استان یزد جزئی از فلات مرکزی ایران است که بخش بزرگی از مساحت محدوده استان را کویرهای داخل این فلات پوشانده است.
کد خبر: ۱۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶ 15 March 2015
یزد الگوی معماري سنتي و خشت خام جهان
به گزارش تابناک یزد، مساحت بیابان و کویرهای استان حدود 650 هزار هکتار است که بیش از 50 درصد از مساحت استان را فرا گرفته است. مسئله توریسم در استان یزد حائز اهمیت فراوان است. زیرا اولاً فعالیت‌های اقتصادی و محور توسعه آن مبتنی بر خدمات برتر مثل صنعت گردشگری و توسعه مراکز آموزشی، پژوهشی، صنعتی و ... است و ثانیاً، یزد امکانات بالقوه فراوانی برای توسعه این صنعت در اختیار دارد.گذشته از جاذبه های زیست محیطی و شرایط ویژه کویری و تنوع اقلیمی (که در جای خود مبحث بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری استان و امکانات بالقوه آن است)، یزد به عنوان شهر تاریخ جهان در برخورداری از معماری متکی به خشت خام و هزاران اثر گرانقدر به جا مانده آن نیز دارای اهمیت فراوان است.
یزد به دلیل معماری سنتی خشت خام و گل پس از ونیز ایتالیا از طرف یونسکو دومین شهر تاریخی جهان شناخته شده است و با داشتن اثار تاریخی متعدد یکی از سرزمین های باستانی ایران نیز به شمار می رود برخی از نویسندگان پایه گذاری یزد را به یزدگرد ساسانی نسبت داده اند حدود 2000 بنای باستانی در یزد وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری مناسب می توان یزد را به یک قطب بزرگ جذب گردشگر تبدیل کرد.
وجود بیابان و کویر های متنوع به همراه آفتاب همیشگی انگیزه مناسبی برای جهانگردان اروپایی که همیشه در شرایط بارانی و سرد به سر می برند جالب توجه است.
با این تفاسیر حفظ و مرمت آثار تاریخی و زیبا نشان دادن شهر و مکانم های مورد بازدید گردشگران باید به عنوان یک سیاست دائمی و روزمره باید مورد توجه مسئولین امر باشد چرا که این روش می تواند یکی از کم هزینه ترین راه ممکن برای جذب گردشگر باشد.
حلقه های صنعت گردشگری در استان هنوز هم کامل نشده است. هر چند در بخش ایجاد اماکن اقامتی، توفیقات استان در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است، اما واقعیت این است که در برنامه ریزی‌های هدفدار برای توسعه این صنعت (که زنجیره ای از اقدامات آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، تدارکاتی، تأمینی، برنامه ها، زیرساخت‌ها و ایجاد فضاهای جدید را مطرح می سازد)، هنوز هم صنعت گردشگری در استان با مشکلات متعدد مواجه است. به نظر می رسد در کنار همه این عوامل، برخورداری از یک سیاست معین و خط مشی عمومی نیز برای جذب گردشگران لازم است.
به هر صورت صدها اثر تاریخی و طبیعت بکرکویری استان از امکانات بالقوه بسیار مناسبی برخوردار است که می توان در یک سیاست برنامه ریزی شده و هدفدار، در صنعت گردشگری اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را بر زندگی اهالی استان بسیار فراتر از وضعیت موجود تجربه کرد.
در مورد آثار تاریخی در یزدباید گفت هر گوشه این استان دارای آثار و ابنیه گران سنگی است که بعضاً در حد شاهکار است.


حضور گردشگران خارجی در ایران تنها با آمار و ارقام قابل رویت نیست. کافی است موزه ها و بناهای تاریخی و شهرهای گردشگری رصد شوند آن موقع است که هر کسی می تواند حضور پررنگ گردشگران خارجی را در شهرهای اصفهان، یزد، شیراز و تهران نسبت به سالهای گذشته در ایران ببیند. در این میان رسانه های داخلی به نفل از مسئولان و فعالان گردشگری از رونق ورود توریست به ایران می گویند. حتی رسانه های خارجی نیز با انتشار گزارش های خود از اشتیاق خارجی ها برای دیدن ایران خبر می دهند.
استان يزد با توجه به جاذبه‌هاي غني طبيعي، تاريخي و بيادماندني، مذهبي فرهنگي و نيز موقعيت خوب جغرافيائي مي‌تواند باعث جذب و جلب توجه جهانگردان و ايرانگردان بسياري چه از خارج و چه از داخل باشد. بخصوص داشتن تنوع آب و هوائي ( کویری – ییلاقی) ، داشتن کویرها وبیابان های منحصر به فرد، كثرت و پراكندگي آثار تاريخي و بيادماندني، شيوه‌هاي زيستي بومی کهن و فرهنگ غني، اماكن مذهبي زيارتي(اسلامي و زيارتگاه هاي اقليت‌هاي مذهبي) وجود جاذبه‌هاي متنوع طبيعي ايران را به كانون هاي توريستي و مناطق گردشگردی جالب توجه بين‌المللي تبديل كرده است .
استان يزد و بويژه شهر يزد بخاطر دارا بودن و برخوردار بودن از ارزشهاي تاريخي، سنتي، معماري كويري همراه با ابنيه‌هاي مستحكم از قرن پنجم هجري به بعد و بافت قديمي شهر بعنوان يك شهر نمونه از الگويي از معماري سنتي و خشت خام و معماري گلين همراه با كوچه‌هاي پيچ در پيچ و ديوارهاي بلند، طاقهاي ضربي و ساباط و بادگيرهاي رفيع و ... جايگاه ويژه‌اي جهت جذب و جلب توريسم داخلي و خارجي دارد و مي‌تواند از ديدگاه توريستي مورد توجه جهانگردان داخلي و خارجي واقع شود. هدف از تحقيق و بررسي وضع موجود و شناخت توان ها و پتانسيل هاي توريستي اعم از طبيعي، تاريخي، فرهنگي مذهبي، اقتصادي و توجه و شناخت مشكلات و تنگناهاي استان بعنوان يك منطقه مستعد از نظر توريستي اعم از توريسم گذري و يا توريسم اقامتي و .. است
حلقه هاي صنعت گردشگري در استان هنوز هم کامل نشده است. هر چند در بخش ايجاد اماکن اقامتي، توفيقات استان در سالهاي اخير چشمگير بوده است، اما واقعيت اين است که در برنامه ريزيهاي هدفدار براي توسعه اين صنعت (که زنجيره اي از اقدامات آموزشي، فرهنگي، تبليغي، تدارکاتي، تأميني، برنامه ها، زيرساختها و ايجاد فضاهاي جديد را مطرح مي سازد)، هنوز هم صنعت گردشگري در استان با مشکلات متعدد مواجه است. به نظر مي رسد در کنار همه اين عوامل، برخورداري از يک سياست معين و خط مشي عمومي نيز براي جذب گردشگران لازم است. نوسانات تعداد گردشگران خارجي در طول سالهاي 1379 تا 1383 که در مقاطعي تعداد گردشگران خارجي بازديدکننده از استان را تا 20000 نفر (سالهاي 1379 و 1380) و در مقاطعي ديگر تا حد 7000 و 12000 نفر (سالهاي 81 و 83) مطرح مي سازد، بيانگر اين است که در کل، سياست برنامه ريزي شده و هدفداري که همه عوامل در آن پيش بيني شده باشد، براي صنعت گردشگري وجود ندارد.
به هر صورت صدها اثر تاريخي و طبيعت بکرکويري استان از امکانات بالقوه بسيار مناسبي است که مي توان در يک سياست برنامه ريزي شده و هدفدار، در صنعت گردشگري اثرات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آن بر زندگي اهالي استان را بسيار فراتر از وضعيت موجود تجربه کرد.
در طول سالهاي اخير تعداد آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي مرتباً افزايش يافته است، به طوري که از 14 اثر در سال 1383 به 117 اثر در سال 1383 افزايش يافته است.
تعداد هتل هاي يزد در سال 1383 برابر 23 واحد بوده است که درجه بندي آنها از يک ستاره تا چهار ستاره بوده است و 607 اتاق و 1255 تخت، ظرفيت هاي اماکن اقامتي مذکور را تشکيل مي داده است. تعداد مسافرخانه هاي استان يزد نيز 9 عدد بوده که از درجه يک تا درجه 3 نوسان داشته اند. اين اماکن نيز جمعاً 148 تخت و 372 اتاق داشته اند. چند هتل ديگر نيز بعد از اين سال در دست ساختمان بوده که تعدادي از آنها در سال 1384 به بهره برداري رسيده است.
در مورد آثار تاريخي در يزدبايد گفت هر گوشه اين استان داراي آثار و ابنيه گران سنگي است که بعضاً در حد شاهکار است. معرفي آثار و ابنيه تاريخي را در مبحث ميراث فرهنگي و گردشگري هر شهرستان جداگانه مورد اشاره قرار داده ايم.
این صنعت با اهداف اقتصادی چون ایجاد درآمد ، کمک به بهبود وضعیت اشتغال و ایجاد شرایط بهتر توزیع درآمد از جایگاه خاصی برخودار است .
توسعه و پیشرفت این صنعت در استان یزد که از جمله 5 استان ممتاز کشور از لحاظ جاذبه های متنوع گردشگری است ، نیاز به شناخت علمی ویژگی‌های اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی این صنعت محسوس است .
گذشته از جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن ، از بعد اقتصادی براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری ، محوریت قرار دادن این صنعت در اکثر کشورهای جهان بیشتر از لحاظ درآمدی و اثرات آن بر رشد اقتصادی ملی و منطقه ای تأکید شده است. رشد و توسعه این صنعت علاوه بر ایجاد رشته فعالیت‌های جدید ، زمینه فعال شدن سایر بخش‌های اقتصادی را فراهم می‌آورد و در برقراری موازنه ارزی نیز تأثیرگذار است .
توسعه صنعت گردشگری با عملکرد ملی و منطقه ای بعنوان یک پتانسیل جدید، درراستای توسعه پایدار نقش تعیین کننده دارد . با برنامه ریزی ، نظارت و حمایت دولت در این بخش در برنامه های توسعه به رشد اقتصادی ، اشتغال و درآمدهای ارزی کشور کمک خواهد شد .

استان یزد با جاذبه های متنوع گردشگری نه تنها از بعد داخلی بلکه از نظر گردشگران خارجی نیز بعلت برخورداری از بافت اکولوژیکی و ساخت و ساز معماری خشت خام مطرح است . این صنعت با اهداف اقتصادی چون ایجاد درآمد ، کمک به بهبود وضعیت اشتغال و ایجاد شرایط بهتر توزیع درآمد از جایگاه خاصی برخودار است .
توسعه و پیشرفت این صنعت در استان یزد که از جمله 5 استان ممتاز کشور از لحاظ جاذبه های متنوع گردشگری است ، نیاز به شناخت علمی ویژگی‌های اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی این صنعت محسوس است .
استان یزد با جاذبه های متنوع گردشگری نه تنها از بعد داخلی بلکه از نظر گردشگران خارجی نیز بعلت برخورداری از بافت اکولوژیکی و ساخت و ساز معماری خشت خام مطرح است .
استاندار یزد هم در مراسمی تاکید کرده است: در استان یزد ظرفیت گردشگری طبیعی و هم گردشگری تاریخی و فرهنگی بسیار خوبی داریم که برای گردشگران جذابیت دارد .
رییس ستاد تهسیلات سفر استان یزد تصریح کرد: با وجود اینکه بسیاری از آثار از جمله قنات ها در بسیاری موارد خشکی شده اند اما مشاهده همین حالت قنات ها و معماری و علم به کار رفته در ساخت آن پدیده ای نو برای گردشگران داخلی و خارجی است.
استاندار یزد تاکید کرد: ابتکارها، هنرهای مختلف و اصول معماری خاصی که در بافت تاریخی یزد مشاهده می کنیم مواردی است که می توان به وسیله آن، به جذب هرچه بیشتر گردشگر در این استان پرداخت.
میرمحمدی گفت: معمولا مسافران برای رفع خستگی به گردش می روند و هیچ جایی بهتر از یزد برای گردشگران نیست چون هم با هنر، معماری، سبک زندگی ، فرهنگ و تاریخ آشنا می شوند و هم می تواند از مواهب طبیعت زیبایش بهره مند شوند .

به هرحال،صنعت توریسم این روزها با رشد قابل ملاحظه ای مواجه است. به گونه ای كه رتبه دوم صنایع پردرآمد را به خود اختصاص داده است. امادر این میان بخش های مختلف این صنعت در یزد با توجه به همه پتانسیل موجودی که به آن اشاره شد با مشکلات ریز و درشتی مواجه است.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد البته برای رفع این موانع و محدویت هایی که بیان می شود از انعقاد قرارداد طرح تهيه سند توسعه پايدار گردشگري اين استان خبرمی دهد و می گوید: طرح تهيه سند توسعه پايدار گردشگري استان يزد را از مهمترين طرح‌هاي اين اداره‌کل است که در اين زمينه قراردادي بالغ بر 450 ميليون ريال با شرکت مشاور منعقد شده است.


مساحت بیابان و کویرهای استان حدود 650 هزار هکتار است که بیش از 50 درصد از مساحت استان را فرا گرفته است. مسئله توریسم در استان یزد حائز اهمیت فراوان است. زیرا اولاً فعالیت‌های اقتصادی و محور توسعه آن مبتنی بر خدمات برتر مثل صنعت گردشگری و توسعه مراکز آموزشی، پژوهشی، صنعتی و ... است و ثانیاً، یزد امکانات بالقوه فراوانی برای توسعه این صنعت در اختیار دارد.گذشته از جاذبه های زیست محیطی و شرایط ویژه کویری و تنوع اقلیمی (که در جای خود مبحث بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری استان و امکانات بالقوه آن است)، یزد به عنوان شهر تاریخ جهان در برخورداری از معماری متکی به خشت خام و هزاران اثر گرانقدر به جا مانده آن نیز دارای اهمیت فراوان است.
یزد به دلیل معماری سنتی خشت خام و گل پس از ونیز ایتالیا از طرف یونسکو دومین شهر تاریخی جهان شناخته شده است و با داشتن اثار تاریخی متعدد یکی از سرزمین های باستانی ایران نیز به شمار می رود برخی از نویسندگان پایه گذاری یزد را به یزدگرد ساسانی نسبت داده اند حدود 2000 بنای باستانی در یزد وجود دارد که در صورت سرمایه گذاری مناسب می توان یزد را به یک قطب بزرگ جذب گردشگر تبدیل کرد.
وجود بیابان و کویر های متنوع به همراه آفتاب همیشگی انگیزه مناسبی برای جهانگردان اروپایی که همیشه در شرایط بارانی و سرد به سر می برند جالب توجه است.
با این تفاسیر حفظ و مرمت آثار تاریخی و زیبا نشان دادن شهر و مکانم های مورد بازدید گردشگران باید به عنوان یک سیاست دائمی و روزمره باید مورد توجه مسئولین امر باشد چرا که این روش می تواند یکی از کم هزینه ترین راه ممکن برای جذب گردشگر باشد.
حلقه های صنعت گردشگری در استان هنوز هم کامل نشده است. هر چند در بخش ایجاد اماکن اقامتی، توفیقات استان در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است، اما واقعیت این است که در برنامه ریزی‌های هدفدار برای توسعه این صنعت (که زنجیره ای از اقدامات آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، تدارکاتی، تأمینی، برنامه ها، زیرساخت‌ها و ایجاد فضاهای جدید را مطرح می سازد)، هنوز هم صنعت گردشگری در استان با مشکلات متعدد مواجه است. به نظر می رسد در کنار همه این عوامل، برخورداری از یک سیاست معین و خط مشی عمومی نیز برای جذب گردشگران لازم است.
به هر صورت صدها اثر تاریخی و طبیعت بکرکویری استان از امکانات بالقوه بسیار مناسبی برخوردار است که می توان در یک سیاست برنامه ریزی شده و هدفدار، در صنعت گردشگری اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را بر زندگی اهالی استان بسیار فراتر از وضعیت موجود تجربه کرد.
در مورد آثار تاریخی در یزدباید گفت هر گوشه این استان دارای آثار و ابنیه گران سنگی است که بعضاً در حد شاهکار است.
حضور گردشگران خارجی در ایران تنها با آمار و ارقام قابل رویت نیست. کافی است موزه ها و بناهای تاریخی و شهرهای گردشگری رصد شوند آن موقع است که هر کسی می تواند حضور پررنگ گردشگران خارجی را در شهرهای اصفهان، یزد، شیراز و تهران نسبت به سالهای گذشته در ایران ببیند. در این میان رسانه های داخلی به نفل از مسئولان و فعالان گردشگری از رونق ورود توریست به ایران می گویند. حتی رسانه های خارجی نیز با انتشار گزارش های خود از اشتیاق خارجی ها برای دیدن ایران خبر می دهند.
استان يزد با توجه به جاذبه‌هاي غني طبيعي، تاريخي و بيادماندني، مذهبي فرهنگي و نيز موقعيت خوب جغرافيائي مي‌تواند باعث جذب و جلب توجه جهانگردان و ايرانگردان بسياري چه از خارج و چه از داخل باشد. بخصوص داشتن تنوع آب و هوائي ( کویری – ییلاقی) ، داشتن کویرها وبیابان های منحصر به فرد، كثرت و پراكندگي آثار تاريخي و بيادماندني، شيوه‌هاي زيستي بومی کهن و فرهنگ غني، اماكن مذهبي زيارتي(اسلامي و زيارتگاه هاي اقليت‌هاي مذهبي) وجود جاذبه‌هاي متنوع طبيعي ايران را به كانون هاي توريستي و مناطق گردشگردی جالب توجه بين‌المللي تبديل كرده است .
استان يزد و بويژه شهر يزد بخاطر دارا بودن و برخوردار بودن از ارزشهاي تاريخي، سنتي، معماري كويري همراه با ابنيه‌هاي مستحكم از قرن پنجم هجري به بعد و بافت قديمي شهر بعنوان يك شهر نمونه از الگويي از معماري سنتي و خشت خام و معماري گليم همراه با كوچه‌هاي پيچ در پيچ و ديوارهاي بلند، طاقهاي ضربي و ساباط و بادگيرهاي رفيع و ... جايگاه ويژه‌اي جهت جذب و جلب توريسم داخلي و خارجي دارد و مي‌تواند از ديدگاه توريستي مورد توجه جهانگردان داخلي و خارجي واقع شود. هدف از تحقيق و بررسي وضع موجود و شناخت توانها و پتانسيلهاي توريستي اعم از طبيعي، تاريخي، فرهنگي مذهبي، اقتصادي و توجه و شناخت مشكلات و تنگناهاي استان بعنوان يك منطقه مستعد از نظر توريستي اعم از توريسم گذري و يا توريسم اقامتي و .. است
حلقه هاي صنعت گردشگري در استان هنوز هم کامل نشده است. هر چند در بخش ايجاد اماکن اقامتي، توفيقات استان در سالهاي اخير چشمگير بوده است، اما واقعيت اين است که در برنامه ريزيهاي هدفدار براي توسعه اين صنعت (که زنجيره اي از اقدامات آموزشي، فرهنگي، تبليغي، تدارکاتي، تأميني، برنامه ها، زيرساختها و ايجاد فضاهاي جديد را مطرح مي سازد)، هنوز هم صنعت گردشگري در استان با مشکلات متعدد مواجه است. به نظر مي رسد در کنار همه اين عوامل، برخورداري از يک سياست معين و خط مشي عمومي نيز براي جذب گردشگران لازم است. نوسانات تعداد گردشگران خارجي در طول سالهاي 1379 تا 1383 که در مقاطعي تعداد گردشگران خارجي بازديدکننده از استان را تا 20000 نفر (سالهاي 1379 و 1380) و در مقاطعي ديگر تا حد 7000 و 12000 نفر (سالهاي 81 و 83) مطرح مي سازد، بيانگر اين است که در کل، سياست برنامه ريزي شده و هدفداري که همه عوامل در آن پيش بيني شده باشد، براي صنعت گردشگري وجود ندارد.
به هر صورت صدها اثر تاريخي و طبيعت بکرکويري استان از امکانات بالقوه بسيار مناسبي است که مي توان در يک سياست برنامه ريزي شده و هدفدار، در صنعت گردشگري اثرات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آن بر زندگي اهالي استان را بسيار فراتر از وضعيت موجود تجربه کرد.
در طول سالهاي اخير تعداد آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي مرتباً افزايش يافته است، به طوري که از 14 اثر در سال 1383 به 117 اثر در سال 1383 افزايش يافته است.
تعداد هتل هاي يزد در سال 1383 برابر 23 واحد بوده است که درجه بندي آنها از يک ستاره تا چهار ستاره بوده است و 607 اتاق و 1255 تخت، ظرفيت هاي اماکن اقامتي مذکور را تشکيل مي داده است. تعداد مسافرخانه هاي استان يزد نيز 9 عدد بوده که از درجه يک تا درجه 3 نوسان داشته اند. اين اماکن نيز جمعاً 148 تخت و 372 اتاق داشته اند. چند هتل ديگر نيز بعد از اين سال در دست ساختمان بوده که تعدادي از آنها در سال 1384 به بهره برداري رسيده است.
در مورد آثار تاريخي در يزدبايد گفت هر گوشه اين استان داراي آثار و ابنيه گران سنگي است که بعضاً در حد شاهکار است. معرفي آثار و ابنيه تاريخي را در مبحث ميراث فرهنگي و گردشگري هر شهرستان جداگانه مورد اشاره قرار داده ايم.
این صنعت با اهداف اقتصادی چون ایجاد درآمد ، کمک به بهبود وضعیت اشتغال و ایجاد شرایط بهتر توزیع درآمد از جایگاه خاصی برخودار است .
توسعه و پیشرفت این صنعت در استان یزد که از جمله 5 استان ممتاز کشور از لحاظ جاذبه های متنوع گردشگری است ، نیاز به شناخت علمی ویژگی‌های اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی این صنعت محسوس است .
گذشته از جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن ، از بعد اقتصادی براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری ، محوریت قرار دادن این صنعت در اکثر کشورهای جهان بیشتر از لحاظ درآمدی و اثرات آن بر رشد اقتصادی ملی و منطقه ای تأکید شده است. رشد و توسعه این صنعت علاوه بر ایجاد رشته فعالیت‌های جدید ، زمینه فعال شدن سایر بخش‌های اقتصادی را فراهم می‌آورد و در برقراری موازنه ارزی نیز تأثیرگذار است .
توسعه صنعت گردشگری با عملکرد ملی و منطقه ای بعنوان یک پتانسیل جدید، درراستای توسعه پایدار نقش تعیین کننده دارد . با برنامه ریزی ، نظارت و حمایت دولت در این بخش در برنامه های توسعه به رشد اقتصادی ، اشتغال و درآمدهای ارزی کشور کمک خواهد شد .

استان یزد با جاذبه های متنوع گردشگری نه تنها از بعد داخلی بلکه از نظر گردشگران خارجی نیز بعلت برخورداری از بافت اکولوژیکی و ساخت و ساز معماری خشت خام مطرح است . این صنعت با اهداف اقتصادی چون ایجاد درآمد ، کمک به بهبود وضعیت اشتغال و ایجاد شرایط بهتر توزیع درآمد از جایگاه خاصی برخودار است .
توسعه و پیشرفت این صنعت در استان یزد که از جمله 5 استان ممتاز کشور از لحاظ جاذبه های متنوع گردشگری است ، نیاز به شناخت علمی ویژگی‌های اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی این صنعت محسوس است .
استان یزد با جاذبه های متنوع گردشگری نه تنها از بعد داخلی بلکه از نظر گردشگران خارجی نیز بعلت برخورداری از بافت اکولوژیکی و ساخت و ساز معماری خشت خام مطرح است .
استاندار یزد هم در مراسمی تاکید کرده است: در استان یزد ظرفیت گردشگری طبیعی و هم گردشگری تاریخی و فرهنگی بسیار خوبی داریم که برای گردشگران جذابیت دارد .
رییس ستاد تهسیلات سفر استان یزد معتقد است: با وجود اینکه بسیاری از آثار از جمله قنات ها در بسیاری موارد خشکی شده اند اما مشاهده همین حالت قنات ها و معماری و علم به کار رفته در ساخت آن پدیده ای نو برای گردشگران داخلی و خارجی است.
استاندار یزد تاکید دارد ابتکارها، هنرهای مختلف و اصول معماری خاصی که در بافت تاریخی یزد مشاهده می کنیم مواردی است که می توان به وسیله آن، به جذب هرچه بیشتر گردشگر در این استان پرداخت.
میرمحمدی گفته است: معمولا مسافران برای رفع خستگی به گردش می روند و هیچ جایی بهتر از یزد برای گردشگران نیست چون هم با هنر، معماری، سبک زندگی ، فرهنگ و تاریخ آشنا می شوند و هم می تواند از مواهب طبیعت زیبایش بهره مند شوند .
به هرحال،صنعت توریسم این روزها با رشد قابل ملاحظه ای مواجه است. به گونه ای كه رتبه دوم صنایع پردرآمد را به خود اختصاص داده است. امادر این میان بخش های مختلف این صنعت در یزد با توجه به همه پتانسیل موجودی که به آن اشاره شد با مشکلات ریز و درشتی مواجه است.
مديرکل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد البته برای رفع این موانع و محدویت هایی که بیان می شود از انعقاد قرارداد طرح تهيه سند توسعه پايدار گردشگري اين استان خبر می دهد و می گوید: طرح تهيه سند توسعه پايدار گردشگري استان يزد را از مهمترين طرح‌هاي اين اداره‌کل است که در اين زمينه قراردادي بالغ بر 450 ميليون ريال با شرکت مشاور منعقد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار