گروهی از دانشجویان و مردم نیکوکار شیراز در اقدامی خداپسندانه با راه‌اندازی بازارچه خیریه هزینه‌های تهیه پوشاک نوروزی کودکان کار را جمع‌آوری کردند.
کد خبر: ۱۹۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶ 05 March 2016
تابناک فارس به نقل از مهر:اعضای جمعیت دانشجویی امداد مردمی امام علی(ع) با همکاری موسسه دیباگران(نویدپارس) فضایی را فراهم کردند تا در آستانه نوروز ۱۳۹۵ در محوطه بیرونی این موسسه مواد غذایی و آنچه موردنیاز خانواده‌ها است در قالب بازارچه عرضه شود.

این بازارچه خیریه‌ای در فضای نه‌چندان گسترده یک موسسه آموزشی دایر شده و باوجود راهروهایی گرچه باریک پذیرای شماری از جوانانی است که با عشق به کار نیک میزهای مقابل خود را گروهی یا انفرادی اداره کرده و هرچه در کشکول و توشه داشتند ارائه می‌کردند.

مردم با گذر از میان این میزهای ساده، اما صمیمی پای سخن این دختران و پسران ایستاده و درنهایت سبد خرید خود را به نیت خیر از کیک، شیرینی، تخم‌مرغ رنگ‌شده، شمع، تیرامیسو و ... پرکرده تا سبد کودکان معصوم خالی نماند.

در خلال این گشت‌وگذار است که بانویی جوان که رتق‌وفتق امور بازارچه را بر عهده دارد و در میان مردم و غرفه داران لحظه‌ای یکجا بند نمی‌شود می‌پذیرد هرچند کوتاه با خبرنگار ما سخنی بگوید و دریکی از کلاس‌های این موسسه به پرسش‌های پاسخ دهد.

موژان انصاری می‌گوید: جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) و موسسه نوید پارس در این بازارچه نزدیک به ۴۰ غرفه برپا کرده‌اند و خوراکی‌ها، گل و صنایع‌دستی که توسط خانواده‌ها و کودکان تحت پوشش جمعیت تولیدشده‌اند در کنار کیک و شیرینی عرضه می‌شود.

وی این برنامه یک‌روزه در قالب بازارچه خیریه را سومین گام جمعیت امام علی(ع) عنوان کرده و می‌گوید: هزینه این بازارچه کاملاً صرف پوشاک نوروزی کودکان کار می‌شود.

انصاری کودکان تحت پوشش این خیریه را زیر ۱۵ سال ذکر می‌کند و می‌گوید: غالب این کودکان در خیابان‌ها کار می‌کنند و محروم از تحصیل هستند یا چنانچه مدرسه می‌روند دچار مشکلات تحصیلی بسیاری‌اند که جمعیت امام علی(ع) افزون بر کمکی که به خانواده‌های این کودکان می‌کند درزمینهٔ آموزش درسی و مهارت‌های زندگی و کلاس‌های هنری به آن‌ها خدمات می‌دهد.

وی از ۶۰ کودکی می‌گوید که زیر نظر این خیریه قرار دارند و نیازهایی که می‌تواند توسط مردم در آستانه نوروز تأمین شود و یکی از آن‌ها پوشاک است.

انصاری اشاره می‌کند: گروهی از شیرینی فروشی‌ها و کافه‌های شیراز در این رویداد مشارکت کردند.

وی همزمانی این بازارچه با برنامه‌های جشن نیکوکاری را باعث رونق آن دانست و گفت: در آستانه نوروز باوجود قرار گرفتن در دهه فاطمیه تنها تاریخی که می‌شد بازارچه را برپا کرد این روز بود که خوشبختانه با استقبال مردمی روبه‌رو شد.

انصاری به تنها مهمان فرهنگی این بازارچه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: زهرا سعیدی، بازیگر و نویسنده در این بازارچه حضور یافت. همچنین در قالب برنامه‌های جنبی، اجرای موسیقی زنده و جشن امضای کتاب هم در این بازارچه برقرار است.

بازارچه هرچه به ساعت‌های میانی برپایی می‌رسد پذیرای شمار بیشتری از مردم است که برای مشارکت در آن وارد موسسه می‌شوند و باوجوداینکه می‌شد انتظار داشت چهره‌های مطرح شیراز ازجمله ورزشکاران و هنرمندان هم در میان آن‌ها قرار گیرند به گرمی مهمان جوانانی می‌شوند که سفره ساده‌ای پهن کرده‌اند تا سفره خانواده‌های نیازمند و کودکان معصوم کار خالی نماند.

یکی از این جوانان بانویی است که نمی‌تواند احساس خود را پنهان کند و می‌گوید: دومین باری است که در این‌چنینی برنامه‌هایی شرکت می‌کنم و در بازارچه پیشین که کیک و چای عرضه می‌کرد هم مشارکت داشتم.

فخرالسادات امام قرشی که از سال گذشته با جمعیت آشنا شده، معتقد است باید کمی مهربان‌تر باشیم و بچه‌های کار را دریابیم، چراکه وقتی آن‌ها را می‌بینیم دل هر انسانی می‌گیرد.

او که نمی‌تواند جلوی بغض خود را بگیرد و گوشه چشم تر خود را با انگشتان سخاوت پاک می‌کند تا شاید به ما یادآوری کند ممکن است در این دقایق کودکی در شب‌های سرد میانه اسفند اشکی سرازیر روی صورت داشته باشد که کسی را یارای پاک کردنش نیست، می‌گوید: یک روز برپایی بازارچه کافی نیست، همین‌که مردم از این بازارچه‌ها استقبال می‌کنند جای شکر باقی می‌گذارد که هنوز همه از سنگ نشده‌اند و مهربانی هست.

یکی از جوانان هنرمندی که در این بازارچه فعالیت پررنگی دارد پوریا منتظر است که با برپایی غرفه عرضه گل برای نخستین بار در چنین رویدادی همکاری می‌کند و می‌گوید: آمادگی خود را برای برپایی بازارچه‌های بعدی اعلام کردم و معتقدم با برگزاری برنامه‌های موسیقی محور می‌شود فضای گرم‌تری به این بازارچه‌ها داد. ازاین‌رو، با اجرای موسیقی به شیوه کنسرت یا «پلی بک» امیدواریم در برنامه‌های بعدی همکاری گسترده‌تری داشته باشیم.

در روزهایی که جشن نیکوکاری با برپایی خیمه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی همه را دعوت به نیکوکاری می‌کنند این بازارچه بدون تبلیغات رسمی و رسانه‌ای فضای گرم حمایت را فراهم ساخته و افسوس که در میان آن‌ها که به فضای بازارچه پای می‌گذارند از مشارکت نام‌ها و عنوان‌ها خبری نیست.

آیدا فاروقی که با برپایی میزهای عرضه تُست و شیرکاکائو در بازارچه مشارکت کرده می‌گوید: استقبال مردمی بسیار شورانگیز است و تمامی خوراکی‌ها زود فروش رفتند.

او که دست‌کم ۵۰ تست روی میز قرار داده که حاصلش ۲۵۰هزار تومان بود، معتقد است: به برپایی چنین بازارچه‌هایی باید بیش از این پرداخت به شرطی که خیریه‌های بیشتری مشارکت کنند. هرچه که تعداد این بازارچه بیشتر شود و در خانه‌های ایرانی گسترش یابند، کودکان بیشتری به نسبت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) شیراز از سال ۱۳۸۵ با آیین کوچه گردان عاشق فعالیت خود را آغاز و به اجرای طرح‌های هماهنگ جمعیت در شیراز پرداخته است و اکنون افزون بر اجرای این طرح‌ها، به‌صورت تخصصی بر معضل کودکان کار و خیابان، که به علت فقر و مشکلات خانوادگی در معرض آسیب‌های جسمی و روانی هستند، متمرکزشده و به ارائه طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی چون کلاس‌های سوادآموزی، نقاشی، تئاتر، بازی‌های فکری، اردوهای علمی و ... می‌پردازد.

آن‌گونه که فاروقی از «خانه‌های ایرانی» نام می‌برد، ایجاد این خانه‌ها باهدف ارائه خدمات آموزشی، پزشکی، روانشناسی، ورزشی و ... به کودکان و خانواده‌های تحت پوشش در محله‌ها و مناطق محروم یکی از مهم‌ترین پروژه‌های جمعیت برای متمرکز کردن برنامه‌های خود در مناطق معضل خیز و توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش است. اینک جمعیت نامبرده دارای ۸ خانه ایرانی در ایران است و هنوز برای گسترش آن می‌کوشد.

در میان میزهای بازارچه دو میز به محصولات و تولیداتی اختصاص‌یافته که چشم هر مراجعی را در ورود به آن معطوف می‌کند؛ ماگ هایی با طرح‌های جذاب و کودکانه در کنار تخم‌مرغ‌های رنگین روی یک میز قرار دارد و ساک‌هایی با طرح‌های ساده و رنگارنگ میز دیگری را پرکرده‌اند.

دالوند، مسئول این غرفه‌ها می‌گوید: این محصولات با عنوان «سبزین دست» کار دست کودکان کار و مادران سرپرست خانواری است که توسط آن‌ها تهیه می‌شود. این کیف‌ها و ساک‌های خرید دوستدار محیط‌زیست با این هدف طراحی‌شده‌اند که مردم از کیسه‌های نایلونی و پلاستیکی کمتر استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه این کیسه‌ها و ساک‌ها قابل‌جذب در طبیعت است، اشاره می‌کند: این کیسه‌ها توسط مادرها دوخته و توسط کودکان نقاشی می‌شوند تا در بازار عرضه شوند. این محصولات قابل‌دسترسی در فروشگاه‌های اختصاصی این موسسه است.

دالوند معتقد است: با استقبال خوبی که شاهدیم، این فرهنگ در مردم نهادینه شود که کمتر از کیسه‌های نایلونی استفاده کنند.

از پله‌های مترو چهارراه زرگری که پایین می‌آیم در پی واژگانی‌ام که این بازارچه و دیگر بازارچه‌های نیکوکاری را در هیاهوی شب‌های منتهی به سال نو توصیف کنند که کودکی با چهره‌ای معصوم که از سرما به گرمای راهروهای نونوار مترو پناه آورده به استقبالم می‌آیند و دسته‌ای گل نرگس که این نیز از سرما مانند پوست صورت کودک به خشکی گراییده پیش رویم می‌گیرد و می‌خواهد این آخری را بخرم.

اما، آن‌سوی خیابان چهره‌های خندان جوانان عضو جمعیت امام علی(ع)، میزهای ساده پلاستیکی که پهنه سفره‌های صمیمانه است، موسیقی دل‌نشینی که در فضای بازارچه پیچیده، فشفشه‌هایی که به هوا برمی‌خیزند و ... همه حکایت از آن دارد که باید در شرایط سخت دست یکدیگر را به مهر گرفت و یاری را فراموش نکرد.

چه سرما و چه گرما، هریک در شب‌های شیراز کودکانی در دل خود دارد که سرپناهی ندارند و دل‌خوش به مهر پروردگار و انسان‌های نیکویند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار