کد خبر: ۱۲۴۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 07 November 2015

به گزارش تابناک یزد، استان یزد در بخش مرکزی فلات ایران و مابين استان‌هاي خراسان جنوبی، کرمان، فارس و اصفهان واقع شده و موقعیت جغرافیایی این استان، شرایط محیطی خاصی را به وجود آورده که این شرایط بر همه ابعاد زندگی مردم و معماری بومی آن تاثیرگذار بوده است.

عمدتاً قلمروي استان از آب و هوای اقلیمی گرم و خشک بیابانی برخوردار است و شن‏‌های روان، فرسایش بادی و کم بودن باران، عارضه‏‌های طبیعی است که در بخش وسیعی از استان نمود عینی دارد.

اين استان براساس آخرین تقسیمات سیاسی- اداری کشور، متشکل از 10 شهرستان، 21 بخش، 45 دهستان و 21 شهر است که شهر یزد مرکز سیاسی- اداری استان به شمار می‌آید.

براساس برآورد صورت گرفته توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، جمعیت استان یزد در سال1393 بالغ بر يك ميليون و 67 هزار نفر است که85.1 درصد جمعيت استان در نقاط شهری ساکن و مابقي در روستاها اقامت دارند.

استان يزد حدود 1.4 درصد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده و از اين لحاظ در مكان 23‌ام استان‌هاي كشور است ولي به لحاظ وسعت، هشتمین استان کشور محسوب می‌شود و به عبارتي از تراكم جمعيتي 13 نفر در هر کیلومتر مربع برخوردار است.

اين استان به لحاظ صنعتي بودن، یکی از استان‏‌های مهاجرپذیر کشور محسوب مي‌شود به نحوي كه تنها در طي سال‌هاي 85 تا 1390، خالص مهاجرت استان بيش 39 هزار نفر اعلام شده است و از اين لحاظ در جایگاه سوم قرار دارد.

البته علي‌رغم اين كه استان یزد در زمره‌ي استان‌های صنعتی کشور به شمار می‌آید ولي بخش خدمات، بیشترین سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

"علي نمازي"مدير كل اقتصاد و دارايي استان يزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، در رابطه با سيماي اقتصادي اين استان اظهار كرد: نام استان یزد با صنعت و فعالیت‏‌های تولیدی و صنعتی همراه است و صنعتگران این استان از گذشته‏‌های دور در تامین کالاهای مورد نیاز کشور، نقش شاخص و قابل توجهی داشته‏اند.

وي افزود: سخت‌کوشی، دل‌سوزی و قناعت با جوهره مردم این استان کویری آمیخته شده و زمینه‏‌ساز فرهنگ بالا و رشد یافته‏‌ای به لحاظ کار و تولید شده است كه این زمینه‌ي خوب فرهنگی، همراه با مزیت‏‌های نسبی دیگر مانند مدیران و کارفرمایان کاردان و با تجربه، رشد مطلوب آموزش عالی،خدمات درمانی و بهداشتی مناسب، غنای معادن، قرار گرفتن در مرکز کشور، وجود زیرساخت‏های مناسب در زمینه راه، راه آهن، فرودگاه، انرژی، مخابرات و غيره، بستر مناسبي را برای توسعه صنعت اين ديار در حوزه‌هاي مختلف را فراهم كرده است.

نمازي خاطرنشان كرد: به دنبال توسعه صنعت به ویژه از ابتدای برنامه اول توسعه، واحدهای قابل توجهی در اکثر شاخه‏‌های صنعتي استان مانند كاشی و سرامیک، سیم و کابل، صنایع فلزی و غيره در استان به بهره‏‌برداری رسیده و هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند به نحوي كه براساس آمارهاي سال 1390، بیش از 380 کارگاه صنعتی دارای 10 نفر کارگر و بیشتر در استان یزد فعالیت دارند.

وي اضافه كرد: واحدهای صنعتی استان عمدتاً در شهرک‌های صنعتی متمرکز هستند و بیشترین تولیدات آنها را کانی‏‌های غیرفلزی، منسوجات و مواد غذایی و غيره تشکیل می‌دهند.‌

نمازي يادآور شد: هم‌اكنون 12 شهرک صنعتی، 14 ناحیه صنعتی، یک منطقه ویژه اقتصادی و چهارخوشه تخصصی صنعتی شامل خوشه نساجی، خوشه کاشی سرامیکی و خوشه محصولات کنجدی، خوشه سنگ در استان فعاليت دارند.

مدير كل اقتصاد و دارايي استان در ادامه نيز به ظرفيت‌هاي صنايع مختلف استان اعم از صنعت با سابقه‌ي نساجی، شیرینی‌سازی، صنایع دستي متعدد استان و همچنين پتانسيل‌هاي بالاي معدني در دومين استان معدن‌خيز كشور اشاره و تاكيد كرد: استان صنعتی و معدنی یزد، دارای ظرفیت‏‌ها و پتانسیل‏‌های خوبي برای سرمایه‏‌گذاری است و خوشبختانه در سال‌هاي اخير، سرمايه‌گذاري در استان شتاب گرفته و رونق چشمگیری یافته است به طوری که در این مدت، گروه‏‌های اقتصادی خارجی از کشورهای مختلفي مانند ترکیه، آلمان، ایتالیا، هند و پاکستان، سرمایه‏‌گذاری‌هاي مناسبی در بخش صنعت استان داشته‏‌اند.

نمازي در ادامه به شاخص‌هاي اقتصادي استان نيز اشاره و اظهار كرد: شاخص‏‌های اقتصادی هر منطقه بازتاب عملیاتی سیاست‏‌های اقتصادی در هر منطقه می‏‌باشد که به وسیله آن‏ها می‏‌توان نحوه دستیابی به توسعه اقتصادی را مورد بررسی قرارداد و انحرافات احتمالی از مسیر ترسیم شده را در نظر گرفته و اصلاحات لازم دراین زمینه را به عمل آورد و جایگاه هر منطقه را در کشور مورد ارزیابی قرار داد.

وي گفت: استان یزد در سال 1390، با 109 هزار و 771 میلیارد ریال محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت، رتبه 16 کشوری و در سال 1391 با رشد 3.2 درصدی، به جایگاه 15 ارتقا یافته است؛ در حالی که به لحاظ سرانه محصول ناخالص به قیمت ثابت در سال‏‌های 1390 و 1391، استان یزد به ترتیب جایگاه ششم و پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وي همچنين خاطرنشان كرد: استان یزد در سال 1390، با ارزش افزوده 109 هزار میلیارد ریال و سهم 1.73 درصدی از کل ارزش افزوده کشور، رتبه 16 را به خود اختصاص داده است که در سال 1391 به بیش از 151 هزار میلیارد ریال بالغ شده است و با سهم 2.07 درصدی از کشور به جایگاه 15 کشوری ارتقا یافته است.

به گفته‌ي وي، بیشترین سهم ارزش افزوده سال 1391 به بخش خدمات با 52 درصد اختصاص داشته است و بخش‏‌های کشاورزی و صنعت به ترتیب دارای سهم 11 و 38 درصدی بوده‏‌اند.

وي افزود: علی‌رغم این که استان یزد به لحاظ صنعت در وضعیت مطلوبی به سر می‏‌برد و از جمله استان‏‌های صنعتی کشور محسوب می‏‌شود، سهم عمده ارزش افزوده استان به بخش خدمات اختصاص داشته است ولي با وجود این، سهم ارزش افزوده بخش صنعت در سال 1391 نسبت به سال قبل حدود چهار درصد افزایش یافته است.

وي عنوان كرد: بررسی عملکرد وصول درآمدهای مالیاتی استان در سال 1393 نيز نمایانگر آن است که درآمدهای مالیاتی حدود 9 هزار و 105 میلیارد ریال بوده که نسبت به رقم مصوب آن در این سال 31 درصد بیشتر محقق شده است.

بنا به اظهارات نمازي؛ در سال 1393، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری استان معادل 208.4 بوده که نسبت به سال 1392 حدود 15.8 درصد رشد یافته است، به عبارت دیگر استان یزد از نظر کمترین نرخ تورم د رجایگاه 18 کشوری قرار دارد.

وي يادآور شد: در سال گذشته، بالاترین نرخ تورم در میان گروه‏‌های اصلی کالا و خدمات در مناطق شهری استان یزد متعلق به گروه بهداشت و درمان بوده و کمترین میزان تورم نیز به گروه دخانیات، اختصاص داشته است.

اين مقام مسئول گفت: استان یزد در سال گذشته با نرخ بیکاری 7.8 درصدی، به لحاظ کمترین نرخ بیکاری حائز رتبه ششم کشوری شده است و از لحاظ نرخ مشارکت، استان یزد با نرخ 36.5 درصدی، پایین‌تر از متوسط کشوری و در رتبه هجدهم قرار دارد.

به گفته‌ي وي، میزان مانده سپرده‏‌های بانک‏‌های دولتی استان در سال گذشته نيز برابر با 82 هزار و 329 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل 24.4 درصد رشد داشته است و میزان تسهیلات اعطایی بانک‏‌های دولتی استان نیز در این زمان با تغییر 22 درصدی به 82 هزار و 548 میلیارد ریال بالغ گردیده است.

وي در اين مورد تصريح كرد: سهم بخش‏‌های مختلف اقتصادی از تسهیلات اعطایی بانک‏‌های دولتی استان در سال 1393، برای بخش‏‌های کشاورزی، صنعت- معدن و خدمات به ترتیب 10.85، 31.36 و 37.11 درصد بوده است.

نمازي معتقد است كه بررسی تسهیلات اعطایی در قالب عقود اسلامی حاکی از این است که تا پایان سال 1393، مشارکت مدنی و اجاره به شرط تملیک به ترتیب با 37.71 و 0.21 درصد بیشترین و کمترین سهم در میان سایر عقود را به خود اختصاص داده‏‌اند.

وي ادامه داد: در سال 1392، نیز به طور مشابه، مشارکت مدنی (38.95 درصد) و اجاره به شرط تملیک (0.23 درصد)، به ترتیب بیشترین و کمترین سهم در میان سایر عقود را به خود اختصاص داده‏اند.

مدير كل اقتصاد و دارايي استان در رابطه با ميزان واردات استان در سال گذشته به رقم 29 هزار تن اشاره كرد و گفت: اين حجم از واردات با کاهش 14.7 درصدی و به لحاظ ارزش نیز با کاهش 18.6 درصدی نسبت به سال قبل روبرو بوده است.

وي همچنين اظهار كرد: صادرات استان یزد در این سال به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب رشد 11.2 و 8.4 درصدی را تجربه كرده است.

نمازي تصريح كرد: بخش صنعت در سال گذشته به لحاظ وزن(99 درصد) و ارزش (92 درصد) سهم عمده صادرات استان را به خود اختصاص داده است و علی‌رغم این که صنایع دستی متعددی در استان وجود دارد، سهم این بخش بسیار اندک بوده و تنها 0.001 درصد وزن صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

مدير كل اقتصاد و دارايي استان در پايان نيز عمده کشورهای مقصد صادراتی استان در سال گذشته را نيز کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان به ترتیب سهم 70.17، 10.35 و 7.3 درصد از وزن صادرات استان و سهم 49.68، 15.15 و 9.97 درصدی از ارزش صادرات استان، ذكر كرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار