عدم درک مردم از اهمیت بنایی تاریخی که به ثبت ملی رسیده است عدم آگاهی از تاثیر فرهنگی چنین اثری را می رساند و توجه بیشتر متولیان میراث فرهنگی استان یزد در حوزه اطلاع رسانی را می طلبد.
کد خبر: ۲۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸ 11 April 2015
به گزارش تابناک یزد، آثار باستانی هر کشور پیشینه تاریخی آن کشور محسوب می گردد و این آثار دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند مردم با دیدن آنها به وحدت ارزش های انسانی پی می برند و آثار باستانی را میراثی همگانی می دانند. هر تکه ای از ایران دارای ارزش تاریخی است و تمدنی چند هزارساله است و برای حفظ و نگهداری آن باید تلاش بسیار نمود.
میدان امیرچخماق نام میدانی در شهر یزد است. مجموعه بناهای تاریخی امیرچخماق یزد شامل بازار، تکیه، مسجد و آب انبار که قدمتشان به دوره تیموریان (قرن ۹ هجری) بر می گردد و در فهرست آثار تاریخی کشور نیز به ثبت رسیده‌اند.
در کمال ناباوری شاهد صحنه شستن لباس در حوض این اثر ملی و تاریخی بودیم.
این موضوع بی شک نشانگر عدم آگاهی مردم و عدم درک از اهمیت بنایی تاریخی است که به ثبت ملی رسیده است و حالا دیگر یک بنای تاریخی شهر یزد نیست بلکه همه ایرانیان در آن سهم دارند و روزانه تعداد زیادی گردشگر خارجی نیز از این فضا بازدید می کنند، گردشگرانی که به عبارتی سفیران فرهنگی ایران در دیگر کشور ها هستند؛ بنابراین توجه بیشتر متولیان میراث فرهنگی استان یزد را می طلبد.
 جای تردید نیست که هر گونه هزینه ای در راه حفظ و حراست و افزایش درک مردم جامعه از اهمیت این آثار به مصرف برسد از نظر حفظ حیثیت ملی در خور تحسین است.
گردشگران امیر چخماق را میدانی در شهر یزد می‌شناسند که در آن بنایی چند طبقه، مسجد و حسینیه‌ای به همین نام وجود دارد. ساختمان بنای امیر چخماق ورودی بازارچه و بخشی از این حسینیه‌ است که در قرن ۱۳ هجری بنا شده‌است. حسینیه امیر چخماق توسط یکی از فرمانروایان یزد خراب شد هم اکنون این بنا در حال بازسازی و تبدیل دوباره به حسینیه می‌باشد.
مسجد امیر چقماق که در تاریخ های یزد به نام مسجد جامع نو نیز خوانده شده و در دوره صفوی بنا بر عبارتی که در جماعتخانه آن نفر شده به چقماقیه معروف بوده به همت امیر جلال الدین چقماق شامی حاکم یزد و زن او ستی (بی بی) فاطمه خاتون احداث شده است وی از امراء و سرداران تیموری و مقرب درگاه شاهرخ بود و در عهد او به حکومت یزد منصوب شد و خدماتی چند در آبادانی و توسعه شهر مذکور کرد که اهم همه آنها بنیاد نهادن همین مسجد است. این مسجد که در سال 841 به پایان رسید بدون تردید از حیث زیبایی، وسعت ، اهمیت و اعتبار بعد از مسجد جامع شهر قرار دارد و بر ضلع جنوبی میدانی قرار دارد که به میدان امیر چقماق معروف است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار