نشریه 'همدلی ' در شماره جدید خود در مطلبی با عنوان ' لطفا چراغ قرمزهای شهر را حذف کنید ' به موضوع پدیده تکدی گری در اردبیل پرداخته است.
کد خبر: ۲۷۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶ 05 August 2016

' با یک حساب سر انگشتی به راحتی می توان دریافت که متکدیان سر چراغ قرمزهای شهر درآمدی سرسام آور دارند ! به طور متوسط اگر هر چراغ قرمز را 30 ثانیه حساب کنیم و در عرض این مدت رانندگان پشت چراغ فقط 2 هزار تومان به یک متکدی پرداخت نمایند با روزی فقط 4 ساعت تکدی گری درآمد باور نکردنی و وسوسه انگیز ماهانه بیش از 10 میلیون تومان نصیب این افراد می شود، شغلی که نیاز به سرمایه مالی نداشته و هیچ کسوراتی هم شامل آن نمی شود !
سرویس اجتماعی نشریه همدلی در این شماره به ریشه یابی و راه های کنترل این پدیده شوم پرداخته است که امیدواریم باعث جلب توجه مسئولین محترم در این زمینه گردد:
عوامل متعددی در ظهور پدیده تکدی گری موثر می باشد از قبیل عوامل اقتصادی ،اجتماعی وعوامل روانی وفردی که همه محصول ساختار اجتماعی ،ونارسایی های ناشی از آن است .فقدان اشتغال وکار ، فقر مادی ،پیری واز کار افتادگی ، اعتیاد ، معلولیت وبیماری ، مسائل خانوادگی از قبیل پاشیده شدن خانواده ، مهاجرت از روستا به شهر ، ضعف فرهنگ حاکم برخانواده شکاف عمیق طبقاتی ، نارسایی های موجود در جامعه از قبیل عدم حمایت موثر وجدی از افرادی سالخورده عاجز ویتیم در مراکز مناسب وفراهم نبودن زندگی انسانی لازم در بسیاری از موارد باعث می شود که فرد از فرط ناچاری برای حفظ بقای خویش به تکدی بپردازد .
ریشه های روانی وفردی نیز در اختلالات شدید روانی در اثر حوادث مختلف که نتیجه سوء آن روی آوری شخص به دست درازی واختلالات رفتاری است که زمینه انجام عمل تکدی را تسهیل می کند .
کسانی که بر اثر یادگیری این رفتار به صورت یک عادت غریزی –روانی در آنان تکرار می شود وعموماً نیز از حاصل گدایی خویش بهره مند نمی شوند.
شهر اردبیل نیز باقدرت تاریخی وفرهنگی بسیار دیرینه وداشتن لقب دارالارشادی مثل خیلی از شهر ها درگیر این پدیده نامیمون شده است .
امروزه شهرها جولانگاه متکدیان با جنسیت های مختلف ،دستفروشها با سنین پایین ،شیشه پاکنهای دستمال به دست واسپنددودکنها در پشت چراغهای چهارراهها شده است .
در میان آنها عده ای معدود وجود دارند که نیازمند واقعی هستند که البته خود حدیث مفصل می باشد که چرا به این شیوه تامین هزینه زندگی متوسل شده اند وچرا نهادهای حمایتی در توجه ورسیدگی به آنها کوتاهی می کنند تا به جای یافتن راه حل تامین زندگی برای آنها وساماندهی اساسی در خیابانها رها شده اند .
به همین خاطر مردم در مواجه با آنها وگروههای حرفه ای دچار تناقض رفتاری می شوند در این میان دریک طرف مردمی مانده اند که توان تشخیص نیازمند را از بی نیاز ندارند وبسیاری ازمشکلاتی که در امر تربیتی خانواده ها وشناساندن خوب وبد به فرزندان واتخاذ روش تربیتی صحیح بوجود آمده ناشی از همین دوگانگی ها میباشد چه سوال هایی که از طرف فرزندان پرسیده می شود که چرا مارا تشویق به کمک نیازمندان می کنید ولی در مواجهه با آنها از کمک رساندن امتناع می کنیدهزاران سوال های بی جواب تربیتی دیگر که فقط از یک برخورد دوگانه با نیازمند در اذهان بوجود می آید .
طبق مصوبه هشتاد ودومین جلسه عالی اداری کشور که در سال 78تصویب شده سازمان بهزیستی ،فرمانداری ،شهرداری ،استانداری ،نیروی انتظامی ،دادگستری ومراکز بهداشت ،کمیته امداد ،اداره کار وفنی حرفه ای ،در مورد متکدیان مسئول هستند اکنون این ارگانها یکدیگر را مسئول می دانند وهیچ هماهنگی بین این نهادها صورت نمی گیرد . که اگر این هماهنگی صورت می گرفت نبایستی هیچ متکدی یا دستفروشی در سطح شهرمشاهده نمی شد وساماندهی مناسب با ریشه یابی مشکلات وجمع آوری انجام می شد.
در حال حاضر آنچه به نظر می رسد دوراهکار اساسی باید اتخاذ شود. 1-ساماندهی موقت وجمع آوری توسط شهرداری و بهزیستی تا چهره شهر وتبعات حضور این افراد در سطح جامعه به حداقل برسد چراکه کمترین هزینه این جولان درمعرض ابتلا به اعتیاد بودن،شیوع بیماری های جنسی در میان آنها ،تبعا ت وجود بیماریهای هپاتیت وایدز ناشی از عدم کنترل بهداشتی ، تاًثیر سوءدر علاقه مندی وحضور گردشگران وتغییر نگرش آنها ، ایجاد نگرش منفی نسبت به مسئولین استان در میان آحاد جامعه ،ودر نهایت به زیر سوًال رفتن عملکرد نهادهای حمایتی ومسئول در انجام وظایف محوله ،که با ایجاد گشت های روزانه وکنترلهای مقطعی می توان سطح شهر را به یک شهر قابل تحمل تبدیل نمود . 2-انجام امور زیر بنایی از قبیل :بالا بردن سطح زندگی در روستاها که بطور طبیعی مهاجرت را کاهش می دهد. در پایان به نظر می رسد تعیین تکلیف این پدیده یک همت جسورانه ،همراه بااحساس مسئولیت وتعهد ،انجام سازمان های مربوطه به وظیفه محوله ، همراهی مردم در کمک نکردن به اینگونه افراد در سطح شهر ها وبخصوص معابر عمومی ،بالا بردن سقف آگاهی عمومی در سطح مدارس وآموزش صحیح نحوه مقابله با دو گانگی نیاز ها از طریق سخنرانی ها در مساجد واماکن عمومی.'

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار