گلف با وجود برخورداری از سابقه ای طولانی در ایران، یکی از ناشناخته ترین ورزش ها نیز بوده که در برخی از استانها از جمله گلستان، هنوز تعداد ورزشکاران حرفه ای این رشته به عدد 100 نرسیده است.
کد خبر: ۲۷۳۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶ 07 August 2016
همزمان با ورود اتباع خارجی برای کشف و استخراج نفت در مناطق نفت خیز جنوب کشور ، گلف و فوتبال وارد ایران شد، اما تا پیش از ملی شدن صنعت نفت، هیچ ایرانی این بازی را انجام نمی داد و بازی گلف به صورت انحصاری در دست خارجی ها بود. 

برخلاف گلف، ولی فوتبال مسیری متفاوت را پیمود و با فراگیر شدن در همه جای ایران به پرطرفدارترین ورزش کشور تبدیل شد. 

گلف پیش از این زیر نظر فدراسیون انجمن های ورزشی فعالیت می کرد ،اما از حدود 25 سال قبل فدراسیون مستقل گلف در ایران راه اندازی شد تا سر و سامانی به فعالیت های این ورزش داده شود. 

ایران که پیش از تاسیس فدراسیون در رده آخر گلف دنیا قرار داشت، آرام آرام صعود خود در جدول رتبه بندی این ورزش را آغاز کرد و در سال های اخیر، روزهای بهتری را با تکیه بر توانمندی ورزشکاران انتظار می کشد. 

اما گلف گلستان در سال 86 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و با وجود درخشش برخی قهرمانان آن در مسابقات تاکنون نقشی در گلف کشور ایفا نکرده و نتوانسته است به جایگاه قابل اعتنایی همانند برخی دیگر از ورزش ها دست پیدا کند. 

یکی از دلایل عمده این عقب ماندگی، نداشتن زمین تمرین مناسب و بودجه کافی برای توسعه این ورزش است.

رییس هیات گلف گلستان که در سومین سال فعالیت در این سمت است، گفت: هم اکنون این رشته در شهرهای گرگان ، کردکوی ، آزادشهر ، مینودشت در زمین های کوچک با عنوان مینی گلف انجام می شود و تا زمانی که زمین استاندارد این رشته احداث نشود، نمی توان به اجرای برنامه های تخصصی و فنی گلف امیدوار بود. 

فرهاد بایلری افزود: ورزش گلف نیازمند عرصه ای به مساحت 55 هکتار برای احداث زمین تخصصی و استاندارد است که تهیه این وسعت زمین در گلستان تاکنون مقدور نشده است.

وی ادامه داد: ساخت زمین گلف استاندارد نیازمند بودجه های فراوانی نیز است که تامین آن با توجه به بودجه اندک فدراسیون و هیات های استانی تقریبا غیرممکن است. 

رییس هیات گلف گلستان بیان کرد: سال گذشته فدراسیون گلف مبلغ 23 میلیون ریال را برای توسعه فعالیت های این رشته در اختیار گلستان قرار داد که هزینه های انجام شده هیات برای این رشته بسیار بیشتر از این رقم است.

بایلری گفت: با وجود مشکلات، در نظر داریم ورزش گلف را در زمین هایی به ابعاد کوچکتر راه اندازی کنیم تا فضا برای رشد و پیشرفت و استقبال علاقه مندان به این ورزش فراهم شود. 

وی افزود: در حال رایزنی با فدراسیون نیز هستیم تا از امکانات زمین گلف مجموعه ورزشی انقلاب (تهران) برای آموزش ورزشکاران و مربیان علاقه مند به این ورزش در گلستان استفاده کنیم. 

او ادامه داد: کشف استعداد، جذب حامی مالی قدرتمند، برگزاری کلاس آموزشی مربیگری، داوری و همچنین راه اندازی هیات های شهرستانی از مهمترین برنامه های هیات گلف گلستان است. 

بایلری گفت: برخلاف ایران، گلف طرفداران فراوانی در دیگر کشورهای جهان دارد و به همین دلیل و البته جذابیت های فراوان ، این رشته به ورزش های حاضر در رقابت های المپیک اضافه شد.

علاوه بر جذابیت های این ورزش، گلف یکی از پول سازترین رشته های ورزشی در جهان است؛ به عنوان نمونه، 'تایگر وودز' قهرمان نامدار و بدون رقیب این رشته، پردرآمدترین و سرمایه دارترین ورزشکار جهان به حساب می آید. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار