مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی:
انتظار داریم دولت تدبیر و امید کرامت انسانی کارگر را محقق و با هماهنگی و همراهی مجلس مسائل و مشکلات مربوط به کار، تولید و صنعت کشور را مرتفع کند
کد خبر: ۲۶۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰ 22 April 2015

میراحد حسینی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی و کریم صادق زاده دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز در آستانه 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران شرکت کردند .

میراحد حسینی در  ابتدای این گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طبق آخرین سرشماری جمعیت استان آذربایجان شرقی از جمعیت 3 میلیون و 724 هزار نفری استان یک میلیون و 143 هزار 836 نفر شاغل و فعال هستند.

وی افزود: مرکز آمار کشور برآورد نرخ بیکاری استان در سال‌ 91 را 12.5 درصد اعلام کرد که در این سال نرخ بیکاری کشور 12.2 درصد بود و در سال 92 نرخ بیکاری استان 9.6 و کشور 10.4 درصد بود.

حسینی اضافه کرد: نرخ بیکاری استان براساس اعلام مرکز آمار تا پایان پاییز سال گذشته 8.1 درصد بود که در کشور 10.5 درصد بوده و نشانگر این مطلب است که متوسط نرخ بیکاری در استان پایین‌تر از کشور است.

وی افزود: میانه با 13.44، تبریز با 12.69 و جلفا با 11.1 درصد بیشترین و خداآفرین با 4.6، شبستر با 4.68 و هریس با 4.8 درصد کمترین نرخ بیکاری را در سطح استان دارند.

ایشان  با بیان اینکه بیشترین جمعیت اشتغال استان در بخش صنعت 469 هزار و 979 نفر است گفت : بخش خدمات با بیش از 423 هزار نفر در رتبه دوم و بخش کشاورزی نیز با 243 نفر در رتبه سومقرار دارد  که کمترین میزان اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

حسینی خاطرنشان کرد: در سال گذشته چهار جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری با 51 مصوبه تشکیل شد که 46 مصوبه از این مصوبات اجرایی شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی سهم اعتبارات اختصاص یافته برای اشتغالزایی استان را دو هزار و 730 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: به همان میزان طرح آماده و به بانک ها معرفی شده که حدود یکهزار و 400 میلیارد ریال به متقاضیان طرح های تولیدی پرداخت و پیش بینی می شود برای 14 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شود.

نبود امنیت شغلی کارگران و قراردهای پیمانی و قراردادهای کار را از مهم‌ترین مشکل‌های جامعه کارگری استان

کریم صادق‌زاده دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز  نیز در این کنفرانس خبری در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اعلان اینکه نبود امنیت شغلی کارگران و قراردادهای پیمانی و قراردادی کار از مهم‌ترین مشکلات جامعه کارگری است  اظهار داشت : 93 درصد قراردادهای کار یک ماهه، سه ماهه و یک ساله است.

وی گفت : انتظار داریم دولت تدبیر و امید کرامت انسانی کارگر را محقق و با هماهنگی و همراهی مجلس مسائل و مشکلات مربوط به کار، تولید و صنعت کشور را مرتفع کند.

وی با تأکید بر اینکه هفته گرامیداشت کارگر در حقیقت فرصتی مغتنم برای تکریم این قشر زحمتکش و بیان مشکلات کارگران است، اظهار داشت: در زمان حاضر جامعه کارگری کشور و استان آذربایجان‌شرقی با مشکلاتی مواجه است که برای رفع آنها همکاری و تعامل نزدیک دولت و مجلس نیاز است.

ایشان  افزود: 11 اردیبهشت یادآور رشادت‌های بزرگ مردانی است که با نثار جان و مال خود برای تحقق اهداف و آرمان‌های متعالی کارگران قدم برداشتند. و هفته کارگر متعلق به مردم و فرصتی است برای بیان دردهای بی‌شمار جامعه کارگری و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد این هفته رنگ و بوی دولتی بگیرد.

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با بیان اینکه امروز مشکلات کارخانه‌های بحران‌زده‌ای مثل بلبرینگ‌سازی، ماشین‌آلات صنعتی، صنایع ریلی، تبریز کف، کمپرسورسازی، فولاد آذربایجان، کاغذ کاوه و ... هنوز به قوت خود باقی است، اظهار داشت: شورای روابط کار باید وارد عرصه شود تا مسائل به سرعت حل شده و زمینه‌های اشتغال برای جوانان جویای کار مهیا شود.

وی ضمن انتقاد از نحوه واگذاری کارخانجات و خصوصی‌سازی اظهار داشت : مشکل بیشتر واحدهای تولیدی مشکل‌دار به دلیل اجرای نادرست موضوع خصوصی‌سازی بوده و به اصطلاح خودمانی‌سازی شده‌اند و باید توجه جدی به مسائل و مشکلات کارگران شرکت‌های بلبرینگ‌سازی و ماشین‌آلات صنعتی و تبریز کف و ده‌ها شرکت بحرانی دیگر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار