کد خبر: ۲۴۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱ 07 June 2016
گرم شدن هوا در استان و لزوم خنک‌کردن آن بار دیگر این بحث را مطرح کرده است که کدامیک از وسایل سرمایشی برای آب و هوای استان مناسب‌تر است.
مردم هر شهر با توجه به شرایط اقلیمی ‌و جغرافیایی خود و متناسب با میزان گرمای هوا وسایل سرمایشی راانتخاب کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند. در چند سال اخیر نیز برخی از مردم یزد، کولرهای گازی را جایگزین کولرهای آبی کرده‌اند.

استقبال از کولر گازی
یکی از فروشنده‌های کولر گازی و آبی در یزد می‌گوید: در حال حاضر گرایش مصرف‌کنندگان به کولرهای گازی بیش از پیش شده است و آنها این نوع کولرها را با توجه به کم صدا و کم حجم بودن و همچنین به دلیل خنکی بیشتری که ایجاد می‌کند، می‌خرند.
«محمدرضا ارسلان» می‌افزاید: مردم یزد همچنین کولر‌های گازی را به دلیل به صرفه بودن آن از نظر حجم آب مصرفی و با توجه به کمبود آب در استان مورد استفاده قرار می‌دهند. وی اشاره می‌کند: کولرهای گازی هم هوا را تصفیه کرده و هم فیلتر شده هستند و بر همین اساس مردم استان طی سال‌های اخیر، بیشتر به سمت خرید کولر گازی می‌روند.

کولرهای گازی و مزایای آن    
یکی از شهروندان یزدی که 4 سال است کولرآبی را از پشت بام خانه‌اش جمع و کولرگازی را جایگزین آن کرده است می‌گوید: کولر گازی فضای کمی را در خانه به خود اختصاص داده است و خانه را خنک‌تر می‌کند.
«حمید مزنگی» اضافه می‌کند: در دوره‌های گذشته هم قبض آب و هم قبض برق را باید دو برابر پرداخت می‌کردم. اما حالا فقط قبض برق را باید پرداخت کنم و با توجه به استفاده از کولر گازی مصرف آب خانواده ما در فصل تابستان به نصف رسیده است.
وی اشاره می‌کند: به عنوان یک شهروند یزدی با توجه به شرایط کم‌آبی به فکر کمتر هدر رفتن آب استان نیز هستم و از مسئولان می‌خواهم آنها هم با توجه به مصرف بیشتر برق کولرهای گازی، قیمت برق را کاهش دهند تا تعداد بیشتری از مردم استان بتوانند از کولر گازی استفاده کنند.
این شهرود یزدی می‌افزاید: مسئولان استان باید توجه داشته باشند که شهر یزد در فصل تابستان بسیار گرم است و اگر بخواهیم هم آب و هم برق را به میزان بالایی مصرف کنیم هزینه آن کمرشکن خواهد شد.
وی می‌گوید: گفته می‌شود که کولر گازی برای آب و هوای یزد که رطوبت در آن بسیار کم است مناسب نیست؛ اما برای رفع این مشکل می‌توان از دستگاه‌های بخور آب سرد استفاده کرد.

کولر گازی و مصرف بی رویه برق
اما به نظر می‌رسد متولیان حوزه برق استان، دل خوشی از بالا رفتن میزان استفاده برق به دلیل استفاده از کولرهای گازی ندارند. مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان نیز با اشاره به این‌که کولرهای گازی در فصل تابستان مصرف برق را بسیار بالا می‌برند، می‌گوید: کولر گازی به تنهایی مصرف برق بسیار بالایی دارد و هزینه‌های برق مصرفی را در تابستان 2 برابر خواهد کرد و میزان برق مصرفی در جایگاه پله 600 که بالاترین پله مصرفی برق است قرار می‌گیرد. «محمد میرشمس» می‌گوید: برتری کولر آبی نسبت به کولر گازی این است که هم فضای بیشتری از محل مورد استفاده را خنک می‌کند و هم مصرف برق پایین‌تری نسبت به کولرهای گازی دارد.
وی می‌افزاید: در زمان خرید کولر باید به برچسب انرژی آن توجه کرد؛ اگر برچسب روی A باشد، هزینه‌های مصرفی برق به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
این مسئول اشاره می‌کند: اگر در فصل گرما روی کولرهای آبی سایه‌بان نصب شود دمای محیط تا 7‌درجه خنک‌تر خواهد شد.
وی با بیان این‌که برق کولرهای آبی 500 وات است، می‌گوید: اگر این کولر 10 ساعت در روز کار کند در طول یک ماه 150 کیلو وات برق مصرف می‌کند که میزان مصرف برق را در پله 100 تا 200 قرار می‌دهد؛ در حالی که با شرایط یکسان مصرف برق در کولرهای گازی 7 برابر خواهد بود به این معنا که هزینه برق مصرفی را تا 7 برابر افزایش خواهد داد.
میرشمس تصریح می‌کند: اگر دریچه کولر در فضایی که چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بسته شود از هدررفت انرژی به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهد شد. وی همچنین توصیه می‌کند: برای خنک‌تر شدن محیط و جابه‌جا شدن هوای خنک در محیط از پنکه‌های سقفی استفاده شود. به گفته او با عایق کاری کانال کولر، دما را می‌توان تا چند درجه کاهش داد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان در خصوص کولرهای گازی می‌‌گوید: این نوع کولر فقط فضای خاصی از محیط را خنک می‌کند، ضمن این‌که به دلیل نبود رطوبت در هوای یزد، کولر گازی هوای محیط را خشک می‌کند که می‌تواند مشکلات تنفسی را به دنبال داشته باشد و در ایجاد چین و چروک بر روی پوست نیز موثر خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار