معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری: هرکار در بحث کویر باید در راستای توسعه پایدار باشد/ کویر برای کشور سرمایه است/ سال آینده نوبت طرح ثبت جهانی کویر لوت است/ پسابرجام فرصتی برای به گردش درآوردن چرخ‌های صنعت گردشگری است
کد خبر: ۱۷۵۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 05 February 2016

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه 25 درصد کشور را کویر تشکیل داده، گفت: این امر هم فرصت است و هم تخریب .

به گزارش تابناک، مرتضی رحمانی‌موحد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در صنایع دستی می‌توانیم تولیدات انبوهی در مقیاس جهانی با نام و نشان ایران داشته باشیم، گفت: برای معرفی صنایع دستی در جهان نیاز به کارت ویزیت داریم تا ایران به عنوان یک تمدن بزرگ در دنیا شناخته شود.

وی افزود: صنایع دستی استان فرایند توانایی از بخش بالقوه این استان است که با حمایت‌های استانی و ملی می‌تواند به جریان قوی بالفعل تبدیل شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توجه ویژه به استان‌های کمتر شناخته شده و کمتر برخوردار در بحث سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را از برنامه‌های سازمان دانست و ادامه داد: خراسان جنوبی در جذب گردشگر از رشد خوبی برخوردار بوده که با برنامه‌ریزی و بازاریابی مدون می‌تواند در این امر شاهد رشد بیشتری باشد.

رحمانی موحد با اشاره به اینکه 25 درصد کشور را کویر تشکیل داده، این امر را هم فرصت و هم تخریب دانست و افزود: طی دو سال اخیر تلاش هایی در راستای تغییر نگاه به کویر در حوزه های داخلی کشور انجام شده است.

به گفته وی، کارها در بحث کویر باید در راستای توسعه پایدار باشد تا بتوانیم از برکات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن استفاده کنیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارکرد: در کمیسیون مرکزی گردشگری در قالب دستگاه‌های مرتبط با گردشگری، دستورالعمل کویرنوردی برای استفاده بهینه از جاذبه‌های کویر، تسهیل و برای تورگردانان در راستای جذب گردشگران خارجی و داخلی تصویب و ابلاغ خواهدشد.

رحمانی موحد، کویر را سرمایه ای برای کشور دانست و گفت: کویر باید کمترخسارت دیده و ترکیبی از اقامتگاه‌های مختلف در آن ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده نوبت طرح ثبت جهانی کویر لوت است که در حال حاضر پرونده آن در حال تکمیل و در صورت ثبت جهانی این کویر، موجبات رونق بیشتر کویر فراهم خواهد شد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کویر باید در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: به دنبال ایجاد اقامتگاه‌ در کویر، فروش صنایع دستی، تردد در جاده‌ها، حمل و نقل با پروازها به صورت زنجیره‌ای افزایش می‌یابد و توسعه اجتماعی را در کویر ایجاد می‌کند.

رحمانی موحد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برای ساماندهی باغ‌های جهانی و توسعه بوم‌گردی در خراسان جنوبی بودجه‌ای در نظر گرفته خواهد شد، ادامه داد: با توجه به اینکه سبد امکانات دولت محدود بوده و باید در بین 31 استان تقسیم شود اما سیاست سازمان کمک به استان‌هایی دور از مرکز و کم‌برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی تاکنون 26 طرح بوم‌گردی تسهیلاتی تا سقف 100 میلیون تومان دریافت کرده‌اند، افزود: همچنین اعتبار 600 میلیون تومان برای کمپ کویرنوردی دهسلم نهبندان، این کمپ به سرعت به پایان کار نزدیک می‌شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه از تصویب منطقه نمونه بند دره بیرجند در استان و معرفی به سازمان‌های مربوطه خبر داد.

رحمانی موحد با اشاره به تایید برجام، تصریح کرد: پسابرجام فرصتی برای به گردش درآوردن چرخ‌های صنعت گردشگری است.

وی افزود: با عبور از محدودیت‌های قبل از برجام و توسعه ناوگان حمل و نقل هواپیمایی خراسان جنوبی می‌تواند در زمینه صنعت گردشگری خوش بدرخشد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: با توجه به بیایانات مقام معظم رهبری برای رسیدن به جذب 5 برابری ایرانگرد خارجی، مسئولیت دستگاه‌ها و ادارات مربوطه را چند برابر می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار