بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۹۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹ 01 March 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.


عاقبت کابینه احمدی‌ نژاد در مجلس دهم

اگرچه احمدی‌نژاد چندین بار قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم اعلام کرده بود که در این انتخابات نقش آفرین نخواهد بود، اما برخی وزرای وی نامزد این انتخابات شدند.
خبرآنلاین: اگرچه احمدی‌نژاد چندین بار قبل از برگزاری انتخابات مجلس دهم اعلام کرده بود که در این انتخابات نقش آفرین نخواهد بود، اما برخی وزرای وی نامزد این انتخابات شدند.

چهار تن از اعضاي کابينه وي موفق شدند يک ضرب وارد مجلس شوند. حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش دولت دهم، نماينده همدان شد. محمدمهدي زاهدي وزير علوم دولت نهم نماينده کرمان شد و محمود بهمني رئيس بانک مرکزي در دولت احمدي ‌نژاد نيز نماينده ساوجبلاغ شد. عبدالرضا مصري وزير رفاه دولت احمدي نژاد هم از کرمانشاه نماينده مجلس شد.

محمدرضا ميرتاج الديني هم که از کرسي نمايندگي تبريز در مجلس راهي معاونت پارلماني دولت دهم شده بود، بار ديگر شانس خود را در اين انتخابات آزمود. او از جمله سه نماينده همين حوزه انتخابيه است که به مرحله دوم راه يافته است.

البته 9 تن ديگر از اعضاي کابينه و ياران احمدي‌نژاد با اينکه از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شدند هم نتوانستند از مردم راي بگيرند. اگرچه چهره‌هايي همچون پرويز داوودي معاون اول دولت نهم، محمد سليماني وزير ارتباطات دولت نهم، مسعود ميرکاظمي وزير بازرگاني و نفت دولت هاي نهم و دهم، محمد ناظمي اردکاني وزير تعاون دولت نهم، مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت دولت دهم، لطف الله فروزنده معاون پارلماني دولت دهم و مهرداد بذرپاش رئيس سازمان ملي جوانان در دولت دهم در ليست ائتلاف اصولگرايان در تهران قرار گرفتند، اما نتوانتسند از اهالي پايتخت راي بگيرند.

محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي احمدي نژاد هم از رفسنجان نامزد شده بود، اما راي نياورد. پرويز کاظمي وزير رفاه دولت نهم هم مستقل از حوزه تهران نامزد شد اما او هم راي نياورد. فاطمه واعظ جوادي و صادق خليليان رئيس سازمان محيط زيست و وزير جهادکشاورزي دولت احمدي نزاد هم قصد داشتند از تهارن وارد مجلس شوند که نشد. 

دو تن ديگر از وزراي احمدي نژاد هم نيامده از عرصه رقابت رفتند. نخست علي نيکزاد وزير مسکن دولت دهم که اساسا ثبت نامش در انتخابات را تکذيب کرد و دوم محمد عباسي وزير ورزش دولت دهم که چون مورد حمايت اصولگرايان قرار نگرفت، از حضور در رقابت هاي انتخاباتي، انصراف داد.

در ميان استانداران دولت احمدي نژاد نيز دو نفر به مجلس دهم راه يافتند. نخست عليرضا بيگي از تبريز و دوم حبيب الله دهمرده از زابل.



چهره‌هایی که از مجلس دهم جاماندند

ایران > قوای سه‌گانه - همشهری آنلاین: طبق آمار رسمی وزارت کشور از نتایج انتخابات مجلس دهم افراد غیر مشهور از افراد مشهور و نام آشنا پیشی گرفته‌اند و چهره‌هایی که یا نماینده بودند و یا نامزد شده بودند نتوانستند به مجلس راه‌یابند.

ایسنا گزارشي در اين خصوص تهيه كرده است:

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از جمله افراد مشهوری است که نتوانست در رقابت با دیگر کاندیداها پیروز شود.

مرضیه وحید دستجردی، پرویز داوودی و لطف الله فروزنده به ترتیب وزیر بهداشت، معاون اول و معاون پارلمانی دولت احمدی نژاد، یحیی آل اسحاق و محمد نبی حبیبی از اعضای ارشد حزب موتلفه و زهره الهیان نماینده دوره هشتم مجلس از جمله چهره‌های شناخته شده جامانده از قطار انتخابات مجلس دهم هستند.

خسرو دانشجو برادر وزیر دولت احمدی‌نژاد، شهاب‌الدین صدر نایب رئیس سابق مجلس، محمد حسن غفوری فرد فعال سیاسی، محمد غرضی و علی فلاحیان وزرای دولت هاشمی رفسنجانی ، حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران ایران اسلامی،حسن زمانی و حسین شیخ‌الاسلام مشاوران رئیس مجلس نیز از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند.

در این بین رقابت بین نمایندگان فعلی با کاندیداها در حوزه‌های مختلف نیز جالب توجه است که می‌توان آن را به سه دسته تقسیم کرد، دسته اول نمایندگان فعلی که توانستند مجددا رای مردم در حوزه‌ انتخابیه‌شان را جلب کرده و بهارستان نشین دهم شوند؛ دسته دوم نمایندگانی که در طول یک ماه آینده باید برای ورود به مجلس دهم خود را برای رقابت انتخاباتی مجدد آماده کنند و دسته سوم نمایندگانی که نتوانستند اعتماد مجدد مردم را جلب کنند که در این گروه بسیاری از چهره‌ها و شخصیت‌های مشهور مجلس نهم به چشم می‌خورند.

شاید یکی از شگفت‌انگیزترین نتایج انتخابات مربوط به پایتخت کشور است که از 30 نماینده فعلی تهران، 25 نفر وارد رقابت انتخاباتی شدند؛ از این تعداد 2 نماینده یعنی علیرضا محجوب و علی مطهری مستقیم وارد مجلس دهم شدند.

23 نماینده دیگر از به بهارستان دهم بازمانده‌اند که این افراد شامل1.مرتضی آقاتهرانی، 2.فاطمه آلیا،3.سید محمد حسن ابوترابی‌فرد، 4.لاله افتخاری، 5.مهرداد بذرپاش، 6.احمد توکلی،7. غلامعلی حداد عادل،8. مجتبی رحماندوست، 9.فاطمه رهبر،10. علیرضا زاکانی،11. محمد سلیمانی،12. زهره طبیب زاده نوری،13.‌حسین طلا،14.‌اسماعیل کوثری،‌15.مهدی کوچک‌زاده،16.غلامرضا مصباحی مقدم،17. حسین مظفر،18.سید مسعودمیرکاظمی،19.الیاس نادران،20سید محمود نبویان و 21.بیژن نوباوه، 22.سیدمهدی هاشمی 23. حسین نجابت هستند ؛ البته به جزحسین طلا، مهدی کوچک زاده و مهدی هاشمی مابقی در لیست ائتلاف اصولگریان قرار داشتند، همچنین حسین نجابت از حوزه انتخابیه شیراز کاندیدا شده بود که نتوانست رای لازم را کسب کند.

از 5 نماینده دیگر فعلی تهران، 4 نماینده یعنی محمدرضا باهنر، روح‌الله حسینیان، علیرضا مرندی و علی اصغر زارعی در انتخابات ثبت‌نام نکردند وحمید رسایی رد صلاحیت شد.

بررسی وضعیت اعضای هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس نهم از حیث پیروزی در انتخابات نیز خالی از لطف نیست.

از اعضای هیات رئیسه محمدحسن ابوترابی‌فرد، ضرغام صادقی، احمدرضا دستغیب و مهرداد بذرپاش از ورود به بهارستان بازماندند و علیرضا منادی سپیدان، محمد حسین فرهنگی و سید شریف حسینی به مرحله دوم راه یافتند و مابقی یعنی علی لاریجانی، عبدالرضا مصری و محمد دهقان و محمد آشوری پیروزانتخابات شدند.

از روسای کمیسیون‌های تخصصی نیز محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان، الله یار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی وقضائی، محمد علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 و احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی پیروز انتخابات شدند و علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به مرحله دوم راه یافت. مهدی هاشمی و علی مروی روسای کمیسیون‌های عمران و انرژی نیز نتوانستند مجددا رای اعتماد مردم را جلب کنند.

رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع در انتخابات ثبت‌نام نکرد، ارسلان فتحی‌پور و عباس رجائی روسای کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی نیز ردصلاحیت شدند.




دولت از دست زاکانی شاکی شد

سخنگوی دولت در خصوص اتهامات زاکانی به حسین فریدون برادر رییس جمهور گفت: در این مورد به صورت کم سابقه شخص اول قوه مجریه مورد خطاب بود و بقیه هم به خاطر انتساب به ایشان مشمول لطف این عده قرار گرفتند! در این خصوص هفته گذشته شکایت ها به مراجع قضایی صورت گرفت. اما اینکه تک تک افراد در این رابطه و اتهاماتی که به آنها وارد شده است شکایت کرده باشند؛ خیر لازم نبود که افراد تک تک وارد شوند.

 وی افزود بعد از دستور رییس جمهور به ستاد اقتصادی دولت، ایشان به همه وزرای کابینه ابلاغ کردند که این برنامه کوتاه مدت برای بهبود معیشت مردم و اشتغال جوانان باید زودتر ارائه شود تا به صورت عملی از این حماسه افرینی مردم قدردانی کرده و خواسته های مردم را تحقق بخشد. 
وی افزود: از کسانی که به مجلس راه نیافتند اما با راهی که دولت برای خدمت به مردم در پیش گرفته بود، همراهی داشتند؛ می خواهیم که به همکاری خودشان به دولت برای خدمات بزرگی که دولت می خواهد ارائه کند، ادامه دهند. 

نوبخت گفت: دولت حتي از کسانی که الان در مجلس هستند اما برای حضور در مجلس دهم توسط مردم رای نیاورند و البته موافق راه دولت هم در این مدت نبودند؛ برای همکاری دعوت می کند. این افراد سرمایه های انسانی این کشور هستند و دولت برای خدمت به مردم همه این ها را برای همکاری دعوت می کند. و همه این ها را سرمایه انسانی این نظام می داند.

وی افزود: دولت به مردم قول می دهد به جای دعواهای سیاسی و یا به جای استفاده از آثار نتایج این رای، به جاي تحقیر رقبا به تکریم رقبا بپردزاد. مردم به آرامش نیاز دارند. انتخابات فرصت جدیدی برای ما ایجاد کرده است تا براي خدمت رسانی به مردم با حفظ آرامش، تمرکز کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرآنلاین که علت تاخیر در اعلام نتایج برخی از حوزه هاي انتخابيه مثل مشهد و اصفهان با وجود تعداد کمتر کاندیداها و تعداد رای دهندگان در این حوزه ها نسبت به تهران را جويا مي شد، نیز گفت: برای اعلام آمار باید هماهنگی هایی صورت بگیرد. این دیرکرد ممکن است دلایل یکسان نداشته باشد. اما واقعیت این است که یکی از ویژگی های این انتخابات، ارامش مجریان و ناظرین بود. آنها با این ارامش توانستند با هماهنگی خیلی خوب نتایج را اعلام کنند. خوشبختانه در این انتخابات نظم و امنیت فراگیر و بی سابقه ای نسبت به گذشته بر فضای انتخابات حاکم بود.

اهم اظهارات نوبخت را در ادامه می خوانید:

*اختلاف سلیقه و روش برای خدمت به مردم وجود دارد اما هیچ کدام از این ها نباید باعث حذف افراد شود. البته ما از برخی دست اندرکاران مکدر هستیم که نگذاشتند همه کسانی که می خواهند به مردم خدمت کنند در معرض رای مردم قرار بگیرند. با این حال الان فضای ویژه ای خلق شده و حضور مردم پیام های روشنی برای همه داشت. دولت مصمم است از این فضا برای حل مسائل مردم به ویژه مشکلات اقتصادی استفاده کند.

*(در پاسخ به  روابط دولت و مجلس آینده واینکه با توجه به کاهش اصولگرایان آیا وظایف نظارتی مجلس  کمرنگ خواهد شد؟ ): زمانی نیروهای سیاسی را در قالب راست و چپ تعریف می کردیم. مقطعی هم آنها را اصلاح طلب و محافظه کار می شناختیم. فکر می کنم فرصت خواهد بود که درباره ارایش جدید سیاسی و عناوین واقع بینانه برای این نیروها صحبت کنیم. در حال حاضر ترکیبی از نیروهای معتدل اعم از اصلاح طلب و میانه رو با هم جمع شدند و لیستی تشکیل دادند. این ها همواره دغدغه مردم را داشته و دارند. وقتی با این دغدغه ها این افراد وارد مجلس می شوند حتما وظایف تقنینی و نظارتی خود را انجام خواهند داد. بنابراین اینکه با ترکیب جدید مجلس دهم، این مجلس وظیفه نظارتی اش نسبت به دولت کاهش خواهد یافت را قبول ندارم. دولت همیشه از نظارت بر کار دولت  و انتقاد سازنده از دولت استقبال می کند. بنابراین معتقدم این نظارت در مجلس جدید تقلیل نخواهد یافت.

*دولت هیچ انتظاری از مجلس دهم جز ایفای وظایف قانونی و التفات به شرایط اقتصادی جامعه ندارد. همین که مجلس لوایحی که دولت ارائه می دهد را به موقع تصويب کند، دولت در همین حد قانع است.

*(در خصوص اتهاماتی که در آستانه انتخابات به دولت وارد شد): چون از نظر قضایی قابل تعقیب بود بخش حقوقی دولت این شکایات را به قوه قضاییه منتقل کرده است. این اتهامات از سوی عده ای انجام شد که عکس تبلیغاتی خود را بر تک تک برگ های درختان آویزان کردند تا همه آنها را ببیند، اما توفیقی برای جلب رای مردم نداشتند. به هر حال موضع ما همیشه این بوده است که اگر جایی قرار است به این اتهامات رسیدگی شود طبق قانون مراجع قضایی است و نه فضای رسانه ای.  البته ما آنها را درک می کنیم. آنها فکر می کنند با این اتهامات و فضاسازی های رسانه ای ممکن است خیری به انها برسد و توجهی به انها جلب شود. اما ما می‌خواهیم به جای تشویش اذهان عمومی  حتما ادعاهای خود را به قوه قضاییه ارائه کنيم. به هر حال ما در مواردی که به دولت اتهام بسته شد فکر کردیم خویشتن داری لازم است و راه قانونی را در پیش بگیریم.

*(در خصوص اتهامات زاکانی به حسین فریدون برادر رییس جمهور): در این مورد به صورت کم سابقه شخص اول قوه مجریه مورد خطاب بود و بقیه هم به خاطر انتساب به ایشان مشمول لطف این عده قرار گرفتند! در این خصوص هفته گذشته شکایت ها به مراجع قضایی صورت گرفت. اما اینکه تک تک افراد در این رابطه و اتهاماتی که به آنها وارد شده است شکایت کرده باشند؛ خیر لازم نبود که افراد تک تک وارد شوند.

*دولت قرار نیست نسبت به کسانی که در طول فضای انتخابات مواضعی علیه دولت و سیاست های آن داشتند در موضع انتقام گیری براید. ما وظیفه مان را می دانیم که تمرکزمان را به تحقق خواست های مردم مبذول کنيم. دیگر فرصت زیادی نیست که بخواهیم به این قبیل مسائل پاسخ دهیم.

*اگر برخی از رسانه های دولتی نسبت به اختیارات قانونی شان در فضای انتخبااتی تخلف کرده اند باید تحت تعقیب قرار بگیرند.

*(در پاسخ به اینکه امیدوارید بودجه 95 در این مجلس به تصویب برسد؟) : با اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق در این انتخابات موفق به کسب رای از مردم نشدند و در مجلس دهم حضور ندارند، اما دیروز با احساس مسئولیت در کمیسیون تلفیق حاضر شدند و با دقت بحث هارا دنبال کردند. خوشبختانه با راي اکثریت کلیات بودجه 95 به تصویب رسید و امروز عصر هم قرار است وارد جزییات شویم.

*برنامه ششم در کمسیون برنامه و بودجه تصویب شد. ما انتظار داریم همانطور که کمیسیون تلفیق بودجه کارش را اغاز کرد کمیسیون تلفیق برنامه ششم هم کارش را اغاز کند. ما ناامید نیسیتم که در این مجلس، برنامه ششم به تصویب برسد. ما معتقدیم این فرصت غیر قابل تکرار برای نماینده هایی است که الان در این کمیسیون هستند و در مجلس دهم دیگر حضور ندارند. برای این ها از جمله رییس این کمیسیون که دیگر در مجلس دهم نخواهد بود؛ فرصت استثتنایی است تا در چند ماه باقی مانده که در مجلس حاضر هستند ریل گذاری برای کار دولت را انجام دهند. چون پیش از این دولت مورد اتهام بود که مایل نیست لایحه برنامه ششم را به این مجلس ارائه کند در حالی که ما همه اسناد و پیوست های این برنامه را ارائه کردیم تا این بهانه که برنامه ششم چند برگ بیشتر نیست هم برطرف شود. ما در فرصت های تبلیغات انتخاباتی هم همایش تبیین برنامه ششم را برگزار کردیم تا به طور مفصل به همه ابعاد آن بپردازیم. پس بهترین فرصت در حال حاضر برای بررسی برنامه ششم فراهم است. اما اگر خود نمایندگان محترم نخواستند از این فرصت استفاده کنند مجلس دهم تازه نفس این کار را انجام خواهد داد.

* پیش بینی نرخ تورم در سال 95 زیر 11 درصد  و حدود 10 و نیم درصد است. رشد سرمایه گذاری 4 تا 5 درصد و رشد اقتصادی حدود 5 تا 6 درصد خواهد بود.

*اجرای حقوق شهروندی از مسایل مهمی است که رییس جمهور در جلسه یکشنبه بر آن تاکید داشت. با انتخاباتی که برگزار شد برای اجرای حقوق شهروندی زمینه مناسب تری ایجاد شده است. ترکیب مجلس دهم فرصتی برای اجرای حقوق شهروندی است.

* (در پاسخ به اینکه در مجلس جدید دیگر شاهد اختلافات بین مجلس و دولت نخواهیم بود): اختلاف را باید معنا کرد. اگر به معنای اختلاف نظر است که اختلاف نظر در دولت هم وجود دارد و خیلی وقت ها راه حل های مختلف برای حل یک مسئله ارائه می شود. این طبیعی است و می تواند بین مجلس و دولت هم باشد. اما اگر منظور از اختلاف، برخوردهای جناحی و سیاسی باشد، این اختلافات در مجلس دهم کمتر خواهد بود.

* (در واکنش به انتشار خبر ابطال 12 درصد آرا در استان البرز): استانداری البرز خبر ابطال 12 درصدی آرا را تایید نکرده است. من فکر می کنم خبرگزاری فارس به عنوان منبع این خبر بیشتر روی این موضوع تامل کند بهتر است.



تشکر جدی یک طنزنویس از حداد عادل!

طنزپرداز روزنامه «قانون» به صورت کاملا جدی از غلامعلی حداد عادل قدردانی کرد.

این روزنامه نوشت: «در زمانی که دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات مجلس خبرگان به اتمام رسیده و کیهان می نویسد: «سخن گفتن از پیروزی و شکست پسندیده نیست ولی حامیان دولت در انتخابات شکست خوردند!» و عضو جبهه پایداری می گوید: «مردم در انتخابات به افرادی رای دادند که اکثریت آنها چه اصلاح طلب و چه اصولگرا همسو با دولت نبودند!» و از این دست شوخی ها در فضای سیاسی بسیار دیده می شود، آقای غلامعلی حدادعادل که با قرار گرفتن در رتبه سی و یکم از راه یافتن به مجلس بازمانده است در توییتر خود نوشت: «ظرف چند روز گذشته در فضای مجازی مطالب جالب و قابل توجهی درباره خودم خواندم. از ذوق و خوشحالی همشهریان طرفدار جریان رقیب خرسندم.

از این که بخش قابل توجهی از شوخی های شما به شخصیت و خانواده من نمی پردازد ممنونم.» هر چند ستون لم داده با کیبورد در ضمیمه طنز «بی قانون» صرفا برای شوخی و فکاهی طراحی شده است اما استثنائا این بار می‌خواهم بدون هیچ شوخی ای از آقای حداد عادل تشکر کنم. این که اولین واکنش سردمدار یک جریان سیاسی بعد از یک شکست سنگین تشکر از شوخی‌های هموطنانش باشد، با هر هدف و نیتی که در تصور آید قابل تقدیر است. من از آقای غلامعلی آهنگر دادگر تشکر می کنم!»




چرایی رأی نیاوردن مصباح یزدی و حداد عادل

در دوران پسازعمای اصول‌گرایان یعنی آیت‌الله مهدوی کنی و عسگراولادی، رهبری جریان راست ایران تقریبا بر عهده حداد عادل و آیت‌الله مصباح یزدی قرار گرفت. این دو، رهبری بخشی از جریان اصول‌گرا بر عهده داشتند. حداد عادل خود را کارگردان اصول‌گرایان مجلس و نیروهای سنتی خارج از پارلمان می‌داند و آیت‌الله مصباح هم رهبری معنوی جریان پایداری و افراد نزدیک به این نحله را به عهده دارد.

حداد در مورد رهبری و کارگردانی خود در مجلس گفته بود:« «اخیرا گفته شده که بنده در مجلس نهم کم صحبت کرده ام و خواسته‌اند بگویند حداد عادل کم کار بوده است. کار مجلس این نیست که یک نفر مدام پشت تریبون صحبت کند. خرده گیری به امثال بنده مانند این است که فردی نمایش و فیلمی ببیند و در آخر بگوید چرا کارگردان در این فیلم نقشی نداشت و دیده نشد. ولی در مجلس نوع کارها و مراجعات من به این صورت است. تصور نشود اگر میکروفون بنده مدام خاموش و روشن نمی شود، خودم هم خاموش هستم.»


زعمای اصول گرایان

قاسم روانبخش عضو ارشد جبهه پایداری هم در مورد نقش آیت‌الله مصباح یزدی در تاسیس جبهه پایداری می‌گوید:« اینکه آیت‌الله مصباح یزدی از تاسیس جبهه پایداری حمایت کرده باشند، درست نیست چرا که استاد شخصاً این جبهه را تاسیس کرده‌اند. آیت‌الله مصباح یزدی جبهه پایداری را متفاوت از یک حزب یا تشکل می‌داند و معتقد است که همه افرادی که اصول و مبانی جبهه پایداری را قبول دارند به خودی خود عضو جبهه پایداری هستند.»

هر دو این افراد در انتخابات اسفند 94 شرکت کردند. حداد عادل نامزد انتخابات مجلس دهم و آیت‌الله مصباح یزدی نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان بودند. حداد و مصباح بر اساس سبد رایی که به طور سنتی دارند تصور می‌کردند می‌توانند بر کرسی‌های مجلس‌های شورای اسلامی و خبرگان رهبری تکیه بزنند.

در این میان، آیت‌الله مصباح یزدی حتی رأی مردم را فاقد اعتبار می دانست و می گفت: «در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری ملاک اعتبار قانونی تنها یک چیز است و آن "رضایت ولایت فقیه" است . اگر در جمهوری اسلامی تا کنون سخن از انتخابات بوده است، صرفا به این دلیل است که ولی فقیه مصلحت دیده است فعلا انتخابات باشد و نظر مردم هم گرفته شود.مشروعیت حکومت نه تنها تابع رای و رضایت ملت نیست ،بلکه رای ملت هیچ تاثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد.»

در جریان مقابل، رهبران جریان اصلاحات وارد صحنه شده بودند. عارف در مجلس، رقیب حداد عادل بود و هاشمی با مصباح یزدی رقابت کرد. به معنای بهتر می توان گفت این انتخابات مشخص کردن میزان محبوبیت این 4 نفر در فضای سیاسی کشور بود. مردم از میان این دو گفتمان، رای به جریانی داد که در سال‌های اخیر احترام به رای و نظر مردم را در دستور کار خود قرار داده بود.

مردم به کسانی که برای رای مردم اعتبار قابل نیستند، اعتماد نکردند و به طرف مقابل رای دادند. در واقع، عدم رأی به این دو چهره، نشانه ای بود از عدم اعتماد به گفتمانی که برای رأی مردم اصالت قائل نیست. رأی اسفند 94 پیام مهمی برای اصول‌گرایان بود. اصول‌گرایان باید بدانند که رای مردم بالاتر از هر چیز دیگری در این حکومت است. امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود برای مردم تاکید کرده اند.

اصول‌گرایان تصور می‌کردند رای مردم متعلق به آنهاست و اصلا فکر نمی‌کردند مردم به جریان مقابل رای دهند. شاید آنها به پشتوانه حضور 12 ساله در مجلس بر این باور بودند که می‌توانند بازهم در مجلس حضور داشته باشند.

رای مردم نشان داد که هیچ جریانی نمی‌تواند به حضور همیشه در صحنه سیاسی کشور امیدوار باشد. هفتم اسفند پیام‌های متعددی داشت که جریان‌های سیاسی باید آن را تحلیل کنند. 




واکنش فرشاد پیوس به اول شدن دایی در نظرسنجی 90

ورزش > فوتبال ملی - ستاره اسبق قرمزها می گوید دایی یک نابغه بود و حقش بود که اول شد. 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی دایی بهترین مهاجم بعد از انقلاب شد. قابل پیش بینی بود که او آخرین نفر از تیم منتخب ایران است.

دایی با اختلاف فاحشی نسبت به رقبا و با 73 درصد اول شد. فرشاد پیوس ستاره سابق خط حمله پرسپولیس و تیم ملی هم با تنها 10 درصد آرا پس از علی دایی دوم شد. او در واکنش به این اتفاق می گوید: «علی دایی بهترین بود. دفعه قبل هم گفتم، دایی یک نابغه است. قبل از نظرسنجی هم گفته بودم حق علی دایی است که اول شود. 

علی از همه نظر کامل بود و به حقش رسید.» فرشاد پیوس که در بین پرسپولیسی ها به «فرشاد آقای گل» معروف است، ادامه می دهد: «علی دایی همه جوره بازیکن کاملی بود. می بینید که بعد از سال ها مثل او نیامده است. دایی از خود من هم خیلی بهتر بود و به چیزی که استحقاقش را داشت، رسید.»


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار