غذاهای آماده یا فست فودها حالا جزء لاینفک برنامه غذایی روزانه اغلب ما شده‌اند. متأسفانه در سال‌های اخیر شهر ما نیز به‌رغم وجود انواع غذاهای محلی متناسب با ذائقه مردم، شاهد رشد قارچ گونه انواع فست فودها و فلافل فروشی‌ها شده است.
کد خبر: ۱۸۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 28 February 2016

مصرف غذاهای آماده و فاصله گرفتن از الگوی سنتی تغذیه در کنار افزایش بی‌رویه فست فودی ها در شهر همدان با افزایش بیماری‌های گوارشی همراه بوده است.

به گزارش تابناک همدان؛ در تهیه اکثر فست فودها از سوسیس، کالباس و یا سیب زمینی سرخ کرده استفاده می‌شود و با توجه به افزودن مواد معطر و ادویه جات که طعم و مزه‌ای متفاوت به آنها می‌دهد در واقع از نظر ارزش غذایی در مراحل پایین رده بدنی مواد غذایی قرار دارند.

کالباس، سوسیس، همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و ... در ظاهر شیک،‌ متنوع و خوشمزه نشان می‌دهد اما در واقع بدن را دچار بیماری‌هایی همچون سرطان می‌کند.

اغلب سوسیس،‌ کالباس‌ها دارای پروانه بهداشتی هستند اما در فرمولاسیون این مواد فرآورده‌های غذایی از موادی استفاده می‌شود که مضر هستند؛ رنگ دهنده‌ها،‌ ادویه جات، روغن و ... ترکیباتی هستند که باعث بروز عوارض شدیدی در بدن می‌شوند.

صاحب یکی از فست فودهای همدان می‌گوید: مردم از انواع غذاهای آماده و فست فودها استقبال می‌کنند، حتی بعضی مشتریان ما به‌صورت دائمی حداقل هر روز از فست فودها استفاده می‌کنند.

رضا افشار که در مغازه‌اش انواع ساندویچ، فلافل و سمبوسه را تهیه می‌کند افزود: اغلب کودکان و جوانان به دلیل شکل و ظاهری زیبا، همچنین به دلیل اینکه این غذاها سریع و خوشمزه است، تمایل بیشتری به مصرف دارند.

وی ادامه می‌دهد: امروزه انواع تبلیغات رسانه عمومی تلویزیون در جهت غذاهای آماده است بیشتر افراد تحت تأثیر تبلیغات سعی دارند حداقل برای یک بار این غذا را تجربه کنند.

به گفته وی متأسفانه عده‌ای از افراد که اقدام به تهیه مراکز فست فود می‌کنند، تنها به وسوسه سود وارد بازار رقابت شده و چندان اهمیتی برای سلامتی افراد قائل نیستند.

آقای افشار تصریح کرد: برخی از کسانی که دستی در تهیه فست فود دارند، گاه در طبخ مواد از روغن‌های مانده و یا سوخته استفاده می‌کنند، که برای سلامتی بسیار خطرناک است.

وصیه سازمان جهانی بهداشت برای پیش گیری از سرطان در بحث تغذیه شامل مصرف نکردن الکل، مصرف نکردن بیش از حد گوشت قرمز، مصرف چربی‌های اشباع نشده، شیرینی جات و مصرف میوه جات و سبزیجات تازه و پخته، مرکبات، لبنیات و گوجه فرنگی می‌شود.

از سویی به گفته مقام‌های این سازمان دومین علت ایجاد سرطان، فست فود است.

تغییر عادت‌های غذایی یکی از علل شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش در کشور ماست. حدود 30 درصد سرطان‌های سینه، روده و پروستات با تغذیه ارتباط مستقیم دارند طبق تحقیقات عادت‌های غذایی در 10 سال اول زندگی دختران با ابتلای آن‌ها به سرطان سینه در بزرگ‌سالی مرتبط است.

آن طور که دکتر قباخلو فوق تخصص گوارش گفته؛ مصرف فست فودها و همچنین غذاهای مانده از عوامل مؤثر در بروز سرطان کیسه صفرا است.

همچنین دکتر رضایی متخصص تغذیه درباره علل گرایش مردم به فست فود از حضور خانم‌ها در مشاغل مختلف و کمبود وقت که گریبان گیر تمام خانواده‌ها شده سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: راحتی، خدمات بهتر، سریع‌تر بودن، طعم لذیذ و قیمت مناسب فست فودها در گرایش مردم به آن‌ها بی تأثیر نبوده است.

ما می‌توانیم به جای استفاده از این غذاهای چرب و پر ادویه ازفست فودهای سالم و سنتی استفاده کنیم،

همچنین هنگام سفارش پیتزا، پیتزایی با حداقل قطر و نازک که ترجیحاً بیشترش نان باشد و پنیر کمی داشته باشد و یا پیتزای سبزیجات سفارش دهیم و بهتر است، در مورد نوشیدنی نیز به جای سفارش کوکا یا هر نوع نوشابه گازدار دیگر، دوغ یا آب میوه سفارش دهیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار