کد خبر: ۲۲۹۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸ 15 May 2016

به گزارش تابناک یزد،«تب‌برفکی»، یک بیماری ویروسی مهلک است که باعث زخم شدن زبان و پای دام‌ها می‌شود و این امر کاهش وزن و میزان شیردهی آنها را به‌دنبال داد.

این بیماری پارسال به‌دنبال وجود پاره‌ای از مشکلات در تأمین واکسن از یک سو و البته ورود سویه‌های جدیدی از این بیماری در برخی نقاط کشور شایع شد.

اما مدیرکل دامپزشکی استان یزد می‌گوید: این بیماری در استان یزد کاملاً تحت کنترل است و از ابتدای سال تاکنون نیز موارد بسیار محدودی از دام‌ها دچار این بیماری شده‌اند.

دکتر «علی‌اکبر حدادزاده» با بیان این‌که عامل شیوع این بیماری، کمبود واکسن و ورود سویه‌های جدید به کشور است، تصریح می‌کند: با وجود این‌که پارسال، در رابطه با تولید و واردات واکسن تب برفکی با محدودیت‌هایی مواجه بودیم، اما استان یزد از جمله استان‌هایی بود که توانست جمعیت قابل توجهی از دام‌های خود را در مقابل این بیماری واکسینه کند.

وی اضافه می‌کند: به‌طور معمول هر پنج سال یک بار، سویه‌ی جدید این بیماری از طریق واردات غیرقانونی و قاچاق دام، به کشور وارد می‌شود اما طی دو سال اخیر بروز سویه‌های جدید بیشتر شده که می‌تواند از طریق قاچاق بیشتر دام یا تغییر شکل ویروس باشد.

حدادزاده معتقد است که مهم‌ترین مسأله در این خصوص، کنترل مرزها و جلوگیری از واردات و قاچاق دام زنده است.

وی می‌گوید: در زمان شیوع این بیماری باید حتی از انتقال و جابه‌جایی دام زنده از منطقه یا استانی به استان دیگر جلوگیری کرد و در صورت نیاز یک استان، گوشت بسته‌بندی شده را به آن منطقه فرستاد.

مدیر کل دامپزشکی استان عنوان می‌کند: واکسیناسیون به‌موقع و رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای نقش بسزایی در پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی دارد و با توجه به شیوع سویه جدید بیماری تب برفکی در کشور، ضرورت پوشش مناسب واکسیناسیون جمعیت دام سنگین در استان علیه بیماری تب برفکی از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در این‌باره اعلام می‌کند: از همین‌رو نیز با همکاری بخش خصوصی در فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی امسال که از ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا 13 خرداد ادامه دارد، 40 هزار رأس گاو و گوساله و 300 هزار رأس گوسفند در استان یزد مایه‌کوبی می‌شوند.

حدادزاده از همکاری خوب دامداران استان در این مرحله از مایه‌کوبی تقدیر می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که نقل و انتقال غیرمجاز دام، یکی از علل اصلی رخداد بیماری در واحدهای دامی به‌ویژه پرواربندی‌هاست، از دامداران درخواست می‌شود به‌منظور حفظ سرمایه دامی خود و سایرین، اصول قرنطینه و امنیت زیستی را رعایت کنند و در طول اجرای طرح و حداقل 14 روز پس از واکسیناسیون از جابجایی دام خود خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین به دامداران یادآور می‌شود که در صورت مشاهده علائم بیماری هم‌چون تاول‌های دهانی و زخم‌های پا و... مراتب را سریعاً به اداره دامپزشکی شهرستان منعکس یا از طریق شماره چهار رقمی ۱۵۱۲ و نیز سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع‌رسانی کنند.

دکتر «محمد عبدالحسین‌زاده» مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان هم با اشاره به اجرای فاز اول طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی، عنوان می‌کند: در فاز اول 27 اکیپ ویژه دولتی و خصوصی در سطح استان نسبت به مایه‌کوبی بیش از 40 هزار رأس گاو و گوساله اقدام می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: واکسیناسیون سراسری گوسفند و بز نیز با فراهم شدن واکسن مخصوص تا پایان اردیبهشت‌ماه برای 300 هزار رأس گوسفند و بز استان یزد آغاز می‌شود.

این مقام مسئول نیز در خصوص این که چه اقدامات دیگری علاوه بر واکسیناسیون به کنترل این بیماری کمک می‎‎کند، اظهار می‌کند: در صورت مشاهده کانون‌های بیماری به‌منظور جلوگیری از شیوع آن، ضمن اطلاع به شبکه دامپزشکی محل، دام بیمار باید در محل جداگانه قرنطینه شده و ضدعفونی جایگاه انجام شود.

وی اضافه می‌کند: از تردد بی‌مورد افراد به محل دامداری و حمل و نقل دام هم باید خود‌داری شود هم‌چنین پس از انجام واکسیناسیون تا حداقل دو هفته لازم است که هیچ گونه جابجایی دام صورت نگیرد.

عبدالحسین‌زاده با تأکید بر رایگان بودن این طرح، یادآور می‌شود: اجرای طرح توسط دو بخش دولتی و خصوصی و در سراسر استان انجام می‌گیرد و انتظار می‌رود دامداران همکاری لازم را با اکیپ‌های مذکور مبذول کنند، چکمه و لباس کار مخصوص دامداری را برای افراد واکسیناتور تهیه کرده و برای مقید کردن دام هنگام واکسیناسیون محل مخصوص واکسیناسیون دام آماده باشد تا با رعایت شرایط قرنطینه‌ای در حفظ سرمایه‌های دامی خود و سایر دامداران گام مؤثری برداشته باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار