کد خبر: ۲۴۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸ 12 June 2016

به گزارش تابناک یزد،مجموعه خان یزد در میدان خان شهر یزد که میدانی وسیع و خوش طرح و سبک، از مکان‌هاى زیباى شهر یزد که در ضلع جنوبی خیابان قیام واقع شده و یکى از آثار محمد تقى خان (متوفى در ۱۲۱۳) است. مجموعه‌ی خان شامل مدرسه، حمام، میدان و بازار است که توسط محمدتقی‌ خان بافقی در شهر یزد ساخته شد.میدان خان با مغازه‌های اطراف خود، راهی به بازار قیصریه، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار مسگری و مسجد ریگ و مسجد ملا اسماعیل دارد. مدرسه شفیعیه نیز در زاویه شمال شرقی آن قرار دارد. در چهار سوى میدان، دکان‌هایى قرار دارد.
پیش روى آن‌‌ها سایبان راهرو گونه‌اى ساخته شده و سر در دکان‌ها هلالى شکل است .
میدان خان نیز در دوره‌ی زندیه به عنوان جایگاه محکمه‌ی قضاوت و رسیدگی به امور بازاریان استفاده می‌شده است.

میدان خان

میدان خان

میدان خان جز‌ء مجموعه‌اى است که محمدتقى خان با طرحى هماهنگ آن را به وجود آورد. این مجموعه مشتمل بر مدرسه و قیصریه است و جملگى آن‌ها جزو نقاط دیدنى شهر محسوب مى‌شوند.میدان خان و بازارهای اطراف مربوط به دوره قاجار است . حمام خان یزد یکی از مشهورترین حمام های تاریخی ایران است که دارای معماری ساده و فضایی دلچسب بوده که نگاه هر گردشگری را به سمت خود می کشاند.

حمام خان

حمام خان

حمام خان یا گرمخانه نور، در سال ۱۲۱۲ هجری قمری ساخته شد. این حمام در میدان خان شهر یزد واقع شده است.این حمام شامل بخشهای مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین، خزینه می‌باشد.

حمام خان

حمام خان

حمام خان (گرمابه نور) دارای سه مسیر دسترس است که آن را به میدان خان ، بازارچه کاشیگری و بافت مسکونی مجاور مرتبط می سازد. امروزه از این بنا به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می‌گردد. مجموعه خان در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۵ با شماره ثبت ۱۷۰۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تاپ توریسم،
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار