معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست یزد با تأکید بر کاهش جمعیت یوزپلنگ‌های ماده در استان یزد، ایجاد مدیریت متمرکز برای حمایت از بقای این گونه‌ی در حال انقراض را ضروری خواند.
کد خبر: ۲۸۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸ 31 August 2016
به گزارش تابناک یزد، «حسن اکبری»  با اشاره به این‌که متأسفانه قسمت عمده‌ای از زیستگاه‌های استان یزد مورد اکتشاف قرار گرفته است،‌ اظهار کرد: معادن و جاده‌ها، چالش جدی برای ظرفیت‌های زیست محیطی استان یزد محسوب می‌شوند.

وی در خصوص وضعیت پوزپلنگ ایرانی در استان نیز گفت: به‌علت گستردگی حوزه زندگی پوزپلنگ ایرانی در حوزه ایران مرکزی، بررسی‌های داخلی و بیرونی مناطق حفاظت شده به طور کامل انجام نشده است.

اکبری وضعیت آماری یوزپلنگ ایرانی را در دو دهه گذشته وضعیتی نامطلوبی خواند و خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلایلی نظیر شب‌رد و مخفی‌کار بودن یوزپلنگ‌ها، آمار دقیقی از جمعیت واقعی آن در دست نیست.

معاون محیط زیست استان یزد با بیان این‌که جمعیت یوزپلنگ ایرانی در کشور بین 40 تا 50 قلاده است،‌ افزود: در دنیا وقتی جمعیت یک گونه‌ی جانوری به کمتر از 200 می‌رسد، آن‌ را در خطر شدید انقراض اعلام و نسبت به اعمال مدیریت متمرکز اقدام می‌کنند.

این مقام مسئول اتفاقات خارج از حوزه مدیریت انسان را از مشکلات انقراض در خصوص گونه‌های کم جمعیت جانواری دانست و گفت: با توجه به این‌که یوزپلنگ ایرانی هر سه سال یک بار زایمان می‌کند،‌ عوامل طبیعی و غیر انسانی مختلفی می‌توانند باعث انقراض این گونه جانوری شوند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد مدیریت متمرکز به منظور حمایت از بقای یوزپلنگ‌ ایرانی در استان، گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده از دوربین‌های دید در شب و مادون قرمز نصب شده در مناطق استحفاظی استان،‌ به نظر می‌رسد شمار قابل توجهی از یوزپلنگ‌های ماده در این استان کاهش یافته است.

اکبری خاطرنشان کرد: البته کم شدن یوزپلنگ ماده در استان یزد به این معنا نیست که در گذشته وضعیت جمعیتی این گونه در استان دارای وضعیتی مطلوبی بوده است، چون متأسفانه جمعیت یوزهای ماده و نر در حوزه مرکزی ایران و دیگر استان‌های کشور، دارای وضعیتی بسیار نامطلوب و خطرناکی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار