معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: 2985 کارگاه و 25تعاونی صنایع دستی زیرپوشش و مورد حمایت این اداره کل در استان قرار دارد.
کد خبر: ۱۶۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 14 January 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدرضا دهقان مهرجردی گفت: تعداد 2871نفر از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان تا سال 1393 زیر پوشش بیمه و مورد حمایت این اداره کل بوده اند که در سال جاری نیز 145 مورد به آنها اضافه شده است.

وی درباره تعداد محدود هنرمندان مورد حمایت گفت: در سالهای گذشته تنها برای مسئول کارگاه کارت صادر شده و هنرمندان شاغل کارتی دریافت نکرده اند ازاین رو مورد حمایت و بیمه قرار نداشته اند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: با این وجود افرادی که کارت صنایع دستی دریافت کرده اند و بیمه دارند افراد واقعی و هنرمندانی هستند که به صورت جدی در این حوزه فعالیت دارند در حالی که در برخی جاها افراد صوری از بیمه و مزایای یک قشر خاص استفاده می کنند.
دهقان اضافه کرد : در استان یزد فعالیت هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی به صورت مستمر رصد می شود با این حال به دنبال حل مشکل دیگر هنرمندان شاغل در کارگاهها هستیم .
وی یادآور شد: در عین با توجه به اینکه تعداد افراد شاغل در کارگاههای صنایع دستی عمدتا کمتر از پنج نفر است و نمی توانند از تخفیف تأمین اجتماعی استفاده کنند امیدواریم با کمک دولت بتوانند زیرپوشش و حمایت قرار گیرند .
این مسئول اظهار امیدواری کرد تا با حل این مشکل ، تامین اجتماعی بتواند به کارگاهها در بیمه کردن هنرمندان صنایع دستی کمک کرده و حق هنرمندان واقعی این حوزه ضایع نشود.
معاون میراث فرهنگی استان یزد عدم امکان استفاده هنرمندان و صنعتگران از بیمه هنرمندان، کمبود اعتبار برای ارائه وام به متقاضیان برای خرید و تجهیز کارگاه و تولید صنایع دستی و عدم قرار دادن صنایع دستی در جوایز بانکها که باعث رواج استفاده از این هنرها در منازل می شود را از جمله مشکلات پیشاروری صنایع دستی استان ذکر کرد.
دهقان در ادامه بر تاثیر متقابل صنایع دستی و صنعت گردشگری تاکید کرد و افزود: حمایت از کارگاههای تولیدی، حمایت از بازارچه های صنایع دستی، تهیه و تدوین استاندارد مواد اولیه با حفظ اصالت بومی، محلی و فرهنگی، افزایش میزان تنوع و زمینه های کاربردی صنایع دستی و تامین امنیت برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف صنایع دستی از جمله راهکارهای توسعه صنایع دستی است.
وی یادآور شد: در حال حاضر ایران در مقام سوم صنایع دستی جهان بعد از کشور چین و هند با برخورداری از 250 رشته در صنایع دستی و بیش از دو میلیون نفر صنتعگر است که در صورت تدوین، برنامه ریزی و اعمال سیاست های مختلف می توان بازار صنایع دستی در ایران را رونق بخشید.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد افزود: صنایع دستی عنصر بسیار مهم و حیاتی است و رونق آن موجب توسعه پایدار کشور می شود و در واقع بازتاب ذوق، سلیقه، سنن و آداب و رسوم اهالی هر منطقه است.
وی با بیان اینکه هنرمندان و صنعتگران با استفاده از طرح های اصیل، سنتی و بومی، با طرح ها و نقش هایی که از پیشینیان خود به ارث برده اند، به تولید محصول می پردازند تصریح کرد: به همین دلیل این صنعت ملی نیاز به کارشناس خارجی، اقلام وارداتی و تکنولوژی خارجی ندارد.
این مسئول تصریح کرد: فعالیت در بیشتر رشته های صنایع دستی نیاز به ابزار و وسایل پیچیده و سرمایه زیاد ندارد و مهمترین عامل تولید، ذوق و استعداد و خلاقیت صنعتگر محسوب می شود.
دهقان خاطرنشان ساخت: صنایع دستی افزون بر تولیدات فرهنگی و هنری خود، دارای اثرات مهم و تعیین کننده در بخش اقتصادی است و از مهمترین اثرات صنایع دستی می توان به نقش آن در ایجاد اشتغال در جوامع شهری و روستایی اشاره کرد چرا که از طریق آموزش با دوره های کوتاه مدت می توان در یکی از رشته های متنوع صنایع دستی فعالیت کرد.
از صنایع دستی استان یزد می توان فرش بافی ، زیلوبافی ، ترمه ، زری ، مخمل ، شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی(لبافی) ، پتو ، جیم ، شال بافی ، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد همچنین با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار