علی لاریجانی رئیس مجلس نهم در نشست اختتامیه عملکرد مجلس نهم را مثبت ارزیابی کرد و گفت بیشتر مصوبات مجلس نهم اقتصادی بود.
کد خبر: ۲۳۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 25 May 2016
به گزارش «تابناک یزد»، علی لاریجانی در نشست اختتامیه مجلس نهم درباره رویکرد اقتصادی و نقاط قوت و ضعف این مجلس گفت: مشی اصلی نمایندگان در مجلس نهم ایجاد آرامش با نگاه هم افزایی با قوای دیگر بوده و سایش های بلاوجه نباید در کشور ایجاد شود. اینجا جا دارد از نمایندگان و اعضای هیئت رئیسه قدردانی کنیم، بیشتر مصوبات مجلس مصوبات اقتصادی بوده. قوانینی مانند قانون کسب و کار و قانون تسهیل کننده برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور که نتایج آن به زودی در کشور مشخص خواهد شد. باید با درک درست مسائل کشور را پیش برد، همانطور که رهبر انقلاب اولویت کشور را مسائل اقتصادی اعلام کردند امیدواریم تمرکز مطلوبی روی مسائل مختلف کشور داشته باشیم.

رئیس مجلس نهم با بیان این که 110 سال سابقه قانون گذاری در ایران وجود دارد، گفت: در این مدت 10049 قانون تصویب شد که 5585 قانون مربوط به قبل از انقلاب، 1525 قانون مربوط به دوران شورای انقلاب و 2939 قانون در نه دوره مجلس تصویب شد.


"به گزارش تابناک یزد"آقای لاریجانی در نشست خبری پایان مجلس نهم به تصویب 458 طرح و 216 لایحه در مجلس نهم اشاره کرد و گفت: 47 درصد از لوایح و 19 درصد از طرح ها به قانون تبدیل شد که نشان می دهد تمرکز مجلس روی لوایح دولت بوده است.


رئیس مجلس نهم با بیان این که تمرکز مجلس نهم به موضوع اقتصادی به عنوان موضوع  اصلی کشور بوده است؛ گفت: سهم قوانین اقتصادی 30 درصد قوانین مصوب بوده است.
آقای لاریجانی افزود: بعد از موضوع اقتصادی، مسایل اجتماعی در اولویت مجلس نهم بوده است.


رئیس مجلس نهم گفت: مجلس نهم تلاش کرد زمینه همکاری را با سایر قوا ساماندهی کند.
آقای لاریجانی افزود: مجلس نهم تلاش کرد برای برخی اصول قانون اساسی که خلا قانون گذاری داشت قانون مصوب کند که از جمله می توان به اصول مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، جرم سیاسی و ممنوعیت تفتیش عقاید و شنود اشاره کرد.


رئیس مجلس نهم ابراز امیدواری کرد؛ تجربیات نه دوره مجلس در مجلس دهم استفاده شود و مسایل اصلی کشور اولویت مجلس دهم باشد.


سئوال خبرگزاری ایرنا :
 آیا طرح نحوه ممنوعیت انتصاب اشخاص در مشاغل حساس که در روز پایانی مجلس نهم تصویب شد با شتابزدگی همراه نبود؟ چرا که دولت معتقد است نظرش تامین نشده است، و آیا مجلس آینده می تواند تغییری در این قانون بدهد؟


پاسخ: به نظر من خیلی با شتابزدگی این طرح تصویب نشده، حدود 5 یا 6 ماه این طرح در مجلس بررسی شد و اشکالات آن در کمیسیون بررسی شد نظر دولت این بود که باید در جلسات کمیسیون حضور پیدا می کرد و نظراتش را اعلام می داشت، البته نمایندگان دولت در روز تصویب طرح در مجلس نظراتشان را بطور کامل بیان کردند و بعد این طرح تصویب شد، درباره تغییر در قانون هم مجلس آینده در صورت لزوم می تواند قانون را تغییر دهد.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار شرق در مورد نقش ایران در رابطه با عراق و اینکه آیا فکر می کنید عملیات آزاد سازی فلوجه منجر به خروج داعش شود؟ گفت: امیدواریم تلاش هایی که انجام می شود صحنه را از حضور تروریست ها خلوت تر و شرایط را برای مردم آرام کند.

لاریجانی درباره رقابت خود و عارف برای تکیه بر صندلی ریاست مجلس دهم با اشاره به اینکه با عارف سلام و علیک داریم گفت: خیلی حساس نباشید دو روز دیگر صبر کنید مشخص می شود و رسانه ها به این مسائل دامن نزنند .
وی رسانه ها را از دامن زدن به این مسائل بر حذر داشت و افزود: ساختار مجلس کاملا دمکراتیک است و باید توجه داشته باشیم که از آن عدول نکنیم و نباید برآن فشار وارد کرد.
به گفته رئیس مجلس نمایندگان، نخبگان و خبرگان جامعه هستند و براساس این ساختار عمل خواهند کرد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که پرسید از مصوبات ماندگار مجلس نهم، قانون اجرای برجام است اما در حال حاضر مقامات دولتی، مجلس و کارشناسان نقض برجام را اعلام کردند، فوری ترین اقدام طرف ایرانی در قبال نقض برجام چیست؟ گفت: در حال حاضر در مورد سوئیفت مشکلی نیست و دررابطه با بانک های خرد نیز کارها در حال انجام است فقط مسائل و مشکلاتی در رابطه با بانک های بزرگ در مقابل ایران وجود دارد که در حال بررسی است که البته با روح برجام سازگار نیست.
او همچنین تاکید کرد اصلاحات موانع قانون ویزای آمریکا  هم از سوی وزارت خارجه دنبال می شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که پرسید از مصوبات ماندگار مجلس نهم، قانون اجرای برجام است اما در حال حاضر مقامات دولتی، مجلس و کارشناسان نقض برجام را اعلام کردند، فوری ترین اقدام طرف ایرانی در قبال نقض برجام چیست؟ گفت: در حال حاضر در مورد سوئیفت مشکلی نیست و دررابطه با بانک های خرد نیز کارها در حال انجام است فقط مسائل و مشکلاتی در رابطه با بانک های بزرگ در مقابل ایران وجود دارد که در حال بررسی است که البته با روح برجام سازگار نیست.
او همچنین تاکید کرد اصلاحات موانع قانون ویزای آمریکا  هم از سوی وزارت خارجه دنبال می شود.

رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد که پرسید بر اساس ماده 24 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی حفظ شان و منزلت و اقتدار و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان بر عهده هیئت رئیسه است ولی در ایام انتخابات اخیر یکی از نمایندگان مجلس نهم که به مجلس دهم هم راه پیدا کرده مصاحبه ای داشت که در آن مطالبی درباره کلیت مجلس مطرح شد که بازتاب ناخوشایندی در رسانه ها داشت، فضایی از رفتار نمایندگان و برخورد با خانمها مطرح شده بود که نه در جامعه مطلوب بود و نه در فضای بین المللی و حالا با گذشت 3 ماه از انتخابات چرا از طرف شما دفاعیه و حرفی زده نشده است گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم ایشان  آن مسائل را تکذیب کردند وگفتند قبول ندارند و اگر هم اشتباه سهوی از ایشان صورت گرفته باشد الان این موضع را ندارند و باید پذیرفت کسی که اشتباه خود را قبول کرده است، ماهم باید بپذیریم و نباید این موضوع را ادامه دهیم


خبرگزاری صدا و سیما هم از رئیس مجلس نهم پرسید مجلس نهم مواضع نسبتا خوبی درباره مسائل منطقه و بین المللی داشت و این حکایت از قدرت پارلمانی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد چگونه این روند در مجلس دهم ادامه پیدا می کند؟ که لاریجانی در پاسخ گفت: شرایطی که ما در آن قرار داریم شرایط نسبتا پر تنشی در منطقه و بین الملل بود، هم مسئله هسته ایی وجود داشت که باید مجلس در آن تصمیم گیری می کرد و هم بحران های پی درپی ای که ما در منطقه داشته ایم بنابراین حضور به موقع مجلس و اظهار نظر و تصمیم گیری و ارائه بیانیه باید صورت می گرفت چرا که مجلس، نمایندگان ملت هستند و سنگری است برای دفاع از حقوق ملت و این انتظار از مجلس آینده هم وجود دارد.

 علی لاریجانی رئیس نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود خطاب به اصحاب رسانه گفت: من ذهن شما را به سال 91 که آغاز کار مجلس نهم بود می برم، در آن سال عقاید مختلفی در مجلس وجود داشت. اما ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که با ایجاد فضای میانه روی از تمامی عقاید استفاده کنیم.


رئیس مجلس نهم افزود: ما این مشی را برای کشور مفید می دانیم زیرا از تمامی افکار در پیشبرد اهدافمان استفاده کرده ایم و این سیاست به سرمایه های انسانی در کشور کمک شایانی می کند.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس در خصوص کلانشهرهایی همچون تهران اظهار داشت: یکی از مشکلات شهر تهران حاشیه نشینی است که در طول این دوره از مجلس نشست های متعددی با وزرا در این زمینه جهت رفع مشکلات شهر تهران داشتیم.

خبرنگار خبرگزاری فارس از رئیس مجلس نهم درباره مشکلات مردم از جمله بیکاری و رکود و بی برنامگی دولت در زمینه اقتصادی پرسید، لاریجانی گفت: در شرایط فعلی رکود جدی است و رونق تولید باید در اولویت باشد.


رئیس مجلس نهم افزود: بزنگاه شرایط تغییر در اینجاست و دولت باید سریع تر عمل کند، در ستاد اقتصاد مقاومتی هم تصمیمات خوبی گرفته شده است و نگاه به آینده مثبت است ولی باید سرعت تغییر را بیشتر کنیم.


رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که پرسید با توجه به نزدیک بودن برخی نمایندگان مجلس دهم به دولت آیا این نگرانی وجود ندارد که چشمشان را بر روی نیازهای عمومی مردم ببندند؟ گفت: وجود آراء مختلف در مجلس، حسن است و برای دمکراسی خوب است و من فکر می کنم نمایندگان مجلس به سوگند شرعی که اول کار می خورند، پایبندند.


رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد درباره رایزنی ها برای ریاست و دیگر ارکان مجلس دهم گفت: در مجلس سازوکار طبیعی برای تصمیم گیری وجود دارد، ممکن است افراد مختلفی به اتاق من بیایند ولی پیام رسمی به بنده داده نشده است.

لاریجانی افزود: این روزها داستان سرایی زیاد است که البته اشتغال بدی نیست و موجب تفنن است.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی درباره اعزام زائران ایرانی به حج تمتع با توجه به فاجعه سال گذشته منا و ادامه تنش آفرینی های عربستان گفت: حج وظیفه و فریضه ای اسلامی است و باید به صورت طبیعی برگزار شود تا مردم هم بتوانند به خوبی این فریضه را ادا کنند.
رئیس مجلس نهم ادامه تنش ها و اختلاف افکنی ها را به ضرر عربستان دانست و افزود: مسا ئل و اختلافات عربستان با ما چه در یمن و چه کل منطقه به نفع  این کشور نیست.

رئیس مجلس نهم در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری الجزیره درباره مهمترین چالش های مجلس دهم و اینکه آیا مجلس آینده با چالش های بیشتر و بزرگتری همراه خواهد بود گفت: من نگاهم به مجلس آینده نگاه مثبتی است من اکنون چالش عمیقی نمی بینم که مانع حرکت مطلوب مجلس دهم باشد و من فکر می کنم افرادی که انتخاب شدند از یک فرهیختگی برخوردارند و اگرهم دارای عقاید مختلف باشند می توانند با گفتگو با هم روی مسائل اساسی کشور تمرکز کنند.


لاریجانی در پاسخ به سئوال دوم خبرنگار الجزیره در باره به اسارت گرفته شدن نیروهای ایرانی در خان طومان سوریه تصریح کرد: درباره مسئله خان طومان  رسانه ها به این موضوع خیلی دامن زدند و اخباری هم که منتشر شد تا آنجا که من اطلاع دارم دقیق نبوده، ولی در اینکه تروریست ها از یک فرصت آتش بس استفاده  کردند و با کمک تعدادی از کشورها سلاح وارد آنجا کردند و یک شرایط تلخی را بوجود آوردند تردیدی نیست. فکرمی کنم بعد از آن حادثه و برخی دیگر از اقداماتی که  در حاشیه آن صورت گرفت یک مقدار ذهن ها را دقیق تر کرد که برخی از کشورها و یا جریانها از فرصت آتش بس استفاده سو استفاده می کنند، لذا هم بر مذاکرات سیاسی تاثیر گذاشت و هم بر رفتار میدانی کشورها.

لاریجانی در آخرین نشست خبری خود پس از پایان کار مجلس نهم در پاسخ به خبرنگار الوفاق که پرسید مهمترین دستاورد مجلس نهم در زمینه دیپلماسی پارلمانی چه بود؟ گفت: پاسخ به این سوال به دو بخش تقسیم می شود یکی تصمیماتی که مجلس در درون خود برای مسائل و منافع کشورمی گیرد که یکی همین طرح هسته ای بود و چندین قانون دیگر که ازجمله آخرین آن اقدام متقابل در زمینه دزدی آمریکایی ها از منابع ایران بود بخشی هم مربوط می شود به روابط اعضای پارلمان با کشورهای دیگر که همانگونه که می دانید گروها ی دوستی وجود دارد که ارتباطات نمایندگان مجلس خیلی جاها فضای دیپلماتیک را تسهیل کرد این روابط هم با اروپا و هم با مناطق شرقی بود بخشی هم حضور در مجامع بین المللی بود مانند بین المجالس یا بین المجالس اسلامی یا بین المجالس آسیایی که نسبتا حضور فعالی پارلمانی داشتیم.


خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد دیگر خبرنگاری بود که از رئیس مجلس نهم پرسید: صاحب نظران براین عقیده هستند که فرصت شناسی در مقاطع خاص می تواند سرنوشت مطلوبی را ایجاد کند و در مقابل عدم بهره گیری ازاین فرصت ها ممکن است شرایط نامطلوب ایجاد کند این گزاره تا حد زیادی با موقعیت فعلی ایران هم پوشانی دارد و باتوجه به پیش شرط بهره گیری از این فرصت ها، در این مرحله که احتیاج به اجماع سیاسی هست ازنظر شما این اجماع در چه سطحی است و اگر ضعف وجود دارد چه راهکاری برای رفع این ضعف دارید؟ لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: ما وقتی فعل سیاسی چه در داخل و چه در بخش بین الملل انجام می دهیم تلاش می کنیم که برای آن آثار مطلوبی ایجاد کنیم باید وفاق هرچه بیشتر باشد. در مسئله برجام مناقشه در کشور وجود داشت وقتی تصمیم گیری شد براساس آن کشور باید بهره ی بیشتری ببرد مهم ترین بهره این است که فضای کسب و کا ر را تسهیل کنیم سرمایه گذاری در کشور راحت تر صورت بگیرد این احتیاج به وفاق دارد من درکل وفاق در کشور را خوب می دانم و این هم به خاطر نعمت وجود ولایت فقیه هست که همه ی آرا را توانسته زیر چتر خود داشته باشد اگر نگاهی به کشورهای همسایه داشته باشیم می بینیم چقدر آشفتگی دارند حتی آنجایی که مشکلات به هم ریختگی و امنیتی نداشته باشند اما به هم ریختگی سیاسی دارند با وجود رهبری هوشمندی که داریم توانسته ایم همه این اختلافات را در درون یک مسیر تکاملی سوق دهیم و این مقدار اختلاف در جایی که دموکراسی هست عجیب نیست.

علی لاریجانی رئیس مجلس نهم در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی افراد و اعضای گروه های سیاسی رویکردشان درباره شما قبل و پس از انتخابات تغییر کرده گفت : این را باید از خود آنها بپرسید ولی رویکرد و منش من نسبت به قبل تغییری نکرده است .
رئیس مجلس نهم گفت : فراکسیون ها سایه احزاب در مجلس محسوب می شوند و بر اساس شرایط درونی مجلس شکل می گیرند و اینکه فردی علاوه بر عضویت در فراکسیونی سیاسی عضو فراکسیون تخصصی دیگری باشد هیچ ایرادی ندارد و پیشتر هم سابقه داشته است .
وی افزود : در باره برخی اختلاف نظرها درخصوص مجلس آینده هم بهتر است وارد مناقشات نشویم .


لاریجانی درباره نقش احزاب در شکل گیری مجلس دهم و همچنین نقش گروه های سیاسی در مجلس آینده گفت : در کشور ما احزاب به معنای واقعی و قوی و دارای اساسنامه وجود ندارد و این یک مشکل جدی است.
رئیس مجلس نهم افزود:  بسیاری از گروه های سیاسی در کشور ما در زمان انتخابات تابلو دارند و لیست هم ارائه می دهند که البته این لیست بر اساس رای افراد و سرشناس بودن آنها و نه تمایل به گرایش ها شکل می گیرد. در این نوع ایجاد گروه های سیاسی در زمان انتخابات در کشور ما یک نوع کمک به تقویت سیاسی و تربیت سیاسی قوی دارای برنامه وجود ندارد. اگر بتوانیم کمک کنیم که احزاب چه در زمان انتخابات و چه قبل و بعد از آن جایگاه خود را در جامعه بیابند به نفع کشور است و در این زمینه باید به تربیت کادر و داشتن برنامه در احزاب سیاسی کمک کرد که این امر نیازمند تعامل بین همه است.

رئیس مجلس نهم در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا نگرانی از تکرار حاشیه های مجلس ششم در مجلس دهم وجود دارد گفت: من ارزیابی در این خصوص که این مجلس شباهتی به مجلس ششم دارد ندارم ، ما نباید از این تمثیل ها استفاده کنیم این مجلس از جنس متفاوتی است فکر می کنم تجربیات گذشته یک عقلانیتی به همه گروهای سیاسی داده که از زمان، درست استفاده کنند و وقتشان را صرف اینگونه حاشیه سازی ها نکنند ، برداشت من از مجلس آینده این است که حرکت مثبتی خواهد داشت و به دور از این تنشهای که شما مثال زدید خواهد بود.

رئیس مجلس نهم، در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آیا با شروع کار مجلس دهم تغییراتی در بدنه دولت شاهد خواهیم بود گفت: برای یک کار جدی تر احتیاج به تنفس جدید در حوزه هایی هست که بتوانند با شتاب بیشتری حرکت کنند. واقعا برای رونق تولید و راه افتادن چرخه اقتصادی باید شتابمان را در کار بیشتر کنیم  هم دولت باید وسیع تر کارکند و اگر تغییری لازم دارند بدهند و مجلس به این کار کمک می کند اگر لزومی می بینند به این کار تغییرات را بدهند به شرط اینکه نتیجه بخش باشد. تغییر، زمانی نتیجه بخش است که افرادی که می آیند قوی تر و با اندیشه بهتر بتوانند کار را انجام دهند.


لاریجانی در پاسخ به سئوال دیگری درباره تصویب طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات امریکا علیه ایران و اتباع ایرانی و اینکه آیا اساسا ما اموالی از امریکایی ها در کشور داریم که امکان مصادره آن وجود داشته باشد گفت: قبلا هم چنین تصمیمی گرفته شد و در محاکم ما حکم هایی در این خصوص صادر شده بود این حکم ها زمانی نافذ خواهد بود که دو طرف از آن استفاده کنند، اینکه الان اموالی باشد خیر ولی ممکن است در آینده زمینه هایی برای آن فراهم شود.

لاریجانی در ادامه نشست خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهیختگان که پرسید با توجه به اینکه نام شما در لیست کاندیداهای ریاست مجلس دهم در کنار نام عارف قرار دارد دقیقا چه برنامه ای دارید؟ و با توجه به اینکه موجی در جامعه خواستار تغییر هستند آیا شما همچنان به روال قبل ادامه می دهید یا برنامه جدیدی دارید؟ گفت: به طور دقیق برخی تصمیمات در ظرف زمانی و مکانی خودش گرفته می شود و بر حسب اینکه شرایط چه اقتضایی بکند برنامه مدونی باید ارائه داد ولی من فکر می کنم کمی بیاندیشیم آنچه که امروز مردم ما طلب می کنند حل مشکلات اساسی اقتصادی است ، واقعا فریاد را باید کنار گذاشت چراکه ما از نظر بنیه اقتصادی ضعف داریم و در زمینه تصمیمات منطقه ای ، تصمیمات درست و عاقلانه ای گرفته ایم و خوب جلو رفته ایم. من وقتی به صحنه منطقه نگاه می کنم می بینم جمهوری اسلامی ایران دقیقترین تصمیمات استراتژیکی منطقه را داشته و خوب عمل کرده است، در صحنه بین المللی روی هم رفته درست عمل کرده ایم، آنچه که ضعف کشور ما محسوب میشود مشکلات اقتصادی است.


یک کشور برای پیشرو بودن ابتدا باید از یک اقتصاد سالم و زاینده برخوردار باشد از این رو همه گروههای سیاسی، رسانه ها و نمایندگان مجلس باید دغدغه اصلی شان یک حیات پر توفیق و سعادتمند برای کشور باشد و درد اصلی را شناسایی و به آن طبیبانه نگاه کنند، اگر نگاه طبیبانه باشد نمی توان بر سر موضوعی که بر زمین مانده است بر حواشی ان سینه زد، باید آداب حل این مشکل را یافت که در این راهیابی  راهکار هم افزایی سیاسی اهرم کمکی خواهد بود لذا اینکه من گفته ام ما مشی میانه روی را انتخاب کرده ایم، یک امر میلی نبوده بلکه ضرورت زمانه اقتضا می کند. ما از حواشی باید بپرهیزیم و هم افزایی ایجاد کنیم چرا که امروز ضرورت زمانه ایجاب می کند در این موضوع بیش از گذشته تمرکز نماییم.

رئیس مجلس نهم پاسخ این سوال را هم که آقای عارف مسئله اقتصادی را جزء اولویت های مجلس دهم اعلام کرده آیا شما هم چنین اولویتی در برنامه هایتان برای ریاست مجلس دهم وجود دارد یا خیر گفت: در مجلس برنامه ها را نباید رئیس مجلس ارائه دهد، یک استراتژیک با کمک نمایندگان در هر دوره مجلس شورای اسلامی تدوین می شود و محور این دوره هم اقتصادی خواهد بود اما اینکه مثلا درباره تسهیل سرمایه گذاری خارجی باید کار کنیم یا نه، درباره تشویق صادرات باید کار کنیم یا نه، آن را را باید در یک کار جمعی که از درون کمیسیون ها خارج می شود و با فکر جمعی است تدوین کرد که در مجلس قبلی نیز همین روش انجام شد و در مجلس دهم نیز ادامه خواهد یافت، سیستم مجلس اینطور نیست که رئیس مجلس بگوید این برنامه است و همه به خط شوند، این روش درست نیست و راه درست این است که در کمیسیون ها بررسی و اولویت ها مشخص و پس از جمع آوری نظرها با کمک مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تبدیل به استراتژی شود.
 

رئیس مجلس نهم در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار "برنا" درخصوص بررسی صلاحیت نامزدها پس از انتخابات، گفت: در این خصوص باید به نظامات قانونی در کشور پایبند باشیم.


به گزارش "تابناک یزد" علی لاریجانی به قوانینی در این خصوص اشاره کرد و افزود: شورای نگهبان باید در زمان مشخص نظر نهایی و قطعی خود را بدهد و زمان نظارت این شورا نمی تواند به بعد از انتخابات تسری پیدا کند. اما تفسیر شورای نگهبان متفاوت بوده و این شورا معتقد است نظارت استصوابی بعد از انتخابات هم ادامه پیدا می کند.


رئیس مجلس نهم گفت: من در این قضیه با مقام معظم رهبری هم نظر خودم را بیان کردم که تفاوت نظری بین ما و شورای نگهبان وجود دارد.
لاریجانی با بیان این که من از "هیئت حل اختلاف" خواستم نظر خود را بیان کند؛ افزود: ظاهرا نظر "هیئت حل اختلاف" هم به نظر شورای نگهبان نزدیک تر است؛ بنابراین ساز و کارش همین بود که طی کردیم.


رئیس مجلس نهم پیشنهاد کرد این موضوع در مجلس آینده سامان پیدا کند.
او تاکید کرد: اظهار نظر درباره صلاحیت افراد مربوط به همان زمانی است که قانون گذاشته است و اگر از آن زمان به بعد اطلاعاتی بیاید باید به مجلس ارائه و در آنجا بررسی شود، اما شورای نگهبان نظرش در این خصوص متفاوت است.


خبرنگار روزنامه "وقایع اتفاقیه" در ادامه این نشست خبری پرسید؛ تصمیم گیران «لیست امید» تصمیم گرفتند شما را با هدف تعامل بیشتر در «لیست امید قم» قرار دهند و شما هم پذیرفتید اما پس از برگزاری انتخابات شما به سوی جریان دیگری رفتید. پس از تعیین تکلیف هیئت رییسه مجلس شما به سوی «فراکسیون امید» یا به سوی «تندروهای اصولگرا» می روید؟
رئیس مجلس نهم در پاسخ به این پرسش گفت: من تقاضایی نکردم کسی مرا در لیستی قرار دهد نه در لیست امید و نه در لیست غیر امید.
لاریجانی با تاکید بر این که من در انتخابات مستقل آمدم؛ خاطر نشان کرد: هر کسی به میل خودش من را در لیست خودش اضافه کرده است، بنابراین ما حسابی در هیچ زمینه ای با کسی نداریم.
رئیس مجلس نهم تصریح کرد: ما یک مشی از قبل داشتیم و همان مشی را ادامه می دهیم و مشیمان این است که فضای کنونی کشور را با میانه روی و عقلانیت اداره کنیم.
او با بیان این که این ساز و کار به نفع کشور است؛ گفت: هر کسی این سازوکار را قبول کند؛ بیاید و روی سر ما جا دارد.
رئیس مجلس نهم اضافه کرد: مناقشاتی که ریشه تاریخی دارد در حل مسایل کمکی نمی کند و باید در مسایل اصلی کشور هم صدا بشویم و این به نفع کشور است.
او خاطر نشان کرد: هر کس این مشی را داشته باشد و از هر گروهی باشد از همکاری ما برخوردار خواهد بود و در اوضاع کنونی باید به مسایل اصلی کشور بپردازیم که مورد علاقه ماست.
رئیس مجلس نهم در پاسخ به پرسشی درباره تعداد و قرائت تحقیق و تفحص ها در مجلس گفت: از تحقیق و تفحص باید در جاهایی استفاده شود که مسایل حاد است و نمی توان از دیگر ابزارها استفاده کرد.


لاریجانی افزود: تحقیق و تفحص زمان و هزینه بر است و همیشه توصیه کردیم که از دیگر ابزارها از جمله ماده 236 به جای تحقیق و تفحص استفاده شود.
رئیس مجلس نهم گفت: در مجلس نهم؛ 6 تحقیق و تفحص قرائت شد و  نمایندگان نیز از برخی تحقیق و تفحص ها در مسیر منصرف شدند.

خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار