امروز نگین شهر قم تلالویی خاص گرفته و حرم کریمه اهل بیت(س) مملو از زائرانی شده است که پرشور و پرشعف برای زیارت آن بانو رهسپار قم شده‌اند تا گره بزنند دل‌های خود را به دلی که دیدارش وعده بهشت را داده است.
کد خبر: ۲۷۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰ 04 August 2016
به گزارش تابناک قم، مقدمت باشد مبارک نوگل باغ پدر، آرامش جان رضا، ای که صحنت عطر جنت می‌دهد، بارگاهت بوی عنبر می‌دهد، آمدی معصومه جان جانم فدای مرقدت، جان ندارد ارزشی اندر ورای  گنبدت، امشب این گلدسته‌ها پرتو افشانی شوند، کفترای گنبدت رقصان‌تر از هر شب شوند، حوریان هلهل کنان امروز در این آرامکده، شعرخوانی می‌کنند تنها به یمن فاطمه...

امروز قم، شهر عاشقان، مدینه فاضلان، دیار کریمان، مامن دلسوختگان رنگ دگر یافته است، امروز قم عطری عجیب به خود گرفته، عطری که استشمامش نفس را، دل را، دیده را، همه را جان می‌دهد، امروز قم شوری شگفت دارد و یکسره شادی است، امروز دیار دلدادگان جشنی را نظاره‌گر است که روزها چشم انتظاریش را کشیده، امروز روز شکفتن غنچه گلی است که در باغ امامت روییدن گرفته، میلاد دختری از سلاله پاکی‌ها، معصومه جان مقدمت مبارک...

بار دیگر و روزی دیگر و برگی که از صفحه تاریخ ورق می‌خورد، امروز اول ذی القعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) است. دختری که با ولادتش در سال 173 هجری قمری نوری فروزان بر خانه امام کاظم (ع) تاباند و بعدها غمخوار و در آخر فدایی برادر شد.

ایشان از روحی بزرگ برخوردار بود و از نظر عفاف، عصمت و دانش جایگاهی والا یافت تا آنجا که ایشان را کریمه اهل بیت نامیدند لقبی که در بین تمام بانوان معصوم تنها از آن او بود. نسب وی نبوی، فاطمی و علوی بود. نسب ایشان از سوی مادر به امام حسن (ع) متصل می‌شد و از سوی پدر به امام حسین (ع) می‌رسید و همین دلیل امر است که در زیارتنامه اش خوانده می شود: «السلام علیکِ یا بنتَ الحسنِ و الحسین»

برای ایشان القابی چون محدثه، معصومه، مقدامه و عابده است که هر یک مبین نوعی از شخصیت و فضیلت اوست و در روایات آمده که لقب معصومه را برادر ایشان یعنی امام رضا(ع) برایش برگزیده و فرموده است: «هر کس معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد.»

فضیلت و برتری ایشان نسبت به سایر معصومین به قدری است که امام صادق (ع) قبل از ولادت ایشان فرمودند: آگاه باشید که خدا حرمی دارد و آن مکه است، و پیامبر خدا حرمی دارد و آن مدینه است و امیرالمومنین حرمی دارد و آن کوفه است. آگاه باشید که حرم من و فرزندان من بعد از من قم است. آگاه باشید که قم کوفه کوچک ماست. آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه تای آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی در آنجا رحلت می‌کند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال رضوی مهر عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، با بیان اینکه حضرت معصومه (س) آیینه تمام نمای پاکی‌ها و خوبی‌هاست، گفت: شخصیت ایشان بعد از حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) شخصیتی ممتاز و بی همتاست.

وی با بیان اینکه وجود ایشان مایه مباهات و افتخار شیعیان و مسلمین است، ادامه داد: ایشان سومین بانو از قبیله بنی هاشم  بودند که پاکدامنی، متانت و شکیبایی و علم و عمل در وجودش متجلی بود.

رضوی مهر وجود مبارک حضرت معصومه (س) در قم را لطفی الهی خواند و ادامه داد: ایشان همچون خورشیدی تابناک در آسمان ایران درخشیدن گرفته و حضور حرم مطهرش در قم مایه افتخار است.

عضو هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید حضرت معصومه (س) اسوه و الگویی برای دختران و بانوان جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) محل نزول ملائک است، گفت: این حرم امن الهی مامن عرشیان و فرشتگان خداوند باریتعالی است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از قم روییدن گرفت، تصریح کرد: این شهر مامن علما و بزرگ مردانی است که همگی در دامان امام خمینی و در این مکان مقدس رشد و کمال یافتند.

رضوی مهر قم را نقطه شروع تمام جنبش‌های عظیم خواند و گفت: این جایگاه تنها به برکت حضور حضرت معصومه (س) در این شهر و وجود مراجع عالیقدر در این شهر مقدس است.

به واقع که روز ولادت دختری از جنس خورشید، بانوی عفاف و معرفت باید قدر دانسته شود و این روز آغازی باشد برای ساختن جامعه‌ای پر از معرفت و عفت و پاکدامنی. باید در این روز برای تمام بانوان و دختران جامعه اهمیت عفاف و حجاب روشن شود و فکر و اندیشه آنها به سوی اخلاق و تربیت دینی و اسلامی سوق داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی حاجی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه ولادت دختر آفتاب آغاز دهه کرامت است گفت: مهمترین اصل در جامعه کنونی مسئله الگو سازی برای جوانان است که باید اسوه‌های دینی مورد توجه متولیان تربیتی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه رشد و کمال شخصیتی هر فرد بر اساس الگوهایی شکل می‌گیرد که برای خویش در نظر دارد، ادامه داد: باید تلاش شود تا جوانان به ویژه بانوان الگوهایی را برای خود انتخاب کنند که شخصیت آنها را به شخصیتی دینی و مذهبی بدل کند.

مدرس حوزه و دانشگاه با اذعان به اینکه شخصیت افراد در جامعه بیانگر مکتب و نظام فکری آن جامعه است، ادامه داد: باید با الگو سازی افراد برجسته دینی برای خود، نظام فکری اسلامی را به جهانیان نشان دهیم و به دشمنان اسلام بفهمانیم که هرگز الگوهای غربی نمی‌توانند جایگزین اسوه‌های دینی ما شوند.

وی تصریح کرد: البته این الگو سازی‌ها کار یک شبه نیست بلکه باید در ابتدا نظام عقیدتی و فکری جامعه را تقویت کرد که دهه کرامت آغازی برای اقدام به این مهم است.

حاجی افزود: اگر بانوان به ویژه دختران جوان با الگوهای دینی آشنا و در مسیر آنها حرکت کنند بی‌شک سعادت دنیا و آخرت را برای خود به ارمغان خواهند آورد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بافقی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم شناخت شخصیت حضرت معصومه (س) را زمینه‌ای برای ساخت یک زندگی بر پایه دین خواند و گفت: شناخت و آگاهی از زندگی این بزرگان می‌تواند ما را در کسب معارف الهی و تربیت دینی و در واقع سعادت ابدی کمک کند.

وی با بیان اینکه از جمله بانوان مشهور اسلام حضرت معصومه(س) بود و ایشان سرشار از علم و تقوا است،‌ ادامه داد: ایشان مطابق با اقتضای زمان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را انجام می‌دادند و شاگردان زیادی را پرورش دادند و برای همین نیز دشمنان با او سرستیز داشتند.

وی با بیان اینکه کسب خرد و اندیشه در گروی داشتن دیدی وسیع نسبت به امور است که حضرت معصومه(س) از آن بهره‌مند بود، افزود: باید بانوان و تمام افراد با توجه به آموزه‌های دینی به درجات بالای علمی و معنوی برسند که می‌توان راه‌های رسیدن به این مهم را در سیره این بانوی کرامت جستجو کنند.

بافقی با اشاره به اینکه روز میلاد حضرت معصومه (س) روز دختر نامیده شده است، گفت: باید با معرفی الگوهای برتر دینی به دختران جامعه آنها را از کشیده شدن به سمت الگوهای شیطانی غربی کمک کرد و اجازه ندهیم دشمنان با نیات شوم و شهوانی خود فرهنگ اسلامی و دینی ما را تغییر دهند.

امروز نگین شهر قم تلالویی خاص گرفته و حرم کریمه اهل بیت (س) مملو از زائرانی شده است که پرشور و پرشعف برای زیارت آن بانو رهسپار قم شده‌اند تا گره بزنند دل‌های خود را به دلی که دیدارش وعده بهشت را داده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار