معاون گردشگري و زيارتي استانداري فارس گفت: براي ايجاد شهرك صنايع دستي استان فارس زمين به وسعت 30 هكتار نياز است كه در اين زمينه از بين چند قطعه زمين، يك زمين براي ايجاد اين شهرك مشخص و قطعي شد.
کد خبر: ۲۱۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲ 11 April 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:شاپور رستمي بيان كرد: اين قطعه زمين مشخص شده به وسعت 30 هكتار و در حاشيه بزرگراه حسيني الهاشمي شيراز است كه پس از بررسي هاي همه جانبه كارشناسان و سرمايه گذار براي احداث شهرك صنايع دستي استان فارس مشخص شد.

وي افزود: پيش از اين سه قطعه زمين با مشخصات مورد نياز براي شهرك صنايع دستي مد نظر بود كه بر اساس نيازسنجي ها و اولويت ها از جمله تسهيل در دسترسي، يك زمين براي احداث اين شهرك در شيراز قطعي شد.

رستمي اظهارداشت: در مرحله بعد مشاوران طرح توجيحي و مطالعاتي شهرك صنايع دستي را آماده مي كنند و ارائه مي دهند تا در صورت تاييد و تصويب؛ كار به مرحله انعقاد قرارداد و عملياتي شدن پروژه برسد.

وي اضافه كرد: هم اكنون مقدمات اوليه براي ايجاد شهرك صنايع دستي در استان فراهم شده و در سالجاري عمليات اجرايي احداث اين شهرك آغاز مي شود.

معاون گردشگري و زيارتي استانداري فارس ادامه داد: سرمايه گذار براي شهرك صنايع دستي استان مشخص شده و مسايلي از جمله نقشه برداري، اجرا، نحوه فروش در قالب يك بسته سرمايه گذاري ارائه مي شود اما هنوز ميزان معيني از حجم سرمايه گذاري در اين پروژه مشخص نشده است.

او با بيان اينكه ايجاد شهرك صنايع دستي در استان يك اقدام ضروري براي حمايت از هنرمندان و فعالان اين بخش است عنوان داشت: تلاش مي كنيم براي احداث و راه اندازي شهرك صنايع دستي در استان، بخش غير دولتي و انجمن هاي فعال در حوزه صنايع دستي استان را به كار گيريم تا اين بخش در استان رونق و توسعه يابد.

رستمي افزود: قرار است در اين شهرك صنايع دستي مباحث مربوط به صنايع دستي از جمله توليد، عرضه، بسته بندي، فروش و نمايشگاه ايجاد شود.

وي با بيان اينكه شهرك صنايع دستي استان زمينه مناسبي براي احياي هنرهاي صنايع دستي فراموش شده و يا در حال فراموشي در استان است بيان كرد: هم اينك حدود 120 رشته صنايع دستي در استان فارس فعال است كه 200 هزار نفر به طور مستقيم و غير مستقيم در بخش صنايع دستي استان فارس فعاليت مي كنند لذا راه اندازي اين شهرك مي تواند اقدامي موثر در انسجام و اشتغال پايدار در بخش صنايع دستي باشد.

او با بيان اينكه پتانسيل هاي فارس در بخش صنايع دستي شهرت جهاني دارد اظهارداشت: صنايع دستي يكي از بخش هاي موثر در صنعت گردشگري است كه با توجه به ظرفيت هاي استان در اين زمينه مي تواند در بخش ايجاد اشتغال مستقيم و پايدار در فارس تاثيرگذر باشد.

رستمي با توجه به نام گذاري امسال به نام اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل اضافه كرد: ازتمام توان و ظرفيت ها در استان استفاده مي كنيم تا شعار امسال را در بخش صنايع دستي و گردشگري به صورت عملي محقق شود.

فارس يكي از قطب هاي توليد صنايع دستي در كشور است زيرا از 250 رشته صنايع دستي موجود در كشور 120 رشته در اين استان وجود دارد كه از اين تعداد 85 رشته صنايع دستي در فارس فعال است.

رشته هاي خاتم سازي، قلمزني، كاشي هفت رنگ، خوشنويسي، نگارگري، تذهيب، نقاشي قهوه خانه اي، طراحي سنتي، گره چيني، گچبري، آيينه كاري، ميناسازي، حجاري، جواهرسازي، چرم دوزي و نقاشي روي چرم، از جمله رشته هاي فعال صنايع دستي در فارس است.

مرمت نسخ خطي، جلد سازي و صحافي سنتي، مرمت آثارهنري، رفوگري، مرمت بناهاي تاريخي، كتاب آرايي، قلمكار سازي، حصيربافي و معرق، سوزندوزي، رودوزي سنتي، شيشه گري، نقاشي روي شيشه، تراشكاري روي شيشه، كاشي سازي و نازك كاري چوب از ديگر رشته هاي فعال صنايع دستي در استان فارس به شمار مي آيد.

برخي از توليدات صنايع دستي استان فارس از شهرت بين المللي برخوردار و داراي شناسه جهاني است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار