طرح پیاده راه سازی میدان انقلاب هم اکنون در دست مطالعه است؛ پیاده راهی که از میدان انقلاب آغاز شده و تا چهارراه ولیعصر نیز امتداد خواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵ 10 November 2015
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ظرفیت پیاده راه سازی در میدان انقلاب خبر داد و گفت: اگر یک سمت خیابان انقلاب پیاده راه شود، طرف دیگر خطوط بی آر تی فعال بوده و با این طرح تمام این مسیر پیاده راه نخواهد شد. 

عیسی علیزاده درباره احداث پیاده راه در میدان انقلاب افزود: پیشنهاد ما این بوده است که ضلع غرب به شرق میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر و محل استقرار مغازه های کتابفروشی ظرفیت پیاده راه سازی را داراست که بعد از رسیدن به جمع بندی اقدام به پیاده راه سازی در این محدوده می کنیم.

به گفته وی، این طرح علاوه بر مطالعات صورت گرفته نقطه نظر کارشناسی از سوی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران است.

*یک الگوی جهانی
سال گذشته هنگامی که طرح بازپیرایی میدان انقلاب آغاز شد، این طرح از نظر بسیاری از کارشناسان شهری اقدامی مثبت بود.

مهرداد مال عزیزی، طراح و شهرساز طرح بازپیرایی میدان انقلاب را گامی مهم در آرام سازی این میدان دانست و گفت: ساخت پیاده راه انقلاب فرصتی بی بدیل برای ارائه یک الگوی مناسب جهانی در مورد پیاده راه سازی است. 

به گفته وی، با توجه به شرایطی که میدان انقلاب دارد می توانیم با بهره گیری از طراحی میادین و تعریف جهانی میدان، حرکتی در شهرسازی انجام دهیم که نه تنها در تهران که در جهان تأثیرگذار و الگو باشد.

طراح بوستان آب و آتش با اعلام این مطلب گفت: تبدیل این خیابان به یک محور پیاده مانند اتفاقی که در میدان امام حسین افتاده بسیار ضروری است اما باید با تدبیر ویژه این اتفاق بیفتد. مهرداد مال عزیزی با اشاره به اینکه میدان انقلاب هویت اجتماعی دارد، افزود: این میدان می تواند به این بالندگی برسد، این میدان محلی است برای تمام گذرهای فرهنگی و اجتماعی و در ذهن همه، میدان دارای هویت است و فرصت خوبی است که به عنوان یک میدان پایلوت تعریف جهانی میدان در آن اتفاق بیفتد. این معمار و طراح شهری با اشاره به اینکه باید تلاش کرد تا در مورد این میدان فرصت سوزی اتفاق نیفتد، افزود: سازمان زیباسازی فرصت منحصربه فردی را که در این میدان به عنوان یک الگو در اختیار دارد باید با نفوذ به عمق بدنه کارکرد واقعی میدان را برای آن شکل دهد و همزمان با مهندسی میدان جایگاه واقعی آن را بازتعریف کند. 
به گفته وی، این فرصتی است که باید به بهترین شیوه از آن استفاده کرد. میدان می تواند تا عمقش کارایی داشته و حتی وجود مترو و خط ویژه اتوبوس نیز می تواند بر این کارکرد تأثیر مثبت داشته باشد.

این شهرساز در ادامه با اشاره به اینکه یک میدان با عوض کردن فواره و المان قابل تغییر نیست، اظهار داشت: باید قبل از هر تغییر و اصلاحی در میدان انقلاب به این نکته توجه داشت که حقی از کسبه آنجا ضایع نشود و در عین حال بدنه با کارکردی که برای آن تعریف می کنیم، منطبق باشد. 
با این توضیحات تغییر میدان انقلاب پیچیده نیست.

*پیاده راه در دست مطالعه
حالا مدیرعامل سازمان زیبا سازی پس از بازپیرایی و آرام سازی میدان انقلاب، از طرح مطالعاتی احداث پیاده راه در این محدوده از شهر تهران خبر می دهد؛ تلاشی که می تواند درصورت انجام مطالعات کافی و همچنین لحاظ رویکرد های کارشناسانه ، اتفاقی بزرگ در عرصه شهری تهران قلمداد شود.

البته شورای شهر تهران نیز به عنوان بخش تصمیم گیر و نظارتی می تواند در این راه گام های مهمی بردارد و کمیسیون های کارشناسانه این نهاد شهری بیش از پیش در شکل گیری یک ایده موفق کمک شایانی کند. 
عیسی علیزاده با بیان اینکه پیاده راه میدان انقلاب تا خیابان ولیعصر موافقت معاونت حمل ونقل ترافیک و در گام نهایی همراهی و دیدگاه تخصصی اعضای شورای شهر تهران را می طلبد، افزود: پیاده راه سازی مساوی بسته شدن تمامی راه های ماشین رو در شهر است. 
تشخیص این موضوع که از لحاظ فنی این امکان در میدان انقلاب وجود دارد یا نه و در رفت وآمد شهروندان مشکل و معضلی ایجاد نمی کند، با معاونت حمل ونقل است.

علیزاده با اشاره به اینکه میدان انقلاب ظرفیت پیاده راه سازی را داراست، ادامه داد: در حالت عادی و در طول روز شهروندان برای خرید کتاب از میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر را عموما پیاده طی می کنند، حتی اگر یک سمت از خیابان پیاده راه شود، طرف دیگر خطوط بی آرتی فعال بوده و با این طرح تمام این مسیر پیاده راه نخواهد شد. به عبارت دیگر برای افراد سالمند و کودکان بار مضاعفی ایجاد نخواهد کرد تا مسیر را پیاده طی کنند.

*تجربه های موفق پیاده راه سازی 
سازمان زیباسازی شهرداری تهران پیش از این اجرای موفق پیاده راه 15خرداد، بازار مروی و بازار تجریش را در دستور کار داشت و توانست این محدوده ها را به عنوان عرصه های پیاده راهی تثبیت کند. حتی ساماندهی پیاده روهای خیابان ولیعصر و همچنین تجربه احداث پیاده راه 17شهریور ازجمله تجارب مشترک شهرداری تهران است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار