان ها معضل ازدواج در سنین کودکی تا حد زیادی رفع شده، اما در بعضی استان ها و شهرستان های کوچک این سنت همچنان به چشم می آید.این در حالی است که ازدواج زود هنگام با دختر نابالغی که آمادگی جسمی کافی ندارد، به ویژه با مردان بزرگسال پیامدهای فیزیکی و بدنی زیادی از نظر سلامتی دارد. براساس مطالعات انجام شده همبستگی قوی بین سن مادر و نرخ مرگ ومیر مادر وجود دارد. ازدواج زود هنگام و بارداری زودرس دربین دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله پنج برابر بیش از زنان در سن ۲۰ تا ۲۴ ساله تلفات جانی هم برای مادر و هم جنین به همراه دارد. (اچ آی وی) ایدز نیز از خطراتی است که ازدواج های زود رس را تهدید می کند. دلیل این امر هم خلاف تصور والدین که ازدواج زود هنگام می تواند سلامت دختران را نیز تضمین کند، ناشی از این است که شوهران ناقل بیماری های جنسی ناشی از ارتباط جنسی با افراد دیگر هستند.
طلاق بیخ گوش کم سن و سال‌ها
کسانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، به دلیل عدم برخورداری از رشد کافی، عدم توانایی در اداره زندگی، فقدان مدیریت روانی و عاطفی مناسب و عدم درک متقابل از شریک زندگی خود معمولا با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.این افراد پس از چند سال از زندگی مشترک با نیازها و علایق خود بیشتر آشنا می شوند و چاره را در جدایی می بینند و همین امر آمار طلاق را در جامعه افزایش می دهد. نویسنده : حسن حسینی. نسل فردا

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :