کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت:مصرف زیاد نمک باعث سکته قلبی می شود.
کد خبر: ۲۵۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰ 11 July 2016
کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام گفت:مصرف زیاد نمک باعث سکته قلبی می شود.

به گزارش تابناک ایلام؛دکتر اسد احسان زاده اظهار کرد: نمک یکی از مواد مورد نیاز سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است.

وی افزود: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم است در حالیکه میزان مصرف نمک در کشور 2 تا سه برابر این مقدار است که این نمک دریافتی شامل نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضاف شده به غذا در زمان طبخ است.

احسان زاده در ادامه گفت: نمک برای بدن به مقدار محدود مورد نیاز و مصرف متعادل آن لازم است به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد

وی تاکید کرد: مصرف زیاد نمک باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می شود و کاهش مصرف نمک در این شرایط حدود 2 لیتر از مایعات بدن را کاهش می دهد به ویژه در بسیاری از خانم هایی که دچار ورم قوزک پا و تنگ شدن انگشتر در دست شان هستند با کاهش مصرف نمک در غذای خود ورم بدن شان نیز کاهش می یابد.

دکتر احسان زاده به ارتباط بین مصرف زیاد نمک و افزایش فشار خون اشاره کرد و افزود: در افرادی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند خطر سکته مغزی و یا حمله قلبی قطعی است که این آسیب ها از علائم عمده فشار خون بالا هستند.

وی یادآور شد: دریافت زیاد نمک اثرات مضری بر سلامت بدن از جمله فشار خون بالا، سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده و آسم دارد و با کاهش مصرف نمک که سریعا باعث کاهش فشار خون می شود احتمال ابتلا به این بیماری ها تا درصد زیادی کاهش می یابد.

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر، مهمترین منابع دریافت نمک در رژیم غذایی را نمک آشپزخانه و سفره که زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می شود، انواع سوسیس، همبرگر، کالباس، کنسروها، تنقلات شور، لبنیات شور همچون دوغ، پنیر و کشک اعلام کرد.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی باید میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می شود را کاهش داد، نمکدان را از سر سفره برداشت، مصرف غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده و آماده را محدود کرد و سبزی های تازه و معطر، سیر، لیمو ترش، آب نارنج و آویشن را جایگزین نمک کرد.

نمک و غذاهای شور باید به مقدار بسیار کم مصرف شود و همان مقدار کم نیز فقط از نوع تصفیه شده باشد چرا که نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی ها در افرادی که سابقه بیماری های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند منجر به بروز این ناراحتی ها و حتی کاهش جذب آهن در بدن می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار