نشست هم‌اندیشی، پیرامون دلایل رواج نماهای کلاسیک در شهر یزد با عنوان بازگشت اسکندر، در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ 25 May 2016
به گزارش تابناک یزد،این نشست با حضور دکتر علی‌اکبر کوششگران، دکتر محسن عباسی، دکتر حمید میرجانی، دکتر رضا شکوری اعضای هیئت علمی دانشکده هنر و معماری یزد و مهندس منصور علاقه‌بند، مدرس دانشکده هنر و معماری یزد و معمار حرفه‌ای، با محوریت چرایی ایجاد جریان طراحی و اجرای نماهای کلاسیک در کشور و انتقال موج آن به سایر شهرها از جمله یزد برگزار شد.

سید محمدرضا قدکیان، مسئول برگزاری برنامه اظهارداشت : این نشست، طرح سؤال و  آسیب‌شناسی وضعیت موجود را مدنظر داشت و تاکید بر پرهیز از سخنرانی و تاکید بر هم‌اندیشی و شنیدن نظرات تمامی حاضران در نشست بود و تفاوت نظرات حضار پیرامون این موضوع بود که منجر به پویایی آن و بیان مولفه‌های تأثیر گذار گوناگون شد.

وی افزود : از اهم مباحث و سؤالات کلیدی که در این نشست مطرح شد می‌توان به فرایند شکل‌گیری و مرگ سبک مختلف معماری در دوره‌های مختلف، نقش کارفرما در رواج این جریان، چگونگی برخورد معمار در مقابل سبک‌های وارداتی، عدم رابطه بین اندیشه و معماری در کشور ما، زیبا بودن ذاتی تناسبات کلاسیک همچنین عدم تناسب معماری کلاسیک با زمینه اشاره کرد.

قدکیان تصریح کرد: اهمیت بررسی جامعه شناسانه جریان جاری، گسترش فرهنگ تجملات و حس قدرت و بروز آن در نماهای کلاسیک شهر، معیوب بودن سیستم آموزش معماری در کشور و خلاصه شدن معماری در فرم، خلأ فرهنگی در این زمینه، بی تدبیری معماران، نیاز به مراقبه معماران، معیوب بودن سیستم قانونی کشور از جمله موارد مهمی بود که در این نشست مطرح شد.

وی خاطرنشان ساخت : به کار بردن معماری CNC  به جای معماری کلاسیک و بروز کالبدی ورود این تکنولوژی به کشور و اهمیت هدایت آن و دفاع از سنگ به عنوان مصالح مناسب برای نماهای شهری یزد در صورت طراحی مناسب و ارجحیت آن نسبت به آجرهای دست ساز، تقلیدی بودن معماری ما از گذشته دور تا کنون همچنین پذیرفتن واقعیت کنونی جامعه و بروز جامعه امروزی در نماهای شهری از دیگر موارد مهم عنوان شده در این نشست بود.

قدکیان افزود: این بحث به دلیل فراگیری و گستردگی در یک نشست به اتمام نرسید و ادامه مباحث به جلسات آتی موکول شد، ضمن اینکه جهت دهی درست به این موضوع و نتیجه‌گیری از آن نیازمند ریشه‌یابی دلایل استقبال مردم از این سبک است، تا بتوانیم پاسخی متناسب با تقاضای مردم اما با پشتوانه فکری و فرهنگی در معماری امروز داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار