بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود
کد خبر: ۲۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳ 25 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.



فاجعه كاهش صيد ماهيان استخواني در آستارا
رئيس اداره شيلات بندر مرزي آستارا از كاهش شديد صيد ماهيان استخواني توسط صيادان تنها شركت تعاوني صيد اين شهرستان خبر داد.

به گزارش تابناک گیلان ،صادق خاصی پور، رئیس اداره شیلات بندر مرزی آستارا از کاهش شدید صید ماهیان استخوانی توسط صیادان خبر داد و اظهار کرد: در فصل صيد 94 – 93 بالغ بر 15 تن انواع ماهيان استخواني به ارزش يك ميليارد و 275 ميليون ريال در 131 بار پره كشي توسط صيادان تنها شركت صید اين شهرستان صيد شد كه نسبت به مدت مشابه فصل صيد گذشته 30 درصد و نسبت به مدت مشابه فصل صيد 92 - 91، تا حد 52 درصد كاهش داشته است.

وي با بيان اينكه از اين ميزان ماهي صيد شده، كفال با 13 تن بيشترين ميزان صيد را به خود اختصاص داده است، افزود: پس از ماهي كفال، ماهي سفيد با 1700 كيلو و الباقي به ساير گونه ها از قبيل كپور، آزاد، كولمه، كولي، صوف، ماش، اردك ماهي و زالون اختصاص يافته است.

خاصی پور آلودگي ناشي از مواد شيميايي، كودها و سموم دفع آفات نباتي را از مهمترين دلايل كاهش ذخاير ماهيان استخواني برشمرد و توضيح داد: صيد بي رويه و غير مسئولانه ماهیان در دوران تخم ریزی و عدم تكثير مصنوعي در هيچيك از رودخانه هاي شهرستان آستارا به علت ناامن بودن و آلودگي آب از ديگر عوامل اين كاهش مي باشد.

رئیس اداره شیلات آستارا عدم توجه به بحث تكثير طبيعي در رودخانه هاي شهرستان به خصوص رودخانه مرزي آستاراچاي و چلوند را هشداري جدي دانست و در پايان تأكيد كرد: اگر تكثير مصنوعي در كارگاه ها و فرهنگ سازي در حفاظت از منابع آبزي و صيد مسئولانه محقق نگردد، به طور يقين در آينده اي نزديك با كاهش بيش از اين مواجه خواهيم بود.

به گزارش ايسنا، صيادي يكي از مهمترين روش هاي كسب و كار و امرار معاش مردم شهرستان مرزي بندر آستارا مي باشد كه 49 نفر صياد سهامدار و 15 نفر كارگر با بهره مندي از 4 فروند قايق موتوري، يك فروند كرجي و 4 دستگاه تراكتور در شركت تعاوني موج گل سيبلي آستارا به صيد به روش پره مشغول هستند.


برنامه آغاز اجرای طرح آماربرداری مبدا - مقصد
به گزارش تابناک گیلان  ناصر آل محمدی در نشست هماهنگی اجرای طرح آماربرداری مبدا - مقصد این اداره کل افزود: این طرح با حضور 700 پرسشگر به صورت 24ساعته به مدت چها روز در 30ایستگاه ثابت در محور های اصلی و شریانی استان اجرا می شود.

محورهای ورودی و خروجی استان، شش محور اصلی آزادراه لوشان قزوین ، جاده قدیم لوشان قزوین ، منجیل طارم ، چابکسر رامسر ، آستارا ،اردبیل و خلخال اسالم را شامل می شود. 

وی در ادامه با بیان اینکه پرسشگران در ایستگاه های تعیین شده ثابت با متوقف کردن وسایل نقلیه رانندگان و مسافران را مورد سووال قرار می دهند، از آنان خواست همکاری نزدیک با ماموران این اداره کل داشته باشند. 

آل محمدی سازماندهی حمل و نقل جاده ای در زمینه کالا و مسافر ، ترانزیت، ایمن سازی عبور و مرور ، شبکه راه های کشور و کاهش تصادفات جاده ای را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

وی اضافه کرد: تهیه الگوی سفرهای باری سفر، مسافری شخصی ، برنامه ریزی و مدیریت عوامل موثر در حمل و نقل زمینی همچون ناوگان ، رانندگان شرکت ها و تاسیسات زیربنایی ، استفاده بهینه از امکانات موجود و اقتصادی کردن صنعت حمل و نقل و توسعه فرهنگ اجتماعی حمل و نقل از دیگر اهداف اجرای این طرح می باشد. 

10 هزار و 628 کیلومتر راه در استان گیلان وجود دارد که از این میزان، هشت هزار و 787 کیلومتر راه روستایی ، یک هزار و 133 کیلومتر راه فرعی 311 کیلومتر را اصلی، 344 کیلومتر بزرگراه و 53 کیلومتر آزادراه است.


افزایش میزان صادرات غیر نفتی از آستارا
به گزارش تابناک گیلان ،حمید رضا محمدی افزود : در فروردین ماه امسال 53 هزار تن کالا به ارزش 18 میلیون دلار از گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است.

وی اضافه کرد : عمده کالاهای صادره شامل محصولات کشاورزی ، مواد غذایی ، سیمان ، گچ ، شوینده ها ، محصولات شیمیایی ، پارچه ، صنایع دستی ، فرش و موکت ، البسه ، کیف و کفش ، مصالح ساختمانی و پلاستیکی و محصولات معدنی و فلزی بوده که به کشورهای جمهوری آذربایجان ، گرجستان و روسیه صادر شده است.

بگفته وی در این مدت همچنین هشت هزار تن کالا به ارزش 492 هزار دلار از مبدا گمرک آستارا وارد کشور شده است .

محمدی کالاهای وارد شده را شامل مواد شیمیایی ، چوب ، آهن آلات ، ماشین آلات و لوازم برقی ذکر کرد و گفت : این کالاها از کشورهای روسیه ، گرجستان و جمهوری آذربایجان وارد کشور شده است.

محمدی اظهار کرد : همچنین در ماه نخست امسال مقدار یک هزار تن کالا به ارزش 5/1 میلیون دلار در قالب تجارت چمدانی از طریق گمرک آستارا به خارج از کشور صادر شده است که این مقدار صادرات چمدانی در مقایسه با مدت مشابه سال 93 از لحاظ وزن 53 درصد و از حیث ارزش 16درصد افزایش داشته است.

وی عمده کالاهای صادرات چمدانی از گمرک آستارا را شامل مواد غذایی ، مواد پلاستیکی و محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت : این کالاها اغلب به کشور جمهوری آذربایجان صادر شده است.

مدیرکل گمرک آستارا افزود : همچنین در این مدت شش هزار تن کالا به ارزش شش میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده است که این میزان ترانزیت ورودی خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 93 درصد افزایش و از حیث ارزش 19 درصد کاهش داشته است.

وی عمده کالاهای ترانزیت ورودی خارجی را شامل لوازم چوب ، فرآورده های نفتی ، پنبه ، الیاف مصنوعی ، شمش آهن ، مس ، پشم شیشه و ورق آهن ذکر کرد و گفت : این کالاها از کشورهای آذربایجان ، روسیه ، گرجستان و اکراین به مقصد کشورهای ترکیه ، عراق و امارت متحده عربی ترانزیت شده است.

وی افزود : همچنین در نخستین ماه سال جاری مقدار 19 هزار تن کالا به ارزش 77 میلیون دلار از طریق گمرک آستارا ترانزیت شده که این میزان ترانزیت خروجی از لحاظ وزن 19 درصد کاهش و از حیث ارزش 770 درصد افزایش داشته است.

محمدی عمده کالاهای ترانزیت خروجی را شامل لوازم برقی ، خودروی سواری ، مبلمان ، ماشین آلات ، لوازم بهداشتی ، مصالح ساختمانی ، کچ ، سیمان ، ظروف شیشه ای ، البسه ، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود : این کالاها از قاره های مختلف به کشورهای جمهوری آذربایجان ، روسیه ، گرجستان و اوکراین ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرک بندر مرزی آستارا همچنین تعداد مسافر تردد کننده از طریق مرز آستارا در این مدت را 53 هزار و 695 نفر عنوان کرد و گفت : در این مدت تعداد مسافران ورودی نسبت به سال قبل سه درصد کاهش و تعداد مسافران خروجی از گمرک آستارا نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته است.

وی درآمد عمومی اداره کل گمرک آستارا در فروردین ماه امسال را 31 میلیارد و 71 میلیون ریال ذکر کرد و افزود : این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل 514 درصد افزایش داشته است.

 گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی ، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان ، ترانزیت داخلی و خارجی ، کارنه تیر بین المللی ، مبدا و مقصد کارنه تیر ، کاپوتاژ ، امور مسافری ، مرجوعی ، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.

این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.

شهرستان بندری آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان ، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود به طوریکه سالانه نزدیک به 700 هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.


«پلیس» موظف به اجرای اسلام نیست
رئیس جمهور کشورمان گفت:‌ پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است، پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است.

به گزارش تابناک گیلان ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز شنبه در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا، اظهارداشت: ایمان به خداوند، دین حق و راه حق برای قلب و روح انسان امنیت و آرامش می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت‌آفرین است.

وی تأکید کرد: دولت یازدهم در کنار برنامه‌هایی که بر دوش دارد به هرچه در انتخابات وعده داده در پی آنها بوده و هست تا آنها را نعل به نعل عمل و اجرا کند.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که دولت از آغاز اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل بوده مسأله امنیت در کنار مسأله سلامت بوده است.

روحانی تاکید کرد:‌ در سال 91 بودجه عمرانی 11 هزار میلیارد تومان، سال 92 بودجه عمرانی 22 هزار میلیارد تومان و سال 93 بودجه عمرانی 32 هزار میلیارد تومان بوده که اجرا شده است.

وی افزود: علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشته ضمن اینکه بودجه جاری را پرداخت کرده‌ایم بودجه عمرانی را افزایش دادیم و اتکای ما به نفت از همیشه تاریخ پایین‌تر بوده است، با این حال بودجه نیروهای مسلح را صد در صد و بیشتر از آن پرداخت کردیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برخی از ما ایراد می‌گیرند و می‌گویند دولت بنا بوده که پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را اضافه می‌کند.

وی ادامه داد:‌ یک اشکالی که در ذهن برخی‌ها وجود دارداین است که بین جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب و امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه تفاوتی قائل نیستند، اینها دو مقوله هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ ما در جامعه نیازمند امنیت هستیم و برای ایجاد امنیت باید هزینه کنیم، موفق‌ترین نیروی امنیتی در جامعه نیرویی است که خرجش کم باشد و بهره‌وری از آن بیشتر.

روحانی با بیان اینکه مؤثرترین نیرو کم‌هزینه‌ترین نیرو است، گفت: اگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم و اثربخشی پلیس را افزایش دهیم یک حرکت خوب و مؤثر انجام دادیم.

وی در ادامه اظهار داشت: سال همدلی و همزبانی است و باید این را مورد توجه قرار دهیم که همدلی باید در میان بخش‌های مختلف ناجا افزایش پیدا کند. پلیس در تمام کشور مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد. از حراست و حفاظت مرزها تا حراست  از تمام روستاها، شهرها و ....

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ اگر می‌خواهید همدلی را برقرار کنید، اول باید در داخل بخشی که هستید این را انجام دهید و بعد همدلی با سایر نیروهایی که امنیت را برقرار می‌کند. ایجاد امنیت در سایه همدلی و هماهنگی و همکاری بین دولت، نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی امکان‌پذیر است.

روحانی تصریح کرد: برای ایجاد امنیت ابتدا باید به ریشه‌ها در این موضوع توجه کنیم. اولین دلیل ایجاد ناامنی فقر و بیکاری است و باید آنها را از بین ببریم. چسبیده‌ایم به چند فرع اسلام و فکر می‌کنیم دنیای منکر و معروف آنجاست.

وی افزود:‌ منکر چیزی است که وقتی پلیس برای اجرای قانون به سمت آن می‌رود همه پلیس را تحسین می‌کنند. یکی از بزرگترین هنرهای اسلام، مردم‌سالاری و ترکیب آن با دین‌سالاری است. افتخار ما این است که اجرای قانون مصوب ما شرعا لازم است و حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون و این را ده‌ها بار امام (ره) در سخنرانی‌هایشان مطرح کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید قانون را با دقت اجرا کنیم و خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران شرع و قانون در کنار هم قرار می‌گیرند.

وی افزود: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است. پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است.

روحانی یادآور شد: احکام شرع برخی در قانون و بخشی هم مجلس تصویب کرده که مخالف با شرع نبوده است؛ برخی احکام اسلام در قانون نیامده آیا پلیس می‌تواند در آن دخالت کند؟‌ مثلا هنگام نماز ظهر وارد یک بانک شود و به رئیس بانک بگوید وقت نماز است.

وی تاکید کرد: احسان به والدین یکی از واجبات بزرگ ماست ولی آیا می‌شود یک نفر را دستگیر کرد به خاطر اینکه در خیابان از پدرش جلوتر حرکت کرده است؟ نمی‌شود پشت یک درخت علامت راهنمایی و رانندگی بگذاریم و بعد مردم را جریمه کنیم. علامت راهنمایی باید در مقابل دید مردم قرار گیرد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه هماهنگی نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح برای حفظ امنیت ضروری است، گفت: امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متفاوتند.


تصادفات رانندگی در گیلان کاهش یافته است
به گزارش تابناک گیلان ،مهیار رستگار امروز  با اشاره به اینکه اکنون تمام محورهای گیلان باز است و تردد در آنها بدون محدودیت ترافیکی جریان دارد، اظهار کرد: شرایط جوی نیز مطلوب است و از رانندگان می‌خواهیم قوانین رانندگی را رعایت کنند.

وی با اشاره به حوادث رانندگی در پنجشنبه و جمعه آخر هفته گذشته افزود: آخر هفته‌ را بدون حادثه تصادف رانندگی منجر به فوت پشت سر گذاشتیم.

فرمانده پلیس راه گیلان با بیان اینکه جاده‌های این استان در تعطیلات آخر هفته کاهش داشته است، تصریح کرد: این امر نشان‌ می‌دهد اگر رانندگان رعایت مقررات را در دستور کار خود قرار دهند رانندگی ایمن‌تر می‌شود.

وی استفاده از چراغ راهنما برای تغییر مسیر و خروج از جاده را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از چراغ راهنما اقدامی حرفه‌ای و بسیار خوب است که حوادث را کاهش می‌دهد.

رستگار یادآور شد: بسیاری از رانندگان که قصد خروج از مسیر و تغییر مسیر را دارند از چراغ راهنما استفاده می‌کنند و نشان‌دهنده توجه به قوانین رانندگی است.

وی پرهیز از سرعت و سبقت غیر مجاز در هنگام رانندگی را امری ضروری دانست و متذکر شد: سرعت و سبقت غیر مجاز دو عامل مهم در حوادث مرگبار است که رعایت سرعت مطمئنه می‌تواند از این واقعه جلوگیری کند.


شمشیرباز گیلانی به تیم ملی دعوت شد
به گزارش تابناک گیلان ،سرپرست روابط عمومی اداره ورزش و جوانان گیلان روز پنجشنبه گفت : محمد رهبری شمشیرباز گیلانی در مرحله جدید اردوی آمادگی تیم ملی اسلحه سابر برای شرکت در رقابت های جهانی حضور یافت . 

سعید علیپور افزود : با اعلام فدراسیون شمشیربازی ، چهار ورزشکار به مرحله جدید اردوی آمادگی شمشیربازی در اسلحه سابر دعوت شدند که از این تعداد ، یک شمشیرباز از استان گیلان است .

وی اظهار کرد : محمد رهبری شمشیرباز شایسته استان گیلان به همراه سه شمشیرباز از دیگر استان ها از روز اول اردیبهشت ماه در اردوی آمادگی تیم ملی در تهران حضور یافتند .

وی ادامه داد : تیم ملی شمشیربازی ایران خود را برای شرکت در رقابت های جهانی اسپانیا آماده می کند که این مسابقات ورودی المپیک نیز محسوب می شود .

وی بیان کرد : تیم ملی شمشیربازی هفتم اردیبهشت ماه برای حضور در رقابت های جهانی عازم اسپانیا می شود و امیدواریم که محمد رهبری از گیلان بتواند در مسابقات جهانی نیز بدرخشد .

سرپرست روابط عمومی اداره ورزش و جوانان گیلان خاطرنشان کرد : محمد رهبری ملی پوش شایسته گیلانی به همراه تیم ملی شمشیربازی در رقابت های آسیایی اینچوان کره جنوبی مدال نقره کسب کرد .


خانواده ای به پنج نفر جان دوباره بخشید
به گزارش تابناک گیلان ،محمدرضا حسین زاده  افزود: بازعلی سیرتی سیار 55 ساله اهل شهرستان صومعه سرا که به دلیل سکته مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده برای اهدا عضو موجب نجات جان پنج نفر شد.

وی اظهار داشت: این فرد دچار مرگ مغزی پس از اعزام به بیمارستان هفت تیر تهران دو کلیه، کبد و نسوج او به بیماران نیازمند پیوند زده شد. 

سال گذشته، خانواده 16 نفر از افراد دچار مرگ مغزی برای اهدا عضو عزیزشان رضایت دادند.

به گزارش جمعیت هلال احمر گیلان، کار اعلام رضایت برای اهدای عضو در گیلان از سال 87 آغاز شده که در این مدت اعضای بدن 30 نفر از افراد دچار مرگ مغزی با رضایت خانواده آنها اهداء شده که از این تعداد 16 مورد مربوط به سال گذشته بوده است.

بر اساس این گزارش تاکنون دو هزار و 735 نفر در استان گیلان برای اهدای عضو ثبت نام کرده اند.

در سال جاری این دومین اهدا عضو در استان گیلان است که اولین مورد جوانی 18 ساله اهل بندرانزلی به دلیل تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده برای اهدا عضو موجب نجات جان سه بیمار شد. 


حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است
به گزارش تابناک گیلان، یونس محمودی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه بهداشت و محیط زیست این شهرستان با تبریک سالروز تاسیس سپاه پاسداران به دستور امام خمینی (ره) و حلول ماه رجب، اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است.

وی با بیان اینکه همه باید محیط زیست را از خود بدانیم تصریح کرد: با حفظ محیط زیست سالم، سلامت و بهداشت عمومی نیز تامین می‌شود.

فرماندار شفت ادامه داد: با پاکیزه نگه‌داشتن تنها سیاره مسکونی که قابلیت سکونت انسان را دارد می‌توانیم این میراث را به آیندگان تحویل داده و امانت‌دار خوبی باشیم.

وی از تمام بخشداران، شهرداران و دهیاران بخش و روستاهای شفت خواست تا نسبت به جمع‌آوری به‌موقع زباله از سطح شهر، کوچه و خیابان‌ها، شهرستانی زیبا به لحاظ نمای ظاهر داشته باشیم.

محمودی با اشاره به روز جهانی زمین پاک گفت: حفاظت، بهبود و بهسازی محیط زیست، پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدام مخربی که موجب برهم زدن تعادل و تناسب محیط زیست می‌شود از وظایف تمام نهادها و مردم است.

وی با بیان اینکه بیش از 40 سال مردم و دولت‌ها این روز را گرامی می‌دارند، تصریح کرد: حتی گرامیداشت نمادین آن می‌تواند توجه همگان را به سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنند، جلب کند.


فرماندار شفت با تصریح بر اینکه باید زمینه‌های فرهنگ‌سازی برای داشتن یک زمین عاری از هرگونه زباله و آلودگی را از کودک و مدرسه آغاز کنیم، افزود: این مسئله را باید نهادینه کنیم.

بازدید تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شفت در هفته زمین پاک 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت درباره برنامه‌های روز زمین پاک در این شهرستان خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد آگاهی جهانی به بشر و سپاسگزاری از مواهب زمین و ذخایر طبیعی به تمام مردم یادآوری می‌کنیم که نباید تنها سیاره مسکونی یعنی زمین را فراموش کنیم.

وی زمین را آخرین فرصت و شانس برای ادامه بقای بشریت دانست و یادآور شد: با توجه به شعار امسال محیط زیست یعنی «زمین پاک، حفاظت از آب و خاک» اقدام به برگزاری برنامه‌ها شده است.

علی فرهی جمع‌آوری زباله از سطح شهر و روستا، برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح مدارس و بازدید میدانی از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی، بازیافت زباله و کارخانه تولید کیسه نایلکس را از برنامه‌های این اداره عنوان کرد.

 در پایان جلسه کار گروه بهداشت و محیط زیست شفت، فرماندار و رئیس محیط زیست و تعدادی از مسئولان، دانش‌آموزان مدرسه روستای خرفکل بخش احمدسرگوراب و مردم روستا به جمع‌آوری زباله‌های حاشیه خیابان پرداختند.

مسئولان شفت به مناسبت روز جهانی زمین پاک از تصفیه‌خانه مرکزی شهرک صنعتی این شهرستان و نحوه فرایند تصفیه و کارخانه گرانوپلاست و دون پلاست و مراحل بازیافت پلاستیک را مورد بازدید قرار دادند.


پاکسازی پارک طبیعت گردی آستارا
به گزارش تابناک گیلان ،رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا گفت: پارک طبیعت گردی آستارا یکی از مناطق مهم گردشگری آستاراست که در ایام تعطیلات نوروز و تابستان به مقصد مهم گردشگران تبدیل می شود.

شهروز قلی نژاد با اشاره به مساحت 60 هکتاری این پارک افزود: امروز با توزیع 500 کیسه زباله بین مسوولان و جمعی از دوستداران محیط زیست، سه هکتار از محدوده جنگلی پارک طبیعت گردی آستارا پاکسازی شد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام خودجوش با شعار حفاظت از آب و خاک انجام شد ، اضافه کرد: زباله به عنوان تهدیدی جدی برای محیط زیست تلقی می شود که اداره حفاظت محیط زیست آستارا با مشارکت ارگان ها و نهادهای پیشگام در این عرصه ، قدم های مثبتی را در جهت فرهنگ سازی این امر مهم برداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در این اقدام فرهنگی جمعی از دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان نیز حضور داشتند ، اظهار کرد: امروز فراخوان برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع زباله و معضلات زیست محیطی آن بین دانش آموزان حاضر در این آیین ارائه شد.

قلی نژاد گفت: جمع آوری آثار دانش آموزان تا 15 اردیبهشت ادامه دارد و به آثار برگزیده جوایز نفیسی از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا اهدا می شود.

وی با اشاره به توزیع 500 جلد از نشریات مختلف با موضوعات و عناوین زیست محیطی بین شرکت کنندگان بیان کرد: هر چه قدر فرهنگ سازی در خصوص حفاظت از محیط زیست در سطح خانواده ها و مدارس تقویت شود، به همان اندازه در این راستا موفق خواهیم بود.

وی همچنین از حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در روز هشتم اردیبهشت در شهرستان آستارا خبر داد و گفت: روز سه شنبه هفته آتی، نشست آموزشی مدیر کل حفاظت محیط زیست با بخشداران ، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای شهرستان با موضوع مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبداء در محل سالن آمفی تئاتر اداره تبلیغات اسلامی آستارا برگزار می شود.

وی در ادامه احیای تالاب آق را از مهم ترین خواسته های دوستداران محیط زیست شهرستان آستارا خواند و افزود: بنا به دستور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، طرح تفصیلی احیای این اکوسیستم آبی تدوین و در کوتاه ترین زمان ممکن عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

در آیین پاکسازی پارک طبیعت گردی آستارا ، لوح یادبود اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به چنگیز شکوری بخشدار مرکزی آستارا برای برنامه ریزی و اقدامات جامع برای پاکسازی روستاهای شهرستان از زباله و پسماند اهدا شد.

شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار