کد خبر: ۱۴۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷ 21 December 2015

به گزارش تابناک یزد،مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد، کاهش 53 درصدی بارندگی استان نسبت به میانگین سالانه را علی‎‎رغم افزایش 30 درصدی میانگین بارندگی کشور بسیار نگران‌کننده خواند.

"محمد حسین امامی" در آستانه هفته "ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی" با اشاره به وضعیت نسبتاً خوب بارش‌های پاییزه کشور، وضعیت بارندگی در استان یزد را دقیقاً مخالف وضعیت کشور و بسیار نگران‌کننده خواند و گفت: کاهش نزولات جوی استان در سه ماهه‌ی پاییز طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده و ادامه این روند قطعاً استان را از همان ابتدای سال آینده دچار مشکل کم آبی می‌کند.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی میانگین بارندگی‌های سه ماهه گذشته‌ی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از کاهش 53 درصد میانگین بارندگی‌های استان در این مدت خبر داد و تصریح کرد: به جز میزان بارش‌های شهرستان خاتم که تنها هشت درصد افزایش نشان داده است، در شهرستان یزد 100 درصد، اشکذر 81 درصد، میبد 78 درصد، اردکان 71 درصد، مهریز 70 درصد، تفت 56 درصد، بافق 54 درصد، بهاباد 40 درصد و ابرکوه 23 درصد کاهش بارش‌ها را شاهد هستیم.

مدیر کل بحران استان همچنین وضعیت آلودگی هوای استان را نگران‌کننده دانست و در این باره تصریح کرد: یزد در شش ماهه نخست امسال از مجموع 186 روز، 37 روز آلوده داشته است و به عبارتی هوای استان به طور میانگین ماهیانه شش روز، آلوده بوده و از استانداردهای تعیین شده فاصله داشته است.

وی با اشاره به وقوع 20 حادثه در استان در نیمه نخست امسال، فراوانترین آنها را زلزله خواند و ادامه داد: بزرگترین آن به شدت 4.9 ریشتر در بهاباد رخ داده و پس از آن نیز می‌توان به وقوع به حوادث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان و آلودگی هوا، طوفان‌ شن و ریزگردها اشاره کرد.

امامی، مهمترین تهدید جدیدی که به تهدیدات استان اضافه شده است را فروچاله‌ها اعلام کرد و بیان کرد: به دلیل برداشت بی رویه آب از سفره‌های زمینی استان، هم‌اکنون فروچالهخ ها مناطقی از شهرستان‌های خاتم و ابرکوه را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به رفع پیگیری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته برای رفع نواقص سیل‌بندهای شهر یزد، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: سیل‌بندهای شهر یزد از چهار قطعه تشکیل شده است که بزرگترین مشکل آن مربوط به قطعه‌ی چهارم آن واقع شده در محل پیست موتورسواری و ورزشگاه طلائیه تا مجموعه در نظر گرفته شده برای پارک علم و فناوری است که زمین آن در اختیار یکی از نهادهای عمومی غیردولتی است.

وی در این باره افزود: متاسفانه در این قطعه نگهداری سیل‌بند انجام نشده و مخزن آن نیازمند تخلیه و بازسازی است که مطالعا در این زمینه انجام گرفته و امیدواریم این نهاد عمومی در این رابطه اقدام کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدیریت بحران استان در هشت ماهه گذشته از سال جاری، از ترسیم نقشه پایه مدیریت بحران شهر یزد برای اولین بار در کشور و تهیه این نقشه برای شهر زلزله‌خیز بهاباد که به زودی به تصویب خواهد رسید، خبر داد.

ای مسئول همچنین در این باره از تهیه طرح خطرپذیری ریزگردها، طوفان‌های شن و آلاینده‌ها، تهیه طرح جامع خطرپذیری سیل، پیگیری طرح بیمه فراگیر منازل مسکونی استان در برابر حوادث عمده‎‎مانند زلزله و نیز برگزاری 15 مورد مانور در زمینه‌های مختلف یاد کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار