کد خبر: ۱۸۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴ 24 February 2016

به گزارش تابناک یزد،معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت ملی چنار کهنسال مجاور زیارتگاه زرتشتیان در چک چک واقع در شهرستان اردکان خبر داد.

 محسن ذاکری‌نیا در این مورد افزود: این اثر طبیعی که به شماره 269 در رده میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده، در 50 کیلومتری روستای خرانق واقع شده است. با وجود تحقیقات صورت گرفته و همچنین قطر تنه درخت و نرخ رشد درختان چنار در اقلیمی چون اقلیم یزد، سن این سرو کهنسال بین 300 تا 350 سال تخمین زده شده است.

ذاکری‌نیا افزود: این درخت در محدوده یک اثر زیارتی و مقدس برای زرتشتیان و در منطقه‌ای کوهستانی با شیب تند قرار گرفته است و تقدس فضا به نوعی به این درخت کهنسال نیز سرایت پیدا کرده است. این چنار در بالاترین نقطه شمالی زیارتگاه واقع شده و آبیاری آن از طریق چشمه‌ای است که در نزدیکی آن از دل کوه جوشیده و تقریباً در تمام طول سال آب داشته و در درون معبد جاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واقع شدن این زیارتگاه در دل کوه سبب شکل‌گیری نوعی از معماری هم‌ساز با طبیعت شده، به گونه‌ای که معماری حسینیه‌ها و معبد پیرسبز کاملاً در هماهنگی با توپوگرافی منطقه به صورت پلکانی شکل گرفته است.

ذاکری‌نیا یادآور شد: علاوه بر وجود چنار کهنسال و زیارتگاه در این ناحیه کوهستانی، غاری با قندیل‌های آهکی زیبا در همان حوالی شکل گرفته است که از جمله جاذبه‌های طبیعی منطقه به حساب می‌آید.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار