یخچال مهربانی که آمده بود تا محبت را در شهر دارالمؤمنین، پررنگ‌تر از گذشته کند در پس بی‌مهری برخی از همشهریان به بهشت فاطمه(س) شهر، انتقال یافت.
کد خبر: ۱۸۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 13 February 2016
به گزارش تابناک از قزوین  با وجود این‌که یخچال مهربانی اقدامی کوچک به شمار رفته و بهتر است مسئولان برای رفع نیازهای غذایی نیازمندان واقعی اقدامات بیشتری با زیرساخت‌های قوی‌تر در شهر انجام دهند اما وجود این یخچال آرامش بسیاری به شهر قزوین بخشیده بود.

این حس که همشهریان تنگ‌دست، دیگر نگران نان شب خود نیستند، قلب آدمی را گرم می‌کرد، زیرا جلوی جرائمی که تحت تأثیر گرسنگی رخ می‌داد، قطعاً به‌واسطه‌ وجود این غذاها تا حدودی گرفته می‌شد.

طولی نکشید که این دلگرمی جای خود را به تشویش اذهان عمومی‌ داد؛ چراکه با فریادهای تکدی‌گران و قمه‌کشی اراذل‌واوباش در کنار یخچال، آسایش و آرامش همشهریان سلب شده بود و متأسفانه تبهکاران موادمخدر نیز از این آب گل‌آلود ماهی گرفته و سعی داشتند تا در پوشش این یخچال به اهداف شوم خود دست یابند.

به گزارش ایسنا، بر طبق گفته‌های چند شاهد عینی، ساقیان مواد مخدر از ظروف غذا به‌عنوان پوشش استفاده کرده و مواد را در بسته‌های غذایی جاسازی می‌کردند، به‌این‌ترتیب مصرف‌کنندگان مواد مخدر بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای به سراغ مواد مخدر می‌رفتند.

بر اساس گفته‌های ساکنین منطقه‌ی بلوار شمالی، درگیری‌های بسیاری بر سر این ظرف‌های غذا رخ‌داده است که متأسفانه اکثر این درگیری‌ها نیز توسط اراذل‌واوباش شهر اتفاق افتاده و همین امر آرامش را از مردم شهر قزوین گرفته است.

فرهنگ‌سازی در قزوین کار بسیار سختی است

امیر قموشی، مسئول یکی از غذاسراها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، در باب یخچال مهربانی، با اشاره به این که ایده‌ اولیه‌ این طرح در یکی از گروه‌های تلگرام رقم خورده است، گفت: این ایده در گروهی که مسئولان شهرداری استان قزوین نیز در آن حضور دارند، مطرح شد و پس‌ از آن‌که به تصویب اعضای گروه رسید، مجددا توسط مسئولان در شهرداری مطرح و پس از کسب مجوزهای لازم از سوی شهردار، یخچال تهیه و در خیابان فلسطین شرقی نصب شد.

قموشی با بیان این‌که فرهنگ‌سازی در قزوین کار بسیار سختی است، توضیح داد: ترجیح جمع بر آن بود تا به کمک‌های خود در آسایشگاه معلولان ms در تاکستان و یا دیگر کمک‌های خیرانه‌ عمومی ادامه دهند، اما سعی شد تا با راه‌اندازی این یخچال، فرهنگ کمک در جامعه رونق بیشتری پیداکرده و فقرای واقعی که دارای عزت‌نفس بوده و همچون تکدی‌گران سعی در اخاذی و فریب مردم ندارند، نیز گرسنه نمانند.

وی ادامه داد: باندبازی و درگیری معتادان در کنار یخچال، دزدی، فریادها و قمه‌کشی‌های اراذل‌واوباش منطقه بر سر غذا ازجمله معضلاتی بود که سبب شد تا همسایگان شکایت کرده و مسئولان نیز این یخچال را به‌جای دیگری منتقل کنند.

وی با اشاره به سوءاستفاده‌های فراوانی که توسط برخی از متکدیان انجام‌ شده است، تصریح کرد: 12 نفر از صبح تا شب در کنار این یخچال کشیک می‌دادند، غذاها را در گوشه‌ای جمع‌آوری کرده و در اواخر شب با خود می‌بردند، این در حالی است که متکدیان از خیرین تقاضای وجوه نقدی نیز می‌کردند.

قموشی افزود: برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ی متکدیان، از خود فقرا نماینده و مبصری برای این یخچال در نظر گرفتیم تا او به هر فرد یک غذا بدهد، اما متأسفانه متکدیان وی را کتک زده و باز به‌سوی یخچال حمله‌ور شده‌اند.

مسئول غذاسرایی که در نزدیکی این یخچال قرار داشت، با اشاره به مشکل بزرگ‌تری که نسبت به معضل متکدیان وجود دارد، گفت: 20 غذاپزی در این امر خیر کمک می‌کنند، این در حالی است که در روز اربعین حسینی که آمار بالایی از غذا در یخچال وجود داشت، افرادی با پرادو، بنز و 206 در مقابل یخچال ترمز کرده و کل غذاها را به‌عنوان این‌که نذری امام حسین(ع) است به یغما بردند.

وی با بیان این‌که این افراد که بهترین وسایل نقلیه را داشتند، هیچ‌گونه مشکل مالی ندارند و یا حداقل نگران نان شب خود نیستند، یادآوری کرد: به‌هیچ‌عنوان از این‌ افراد مرفه انتظار نمی‌رود تا حق مستضعفان جامعه را بخورند و تا این حد فرهنگ خود و جامعه را به انزوا کشیده و تنزل دهند.

قموشی با اشاره به این‌که برخی از افرادی که مشکل مالی نیز ندارند، به سبب عدم فرهنگ‌سازی صحیح سعی در سوءاستفاده از این یخچال را داشتند، تشریح کرد: در فروشگاه بزرگی که نزدیک به محل قرارگیری قبلی یخچال مهربانی است، خانمی بعد از این‌که 200 هزار تومان خرید انجام داده، می‌شنود که هم‌اکنون از این فروشگاه چند شانه تخم‌مرغ به یخچال فرستاده می‌شود و در عین ناباوری یک شانه تخم‌مرغ را برمی‌گرداند و عنوان می‌کند که این شانه تخم‌مرغ را از یخچال مهربانی برمی‌دارد! این‌درحالی است که در ادامه به فرزند خود می‌گوید تا غذاهای یخچال مهربانی تمام نشده دو ظرف غذا برای شام بردارد و فرزند وی نیز همین کار را انجام می‌دهد.

مسئول غذاسرای سلطان با بیان این‌که پیش از قرار دادن ان یخچال نیز، در این غذاسرا به افراد بی‌بضاعت غذای رایگان داده می‌شد، خاطرنشان کرد: بارها به افرادی که به غذاها حمله‌ور می‌شدند تذکر داده است که می‌توانند یک وعده‌ غذا از این رستوران دریافت کنند، تا شاید اندکی در نظم گیری و سامان‌دهی اوضاع کمک کند؛ اما عنوان این مطلب کمکی به اصل موضوع نکرده است.

وی با اشاره به این‌که حتی به استادان دانشگاهی متوسل شده و از آن‌ها راهکار خواسته است، گفت: نظر اساتید دانشگاهی برای این‌که فرهنگ‌سازی در این راستا انجام شود، بر آن است که فردی مأمور شده و به‌واسطه‌ی نگهبانی از یخچال و غذاها حقوق دریافت کند؛ اما این امر برای مسئولان غذا پزی‌ها ناممکن بوده چراکه بیم آن می‌رود که فقیری توسط مأمور یخچال شناسایی شده و عزت نفس فقیر در خطر بیفتد به همین سبب بهتر است مسئولان به فکر چاره‌ای باشند.

قموشی با اشاره به محل جدید قرارگیری یخچال مهربانی خاطرنشان کرد: در خیابان بلوار که مهد فرهنگ و ثروت شهروندان به شمار می‌رود، این‌چنین همشهریان به مخاطره افتادند و اکنون‌که این یخچال در منطقه‌ پَرت و ضعیف نشین شهر واقع‌شده است، هیچ‌کس جرات نمی‌کند از ماشین پیاده شده و غذاها را در یخچال قرار دهد، چون بیم آن می‌رود که علاوه بر مواردی که تاکنون گفته‌شده اراذل‌واوباش، خود ماشین را نیز به غارت ببرند.

وی تصریح کرد: بهتر است این یخچال در کنار کلانتری‌ها واقع شود و بیشترین فاصله را از منازل مسکونی و مغازه‌ها داشته باشد.

وی در خاتمه با اشاره به این‌که بهتر است این یخچال‌ها در کنار تمامی مساجد در هر محل احداث شود تا فقرا و همشهریان عزیز هر محله بهتر بتوانند به همدیگر کمک کنند، گفت: به این ترتیب در محله‌های شهر، رقابتی سالم در انجام کار نیک و خداپسندانه ایجاد می‌شود.

یخچال مهربانی، یک حرکت مردمی است

سمیرا حاجی‌امیدی، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یخچال مهربانی، یک حرکت مردمی است که شعورجمعی یک جامعه آن را شکل داده و دولت در آن نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: در صورتی این حرکت بر روی عزت‌نفس افراد تأثیر مخرب نمی‌گذارد که عواملی همچون محل قرارگیری یخچال، بهداشتی بودن غذاهای اهدایی درون یخچال، فضاسازی و تبلیغ در جامعه به‌درستی انجام شود و این حرکت تنها یک نمایش، تظاهر و ریا نبوده و از هدف اصلی خود که کمک به همنوع است منحرف نشود.

این کارشناس ارشد روانشناسی ابراز عقیده کرد: این درحالی است که حرکات مشابه، همچون نحوه‌ توزیع سبد کالا، به سبب عدم رعایت مواد مذکور به عزت‌نفس افراد آسیب وارد می‌کند.

حاجی‌امیدی با بیان این‌که یخچال مهربانی نوعی حلقه‌ پشتیبانی و حمایت معنوی ایجاد کرده است، تصریح کرد: افراد علاوه بر دریافت کمک‌های مادی، به خاطر توجهی که به قشر بسیار ضعیف جامعه می‌شود دل گرم و از این فکر که جامعه آن‌ها را نادیده می‌گیرد رهاشده و به‌این‌ترتیب کمک روانی نیز دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که اگر این حرکت پشتیبانی نشود، قطعاً فروکش می‌کند، گفت: فروکش کردن این حرکت اثر مخرب روانی برای یاری کنندگان و یاری شوندگان خواهد داشت؛ چراکه ذهن کلیِ جامعه نسبت به اثربخشی حرکات مثبتی از این قبیل، سرد و ناامید خواهد شد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به افراد سودجویی که از این یخچال احتکار می‌کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه نه‌تنها در مورد یخچال مهربانی این احتکار صورت می‌گیرد، بلکه همه‌ ما در جامعه با متکدیانی که با فریب مردم و با ساختن داستان‌های موهوم و غیرواقعی و به شیوه‌های متنوع و بعضاً خلاقانه اقدام به سوءاستفاده از خیرخواهی سایرین می‌کنند برخورد داشته‌ایم و همین امر حس بی‌اعتمادی را نسبت به کمک کردن به نیازمندان در انسان، ایجاد می‌کند.

حاجی امیدی با اشاره به این طرز تفکر که « یک مو از خرس کندن غنیمت است» کاملاً غلط است، اظهار کرد: مکانیزم دلیل‌تراشی این سودجویان برای این عمل، ریشه در تربیت آن‌ها در محیط نامناسب خانوادگی و محل رشد این افراد دارد که ازخودگذشتگی برای دیگران، سهیم شدن و رشد اخلاقی را به‌خوبی پرورش نداده است.

باید مشکلات به‌صورت ریشه‌ای حل شود

یک کارشناس مذهبی نیز در این خصوص به ایسنا گفت: در جامعه‌ دینی وظیفه‌ حاکمان و ثروتمندان، کمک به مستمندان و فقراست.

حجت‌الاسلام نصیری ادامه داد: این دست اقدامات که پاسخگوی نیازهای فوری نیازمندان است، مطلوب خوانده می‌شود، اما به‌هیچ‌عنوان کافی نیست و بهتر است کارهای بزرگ‌تر و اساسی‌تری در جامعه انجام شود.

او معتقد بود، وجود یخچال مهربانی تا حدی مطلوب است که به عزت‌نفس افراد آسیب نزند، چراکه اگر نیازمندان در مقابل جمع از یخچال و دیوار مهربانی استفاده کنند، به کرامت انسانی آن‌ها خدشه وارد می‌شود.

این کارشناس دینی با اشاره به این‌که در هیچ دوره‌ تاریخی وجود نداشته که در آن زمان فقیری نباشد، گفت: در زمان کنونی نیز فقیر در جامعه کم نیست و حتی خیلی از فقرا محتاج غذای شب هستند و عزت‌نفس خود را نیز فراموش کرده‌اند؛ این درحالی است که برخی از فقرا به خاطر کرامت نفسی که دارند هرگز حاضر نیستند در میان جمع کمک‌های مردمی را بپذیرند، به همین سبب بهتر است مکان این یخچال در محیط نسبتاً خلوتی باشد.

وی اعتقاد دارد باید مشکلات به‌صورت ریشه‌ای حل شود و نباید به وجود یخچال مهربانی اکتفا شود، این درحالی است که این قبیل کارها بسیار مثبت بوده و به ترویج و تبلیغ فرهنگِ کمک کردن به نیازمندان منجر می‌شود.

شهرداری و نیروی انتظامی اتحاد بیشتری داشته باشند

به گزارش ایسنا و به نقل از افرادی که یک ماه است در کنار این یخچال می‌ایستند تا دوباره شاهد رونق بالا و غذاهای باکیفیت قبل باشند، وضعیت یخچال بسیار نابسامان است و تنها شاهد چند غذای دست‌خورده در این یخچال هستند.

شاید بهتر باشد شهرداری و نیروی انتظامی اتحاد بیشتری داشته باشند و در کنار یخچال، مأموری قرار دهند و یا این‌که یخچال را به نزدیکی یک کلانتری برده و در محل خلوتی نصب کنند، تا علاوه بر کاهش بی‌نظمی‌ها، عزت‌نفس افراد نیز حفظ شود.

به‌این‌ترتیب عرصه هم‌چنان بر ساقیان موادمخدر تنگ می‌ماند، اراذل‌واوباش نیز نمی‌توانند دست از پا خطا کنند، شهروندان فقیر نیز دیگر نگران نان شب خود نیستند و جلوی بسیاری از منکرات گرفته خواهد شد.

گزارش از: حدیثه پیله‌چی خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

برچسب ها: یخچال مهربانی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
بهتراست محلی برای افرادی که توانایی سیرکردن شکم خود را ندارند فراهم شود و هرروز نهار و شام ساده در همان محل سرو شود وغذا از انجا بیرون برده نشود و اعلام شود مخصوص بی نوایان تا سواستفاده کنندگان شاید وارد آن محل نشوند وفعلا نگران شکم آن ها باشیم تا عزت نفسشان چرا که سواستفاده کنندگان نمی گذارند انشا ا.. با کمک های غذایی همشهریان انساندوست بصورت موادغذایی خام وغیره امیدوارباشیم هیچ همشهری شب گرسنه نمی خوابد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار