بررسی‌های متخصصان نشان می‌دهد که بعضی از رایج‌ترین مواد افزودنی که در غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌شوند، با بیماری‌هایی مثل سرطان، پرخاشگری، بیماری قلبی، سرگیجه‌، سردرد، اضطراب، چاقی و افسردگی مرتبط هستند. ممکن است پرهیز‌کردن از این مواد افزودنی سخت به نظر برسد، اما ساده‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری‌ها به نظر می‌رسد. یکی از افزودنی‌های رایج موادغذایی که باعث ایجاد بیماری می‌شود، نمک است.
کد خبر: ۱۲۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 09 November 2015
دکتر زهرا اباصلتی، کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در‌این‌باره می‌گوید: میزان سدیم مورد نیاز بدن برای یک فرد بین ٣ تا ۵گرم در روز بسته به سن و نوع فعالیتش طبق سازمان بهداشت جهانی توصیه شده‌ است.

وی خاطر‌نشان می‌کند: براساس بررسی‌های انجام شده، مردم استان خراسان رضوی سه تا چهار برابر مقدار استاندارد و مورد‌نیاز بدن نمک مصرف می‌کنند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه سدیم جزو ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن است، اظهار می‌‌کند: مردم از نظر میزان مصرف سدیم کمبودی ندارند، بلکه مشکل در افزایش مصرف این ریزمغذی است.

وی با بیان اینکه دریافت نمک مورد نیاز بدن به دو صورت آشکار و پنهان صورت می‌گیرد، می‌افزاید: مجموع نمکی که به غذا و مواد غذایی افزوده می‌شود و همچنین سدیمی که از طریق ماده غذایی به بدن می‌رسد، نباید بیشتر از پنج گرم در روز باشد.

این کارشناس فشارخون بالا را از تبعات مصرف زیاد نمک عنوان می‌کند و می‌گوید: مصرف زیاد نمک از عوامل شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی نیز به شمار می‌رود. مصرف‌کنندگان باید نسبت به‌میزان سدیم درج شده روی برچسب موادغذایی دقت کنند.


تا یک‌سالگی نمک را به غذای کودک اضافه نکنید

وی با بیان اینکه ذائقه کودکان نیز باید از سنین خردسالی با غذاهای بی‌نمک عادت داده شود، توضیح می‌دهد: تا یک سالگی نباید به غذای کودک نمک اضافه شود و پس از این سن نیز میزان نمک مورد نیاز کودکان حدود سه گرم در روز است.

وی به مصرف‌کنندگان نمک دریا نیز توصیه می‌کند از نوع دارای پروانه بهداشتی آن استفاده کنند زیرا نمک‌های غیربهداشتی ناخالصی‌های بسیار از‌جمله «آرسنیک» دارند.


ارتباط غذاهای نمک‌سودشده و سرطان معده

سرطان معده، از مهم‌ترین عوامل مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان در دنیا به شمار می‌رود. بر‌اساس آخرین آمارهای ثبت شده در کشور، سرطان معده در مردان در استان خراسان رضوی در رتبه اول و در زنان در رتبه چهارم قرار دارد.

سرطان معده در اولین مرحله، با نوع غذایی که می‌خوریم، ارتباط مستقیمی دارد و خوردن فراوان نمک تاثیر زیادی بر آن می‌گذارد. پرهیز از مصرف زیاد شوری و ترشی، غذاهای دودی و نمک‌سود شده و غذاهای پر‌چرب و پر‌پروتئین، قطع سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکلی، استفاده از لبنیات، سبزی‌های سالم، میوه‌ها و حبوبات که حاوی ویتامین‌های A و C هستند، در پیشگیری از این ایجاد سرطان موثرند.

از مسائل مهم دیگر که باید به آن توجه داشت نگهداری مواد غذایی در یخچال و دقت در پخت مواد غذایی است. تاکید متخصصان آنکولوژی این است که شیوه خوردن غذاها بیشتر به صورت آب‌پز و حتی‌المقدور کمتر به شکل سرخ‌کردنی و کبابی باشد.

استفاده از غذاهای آماده و کنسروی که برای ماندگاری آن‌ها از موادی مانند بنزن و نیترات استفاده می‌شود و نیز استفاده از غذاهای مانده، خطر بروز سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن غیرموجه، بی‌اشتهایی، علائم مبهم سوء‌هاضمه مثل احساس پری سر‌دل، احساس سیری زودرس، تهوع، استفراغ، استفراغ خونی یا وجود خون در مدفوع که به‌صورت مدفوع سیاهرنگ خون را نشان می‌دهد، علائم کم‌خونی مانند سرگیجه، کم‌حوصلگی، کم‌رمقی از علائم بروز سرطان معده است که به دلیل شباهت‌های آن به دیگر بیماری معده، لازم است حتما در صورت وجود آن به پزشک مراجعه کنید.


افزایش نمک با خوردن ساندویچ یا پیتزا

 نان‌های فانتزی مختلفی که در فروشگاه‌ها وجود دارد و به خاطر ظاهر زیبا و متفاوتشان خیلی‌ها را جذب می‌کنند، سرشار از نمک هستند. هنگامی که مقدار بیش از یک عدد از آن‌ها را می‌خورید، ممکن است به‌راحتی میزان نمک دریافتی روزانه‌تان را از حد مجاز بالاتر ببرند.

 گوشت‌های نمک‌سود و گوشت‌های فرآوری‌شده و آماده، ممکن است در فقط در حدود ۵٠‌گرمشان حاوی نیمی از دریافت مجاز روزانه سدیم شما باشند. این مقدار معادل حدود شش برش است.

 یک برش متوسط پیتزا با وجود پنیر، سس و مواد رویه آن می‌تواند بیش از نیمی از میزان توصیه‌شده نمک روزانه را به بدن شما برساند.

 گوشت طیور ممکن است در محلول‌های پرنمک بسته‌بندی شوند. همیشه برچسب بسته‌بندی را مطالعه کنید.

 در هر فنجان سوپ‌های کنسروی و آماده، ممکن است تا بیش از ٩۴٠‌میلی‌گرم سدیم وجود داشته باشد.

 با خوردن یک ساندویچ یا همبرگر در رستوران ممکن است نمک دریافتی‌تان از حد توصیه‌شده روزانه فراتر برود و شما از آن اطلاعی نداشته باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار