معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون شش نفر در اثر انفجار مین و مهمات به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان کشته و 17 نفر نیز مجروح شده اند.
کد خبر: ۱۴۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰ 19 December 2015
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون شش نفر در اثر انفجار مین و مهمات به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان کشته و 17 نفر نیز مجروح شده اند.

نعمت الله نازپرورده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نیروهای نظامی، کشاورزان، روستاییان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده به مین حادثه دیدگان را شامل می شود.

وی اظهار کرد: همچنین از سال 91 تا پایان سال 93 نیز در اثر انفجارهای ناشی از مین و مهمات به جای مانده از جنگ تحملی در شهرستان قصرشیرین 28 نفر کشته و شهید، 32 نفر جانباز قطع عضو و 176 نفر نیز مجروح شدند.

وی بیان کرد: همچنین به علت انفجارهای مین به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی به ماشین آلات کشاورزی و دستگاه های مین روی خسارت مادی وارد و چندین رأس احشام نیز تلف شدند.

وی افزود: هم اکنون دو شرکت مین زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب 12 گروه به استعداد 100 نفر در مناطق آلوده قصرشیرین مشغول بازنگری و پاکسازی اراضی آلوده به مین هستند.

معاون فرماندار قصرشیرین گفت: از ابتدای امسال تاکنون با فعالیت گروه های پاکسازی یک هزار و 200 هکتار از اراضی آلوده به مین در این شهرستان بصورت مکانیزه پاکسازی شده و 90 کیلومتر سنگر و کانال به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی نیز تخریب شده است.

نازپرورده اضافه کرد که در همین ارتباط 9 هزار قبضه انواع مین کشف و منهدم و 13 هزار عدد انواع گلوله و مهمات عمل نکرده نیز کشف شده است.

وی با بیان اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی و بازگشت مردم به شهر و روستاها همزمان عملیات پاکسازی اراضی آلوده به مین و مواد منفجره نیز از سوی گروه های پاکسازی در این شهرستان مرزی آغاز شده است گفت: در این سالها با تلاش گروههای پاکسازی در مجموع 200 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین در قصرشیرین پاکسازی شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال 91 عملیات پاکسازی سطحی اراضی آلوده به مین تا عمق 30 سانتی متری پایان یافت.

نازپرورده با بیان اینکه مین و مواد منفجره عمل نکرده به شکل پراکنده در برخی مناطق قصرشیرین وجود دارد از مردم و ساکنان این شهرستان خواست به محض مشاهده هرگونه مواد منفجره به نیروهای پاکسازی مرکز مین زدایی اطلاع دهند و از دست زدن، جا به جایی و انتقال اینگونه اشیا خودداری کنند.

وی همچنین از مردم خواست تا از جمع آوری ضایعات جنگی و نگهداری آنها در محل زندگی خود خودداری کنند.

با وجود تلاش بی وقفه نیروهای پاکسازی میادین مین تاکنون صدها نفر از مردم مناطق مرزی استان کرمانشاه بویژه مرزداران، عشایر و نیروهای گروه های پاکسازی اراضی آلوده به مین در شهرستان قصرشیرین براثر برخورد و یا انفجار مین و مهمات به جای مانده از دوران جنگ تحمیلی شهید جانباز، مجروح و معلول شده اند.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در هشت سال دفاع مقدس به مدت دو سال در اشغال نیروهای متجاوز بعثی بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار