به تازگي در خبرهاي استان از تلف شدن 182 راس گاو و گوسفند در شهرستان بافق استان يزد بر اثر ابتلا به تب برفکی گزارش شده است.
کد خبر: ۱۹۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵ 01 March 2016
به گزارش تابناک یزد،"علی نیک" رئیس دامپزشکی بافق با بيان اين كه دو راس گاو و 180 رأس گوسفند بر اثر ابتلا به تب برفکی در اين شهرستان تلف شده است، اظهار كرده است؛ بیماری واگیردار تب برفکی در بین دام‌های شهرستان بافق شیوع یافته که در اين بين، میزان تلفات در اثر این بیماری در دام‌های جوان بیشتر بوده ‌است.

البته اين مسئول به اجرای طرح رایگان واکسیناسیون دام‌ها نيز اشاره كرده و گفته است كه در یک‌ ماه گذشته 600 رأس گاو و بیش از 10 هزار رأس گوسفند در بافق و روستای مبارکه واکسینه شده‌اند.

با اين حال مدیر کل دامپزشکی استان یزد با بيان اين كه نوع جدیدی از بیماری تب‌برفکی بسياري از استان‌هاي كشور را درگير خود كرده است، اظهار مي‌كند: خوشبختانه این بیماری در یزد تحت کنترل است.

"علی‌اکبر حدادزاده" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، در مورد گزارش اخير دام‌ها در بافق مي‌گويد: در شهرستان بافق چند دام درگیر این بیماری شده ‌بودند که همکاران دامپزشكي اقدامات لازم را انجام دادند و در حال حاضر بيماري تحت کنترل درآمده ‌است، منتها تلفات اين تعداد دام‌ اعلام شده طی مدت زماني یک ماهه و به تدریج اتفاق افتاده است.

وي تب برفکی را یک بیماری ویروسی بسیار مسری مي‌خواند و تصريح مي‌كند: شیوع این بیماری فقط شايع در بین دام‌های زوج سم است به طوري كه به عنوان نمونه اسب‌ها اصلاً مبتلا به این بیماری نمی‌شوند.

حدادزاده عنوان مي‌كند: ویروس این بیماری داراي گونه‌های مختلف با اثراتي متفاوت است و غالباً ‌باعث عوارضی در سم و دهان دام می‌شود و مشکلات بعدی را بوجود می‌آورد.

وی تنها راه جلوگیری و پیشگیری از این بیماری را واکسن و رعایت بهداشت توسط دامدارن بیان‌ و اضافه مي‌كند: اگر واکسيناسيون به موقع انجام شود و ورود و خروج دام‌ها نيز به گونه‌اي کنترل گردد که از ورود دام‌های آلوده جلوگيري شود تا بتوان در پیشگیری از بیماری کمک کند.

مدیر کل دامپزشکی استان مي‌گويد: اگر واحدی آلوده شود مي‌توان از طریق آهک‌پاشی، ضدعفونی واحد و رعایت ورود و خروج، کمی از عوارض این بیماری را کاهش داد.

وي در ادامه خاطرنشان مي‌كند: نوع جدیدی از این بیماری که قبلاً هم در کشور نبوده، از غرب کشور وارد بسياري از استان‌ها شده و آنها را درگیر این بیماری كرده است.

به گفته‌‌ي حدادزاده، در استان یزد هم یک‌سری کانون‌هاي بيماري شناسايي شد كه دليل به وجود آمدن آنها در استان كمبود اعتبارات بوده و باعث شده كه تعداد دام‌های حساس در جمعیت دامی زیاد شود هر چند كه واکسن مورد نیاز براي استان تأمین شده ‌است.

وی عمده دلايل فراگير شدن این بیماری در کشور را علاوه بر کمبود اعتبارات دامپزشکی برای تأمین واکسن، ورود سویه‌ی جدیدي از بيماري به كشور مي‌خواند كه یكسری از دامداری‌ها را درگير كرده ولي با اين حال اخیراً واکسن‌های لازم در کشور تولید شده و در حال حاضر نيز واکسیناسیون در نقاط مختلف كشور و به تبع در يزد در حال انجام است و به نوعي بیماری تقریباً تحت کنترل است.

حداد‌زاده اظهار مي‌كند: در حال حاضر در استان وضعیت خیلی بدی نداریم چرا كه درگیری بعضی استان‌ها مخصوصاً‌ استان‌های غربی خیلی بيشتر است و با همکاری دامپزشكي و دامداران استان بیماری کنترل شده است.

وی عمده‌ترين کانون‌های بحران بيماري در استان را یزد، مهریز، اشکذر و غیره بیان مي‌كند  و مي‌گويد: اين كانون‌هاي در سطح استان به صورت پراکنده قرار دارد.

به نقل از ایسنا،مدير كل دامپزشكي استان در پايان نيز به دامداران توصیه مي‌كند: حتماً ورود و خروج دام به دامداری خود را کنترل کنند و ضدعفونی دامداري و واکسیناسیون دام‌هاي خود را جدی بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار