رایزنی وزیر و معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد با مسئولان قوه قضاییه
به زعم برخی ناظران، این تبلیغات به سفارش تهیه‌کننده‌ها بود و بنا بر اظهارات تهیه کنندگان، آنها هیچ سفارشی برای پخش انونس فیلم‌هایشان نداده‌اند و شبکه‌های ماهواره‌ای، خودسرانه چنین تبلیغاتی می‌کنند.
کد خبر: ۲۸۴۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۷ 27 August 2016
به گزارش تابناک یزد، پس از آنکه گروهی از پخش کننده‌های سینمای ایران به اتهام پخش آنونس فیلم‌هایشان از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، ممنوع الفعالیت شدند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی رایزنی‌های فشرده‌ای برای رفع این چالش آغاز کرده‌اند.
 
پس از آنکه صداوسیما تبلیغات فیلم‌های سینمایی را محدودتر از حد تصور کرد و تبلیغ‌های پخش شده از تلویزیون نیز به گونه‌ای ممیزی می‌شدند که از هر گونه جذابیت تبلیغاتی بودند، برخی سینماگران داخلی، سراغ شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای رفتند و به طور مشخص، شبکه «جم تی وی» محوریت تبلیغات را به دست گرفت و در مدت نه چندان طولانی، تعداد قابل توجهی از فیلم‌های سینمایی را تبلیغ نمود که به رشد میزان فروش سینمای ایران نیز کمک قابل توجهی کرد.

این تبلیغات ماهواره‌ای در دی ماه 1394 منجر به احضار ده تهیه کننده سینما به دادسرای فرهنگ و رسانه شد و با آنها درباره عدم تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای گفت و گو و تذکر لازم داده شد و همزمان اداره بازرگانی صداوسیما، تعهدنامه خاصی مقابل تهیه کنندگانی قرار داد که قرار بود آگهی تبلیغاتی فیلم‌هایشان از تلویزیون محدود پخش شود.

این تعهدنامه نیز تأثیر خاصی نداشت و با فرا رسیدن نوروز 1395، به جز فیلم «بادیگارد» که تبلیغ بسیار وسیعی در تلویزیون داشت، سایر فیلم‌ها از تبلیغات ماهواره‌ای بهره برداری کردند و این اتفاقات تأثیر قابل توجهی در فروش این آثار داشت که باعث شد، اساساً معادلات درباره گیشه سینما در سال جاری به کلی تغییر کند.
 
البته این تبلیغات صرفاً از سوی تهیه کنندگان فیلم‌ها در ایران نبود و با توجه به اینکه کپی رایت این فیلم‌ها برای اکران در اروپا و آمریکا فروخته شده بود، بخشی از این تبلیغات از سوی صاحبان امتیاز پخش فیلم‌ها در اروپا و آمریکای شمالی (آمریکا و کانادا) صورت پذیرفته تا ایرانی‌های ساکن این مناطق از جهان، مشتاق تماشای این فیلم‌های ایرانی شوند. طبیعتاً کنترل این بخش از تبلیغات از اختیار تهیه کنندگان ایرانی خارج است؛ اما درباره آن دسته از تبلیغاتی که متوجه اکران فیلم در ایران بوده، مسئولیت متوجه تهیه کننده ایرانی بود.

پس از آنکه با وجود هشدارهای مسئولان قضایی، روند پخش تیزر فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان متوقف نشد و حتی با وجود تأکید در پروانه نمایش فیلم‌های اکران دوم نوروز، این آثار نیز اقدام به تبلیغات ماهواره‌ای کردند، دادستانی در نامه‌ای به سازمان سینمایی تأکید کرد از این پس، همه فیلم‌هایی که تبلیغات ماهواره‌ای داشته باشند، توقیف می‌شود. سازمان سینمایی نیز این نامه را به زیرمجموعه‌های سینمایی‌اش ابلاغ کرد و در این میان، فیلم «عادت نمی‌کنیم» با دستور قضایی به دلیل تبلیغات تلویزیونی به عنوان نخستین مصداق برخورد، توقیف شد و از روز شنبه این فیلم روی پرده نخواهد بود.
 
همزمان با این سلسله وقایع، سازمان سینمایی در نشستی با شورای تهیه کنندگان و سایر متولیان مرتبط، نسبت به جدیت این ماجرا تأکید کرد و بلافاصله تهیه کنندگان و پخش کنندگان درصدد توقف پخش آنونس فیلم‌هایشان از شبکه «جم تی وی» برآمدند؛ اما مدیران این شبکه نه تنها حاضر به توقف پخش تیزر فیلم‌ها نشدند، بلکه سایر فیلم‌هایی که تیزرشان را پخش نمی‌کردند، از جمله «رسوایی» و «ایستاده در غبار» را نیز در جدول پخششان قرار دادند تا بدین ترتیب جنگی علنی را آغاز کرده باشند.
 
در ادامه این درگیری، گروهی از سینماگران خواستار توقف پخش آنونس آثارشان از شبکه‌های ماهواره‌ای شدند که برای مدتی این توقف رخ داد؛ اما اندکی بعد دوباره، پخش آنونس فیلم‌ها از «جم تی وی» از سر گرفته شد. به زعم برخی ناظران این تبلیغات به سفارش تهیه‌کننده‌ها بود و بنابر اظهارات تهیه کنندگان، آنها هیچ سفارشی برای پخش انونس فیلم‌هایشان نداده‌اند و شبکه‌های ماهواره‌ای خودسرانه چنین تبلیغاتی می‌کنند.
 
به عنوان نمونه، مصطفی کیایی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «بارکد» گفت: «من هم از رسانه‌ها شنیدم اما این موضوع برایم جای سؤال است، چرا که من هیچ سفارش تیزری به شبکه‌های ماهواره‌ای ندادم و فروش فیلمم آنقدر بالاست که هیچ نیازی به تبلیغات این شبکه‌ها نیست. این کار منع قانونی دارد و من به همین دلیل، هیچ وقت سفارش تیزر ندادم. آنها بدون اجازه یک هفته رایگان با پخش یک تیزر بی‌کیفیت فیلم مرا در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ کردند».
 
کیایی که در معرض اتهام سفارش تبلیغات به «جم تی وی» است، تأکید کرد: «من حتی به رسانه‌ ملی هم نامه دادم و رسما اعلام کردم که پولی بابت پخش تیزر و سفارش نداده ام. اگر مدرکی وجود دارد که من سفارش تیزر به شبکه‌های ماهواره‌ای داده‌ام، حاضرم یه مدت دائم ممنوع الکار شوم، اما من خودم به این موضوع اعتراض کردم و راضی نبودم که تیزر «بارکد» پخش شود. وقتی فروش فیلم «بارکد» روی 7 میلیارد بود این اتفاق افتاد و این تیزر برعکس اثر منفی روی تبلیغ فیلم من می‌گذاشت».
 
با دستوری که دو روز پیش بازپرس ویژه قوه قضاییه صادر کرد، سه دفتر پخش سینمایی فیلمیران به مدیریت علی سرتیپی، نورتابان به مدیریت محمدرضا صابری و پویافیلم به مدیریت عبدالله علیخانی مجوز تازه پخش دریافت نخواهند کرد و در ماه‌های بعدی برای اکران فیلم با چالش‌هایی مواجه خواهند شد.
 
بر پایه اطلاعات دریافتی «تابناک»، در دو روز گذشته، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، رایزنی‌هایی را با مقامات عالی قضایی آغاز کرده‌اند تا این چالش را رفع کنند و در همین راستا نشست‌هایی برگزار خواهد شد تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار