طولانی‌ترین آزادراه کشور به طول ۱۵۲ کیلومتر از 3 استان قم، تهران و سمنان عبور می‌کند و کاهش ۸۵ کیلومتری مسیر با 3لاین رفت و 3لاین برگشت را به همراه دارد اما افتتاح این آزادراه باز هم نتوانست اقبال عمومی را به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۶۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹ 13 January 2016
به گزارش تابناک قم، کمبود و نبود خدمات رفاهی در آزادراه قم گرمسار باید با پیگیری و جدیت تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی تأمین شود. خدمات رفاهی این محور از زمان بهره‌برداری تاکنون تفاوت چندانی نداشته و نیازها و ساختمان‌های مورد نیاز پلیس و دستگاه‌های امدادی نیز باید از سوی کارفرما آماده‌سازی شود. 

قطعاً آمار تردد در نوروز و تابستان سال 95 در این محور بسیار بیشتر از سال 94 خواهد بود، بنابراین لازم است نواقص و کمبودها در این محور سریعاً رفع و تأمین شود.» این هشدار و تأکیدی است که محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم با گذشت حدود یک سال از بهره‌برداری آزادراه قم - گرمسار، مطرح کرد.

محور قم گرمسار دو بار از سوی دو رئیس جمهور افتتاح شد؛ یک بار در سال 90 به‌دست محمود احمدی‌نژاد و بار دوم در اسفند 93 از سوی حسن روحانی. تفاوتش در این بود که بار نخست در 2 لاین رفت و برگشت و به صورت ناقص افتتاح شد و به دلیل بیشترین سهم از تصادف محورهای استان به جاده مرگ لقب گرفت ولی در افتتاحیه دوم، یک آزادراه 6 بانده استاندارد به روی مردم گشوده شد.

طولانی‌ترین آزادراه کشور به طول ۱۵۲ کیلومتر از 3 استان قم، تهران و سمنان عبور می‌کند و کاهش ۸۵ کیلومتری مسیر با  3لاین رفت و 3لاین برگشت را به همراه دارد اما افتتاح این آزادراه باز هم نتوانست اقبال عمومی را به همراه داشته باشد.

گرانی عوارض

زمزمه‌های گرانی عوارض نخستین انتقادی بود كه رانندگان از این مسیر عنوان کردند. در نرخ عوارض این آزادراه برای تریلرها ۵۰ هزار تومان، کامیون ۳۰ هزار تومان و سواری ۱۰ هزار تومان اعلام شد. مردم این توقع را داشتند به ازای پرداخت هزینه زیادی كه بابت عوارض می‌دهند شاهد ارتقای خدمات رفاهی و امدادی در این مسیر باشند اما با گذشت یک سال از افتتاح مجدد این آزادراه نه‌تنها این خدمات افزایش نیافته، بلكه دامنه اعتراض به بی‌توجهی‌ها به مسئولان استان نیز رسیده است.

البته پیش از اظهارات معاون امور عمرانی استاندار، مسافران و رانندگانی که این مسیر را برای تردد انتخاب می‌کردند به مشکلات آن اشاره می‌کردند ولی تاکنون اراده‌ای برای حل این مشکلات مشاهده نشده است. مشکلاتی همچون نبود روشنایی در برخی پل‌ها و مسیرها، نبود آنتن دهی تلفن همراه در مسافت‌های زیادی از این مسیر، نبود امکانات تفریحی و خدماتی، پمپ‌بنزین و... بهانه‌ای شد تا به پیگیری این مسائل از سوی مسئولان و نهادهای امر بپردازیم.

حضور کمرنگ پلیس

نبود پلیس در محورهای ارتباطی همیشه برای رانندگانی که پا را از قانون فراتر می‌گذارند خوشایند است اما پیامد طولانی‌مدت نظارت نکردن بر رفت و آمد رانندگان در این آزادراه می‌تواند زمینه‌ای برای تخلفات بیشتر و حوادث ناگوار باشد.

سرهنگ اردشیر جمشیدی‌راد رئیس پلیس راه قم در پاسخ به این سوال که چرا حضور پلیس در آزادراه قم گرمسار کمرنگ است، گفت:  حضور گشت‌های پلیس در این مسیرهای ارتباطی منوط به حجم ترافیکی است که مشاهده می‌شود و بر اساس مطالعات و ارزیابی‌های صورت گرفته خودروهای گشتی اعزام می‌شوند.

به گفته جمشیدی‌راد، روزانه حدود 10 هزار تردد در آزادراه قم گرمسار صورت می‌گیرد و بر همین مبنا 2 تیم پلیس برای گشت‌زنی در این آزادراه انتخاب شده‌اند.

رئیس پلیس راه استان قم با اشاره به راه‌اندازی پاسگاه پلیس راه در محل عوارضی قم گرمسار عنوان کرد: در صورت افزایش حجم ترافیک در این مسیر تعداد گشت‌های خود را افزایش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه بحث روشنایی و وجود نقطه کور تلفن همراه در قسمتی از مسیر باید تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی رفع شود، خاطرنشان کرد: تسطیح زیرگذرهای مسیر هم موضوع مهمی است که باید به‌سرعت انجام شود تا در صورت وقوع حادثه، پلیس و دستگاه‌های امدادی بتوانند به‌سرعت خود را به محل حادثه برسانند.

نقاط كور در کیلومتر 40 تا 74

نبود آنتن دهی تلفن همراه در کیلومتر 40 تا 74 یکی دیگر از مشکلات آزادراه قم گرمسار است که مهدی خان محمدی دانشجوی یکی از دانشگاه‌های گرمسار به آن اشاره کرد و گفت: اگر در این مسیر حادثه‌ای اتفاق بیفتد من به‌عنوان مسافر یا راننده دستم به هیچ جایی بند نیست كه بتوانم كمك بخواهم.

گفته‌های خان محمدی و دیگر رانندگان در خصوص نبود پوشش تلفن همراه در این مسیر، نكته حائز اهمیتی بود که سرهنگ جمشیدی‌راد نیز بر آن صحه گذاشت، از همین رو برای دریافت پاسخ به سراغ شرکت مخابرات استان قم رفتیم.

ابوالفضل احمدی‌نیا مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان قم در نخستین تماس مهلتی برای پیگیری موضوع مطرح شده خواست و در تماس‌های بعدی اظهار داشت: تلفن همراه تا کیلومتر 40 این محور پوشش کامل دارد اما ادامه مسیر نیازمند نصب دکل‌های برق است که شرکت توزیع برق استان باید با نصب دکل‌ها، امکان نصب آنتن‌های BTS را برای مخابرات فراهم کند. البته در این مدت برای رفع این مشکل با جابجایی آنتن‌ها تلاش کردیم و وضعیت آنتن دهی تا حدی بهبود یافته است.

به گفته وی، در زمان اوج مسافرت مثل تعطیلات نوروزی و تعطیلاتی که مسافرت‌ها افزایش می‌یابد با استقرار آنتن‌های سیار در این مسیر، مشکل آنتن دهی برطرف می‌شود اما رفع دائمی نقاط کور نیازمند نصب دکل‌های برق است.

احمدی‌نیا از تلاش شرکت مخابرات استان برای نصب آنتن بی تی اس در محدوده کاروانسرای دیر گچین خبر داد، اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.

پاس کاری مشکلات

این گفته‌های مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان در حالی است که سهیل کیانی‌پور مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان با استناد به آیین‌نامه‌های ابلاغی، تاکید کرد که چون آزادراه قم گرمسار خارج از محدوده شهری است، شرکت مخابرات برای احداث شبکه می‌تواند با ارائه درخواست، مجوز لازم برای نصب آنتن‌های مخابراتی و دکل برق دریافت کنند.

وی در خصوص تأمین روشنایی این مسیر تصریح کرد: اجرای این موضوع به عهده اداره کل راه و شهرسازی است و به شرکت برق مربوط نمی‌شود.

زنجیره دست به دست شدن توپ مشکلات در زمین ادارات و نهادهای اجرایی تا جایی ادامه یافت كه در تماس با اداره کل راه و شهرسازی مطلع شدیم: تأمین تمام امکانات در آزادراه قم گرمسار به عهده پیمانکار بخش خصوصی یعنی قرارگاه خاتم الانبیاء است و هنوز این محور به اداره کل راه و شهرسازی استان تحویل نشده است.

برای دریافت پاسخ به تهران مراجعه كنید با پیگیری‌های انجام شده در نهایت در تماس با یكی از مسئولان پیگیری پروژه آزادراه حرم تا حرم، وی از همكاری‌نکردن نهادها و دستگاه‌های مربوط به استان قم گلایه كرد و گفت: این پروژه بنا به نیاز منطقه به بهره‌برداری رسید اما برای رسیدن به پاسخ دقیق‌تر با شركت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه حرم تا حرم مستقر در تهران تماس بگیرید و یا برای شنیدن پاسخ به عوارضی قم گرمسار واقع در كیلومتر 30 مراجعه كنید...

همین پاس‌كاری مشكلات باعث شده طولانی ترین آزادراه کشور در محدوده قم فقط یک پمپ بنزین داشته باشد و بس.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار